محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به همراه احمد وحیدی وزیر کشور و رئیس ستاد ساماندهی به محلات کم‌برخوردار سراسر کشور، از اردوی جهادی درمانی، خدماتی برپا شده در شهرک واوان شهرستان اسلامشهر بازدید کرد.

رضایی ضمن عرض تسلیت ایام شهادت سیدالشهدا گفت: شهرستان اسلامشهر یک شهر زنده، فعال و مؤثر در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و وضعیت سیاسی کشور بوده و تعداد شهدای عزیز این شهرستان بهترین تابلوی این فعالیت و اثرگذاری است..

وی با اشاره به لزوم مشارکت دادن مردم در اقتصاد گفت: مسئله امروز کشور استفاده از توانایی‌های مردمی در حل مشکلات جامعه است؛ هیچ کشوری بدون حضور فعال مردم در اقتصاد موفق نبوده است؛ گواه این مسإله کشورهای سوسیالیستی بودند که در آن‌‌ها دولت‌ها می‌خواستند در اقتصاد جای مردم را بگیرند و تماما شکست خوردند تا اینکه آخرین نمونه این نظام حکومتی یعنی چین به این نتیجه رسید که باید در اقتصاد کار را به مردم بسپارد؛ بنابراین با حفظ نگرش سوسیالیستی در نظام سیاسی، نظام اقتصادی را تهی از این نگرش کرد و درهای اقتصاد را به روی مردم گشود؛ لذا چین با تکیه بر مردم خود با سرعت خیره‌کننده‌ای در حال پیشرفت و حتی گذر از آمریکاست.

رضایی ضمن یادآوری تجربه موفق مشارکت مردم در انقلاب و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ما در ایران ۲ تجربه موفق از حضور مردم داریم؛ اول انقلاب اسلامی و بعد دفاع مقدس. از مشروطه تا ملی شدن صنعت نفت احزاب می‌خواستند انقلاب کنند اما موفق نشدند تا اینکه امام خمینی (ره) با تکیه بر مردم توانست انقلاب را به سرانجام برساند.

وی افزود: در موضوع دفاع مقدس هم این مشارکت و حضور و دخالت مردم بود که جنگ را با پیروزی به سرانجام رساند؛ کمااینکه در ۲۰۰ سال گذشته از دوران قاجار تا زمان رضاشاه، ارتش ایران در تمام نبردها شکست خورد و سرزمین‌های زیادی را از دست داد. اما در دفاع مقدس با حضور مردم نه تنها ذره‌ای از خاک میهن از دست نرفت، بلکه در ادامه این روند پیروزمندانه، صنایع نظامی ما چنان پیشرفتی کرد که قدرت‌های بزرگ جهان در حوزه نظامی دست نیاز به سوی ایران دراز می‌کنند.

 دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ادامه داد: حال در حوزه اقتصاد هم باید از تجربه موفق حضور و مشارکت مردم در انقلاب و دفاع مقدس استفاده کرد و اقتصاد را مردمی کنیم. مزیت مشارکت مردم در اقتصاد وجود انگیزه، دانش و نیروی انسانی است و اگر به آن‌‌ها میدان داده شود و حمایت و هدایت شوند، خودشان شهر و کشور را آباد می‌کنند.

رضایی گفت: مردم برای وارد شدن به اقتصاد نیازمند توانمندسازی و کسب مهارت و حرفه و شکوفایی نوآوری و استعداد هستند و دولت باید به توانمندسازی مردم کمک کند. مردم خودشان نمی‌توانند به تنهایی شرکت و مؤسسه تشکیل دهند، فلذا دولت باید به آن‌ها برای تشکیل تعاونی و تشکل کمک کند و واسطه‌گری بین دولت و مردم به توانبخشی و سرعت بخشیدن به مردمی شدن اقتصاد کمک شایانی می‌کند.

وی با اشاره به بومی بودن مدل توسعه اضافه کرد: ما باید مدل اقتصادی خودمان را پیش ببریم. علم اقتصاد در سراسر جهان یکسان است، اما مدل توسعه هر کشور مختص خود آن کشور است. مردم ایران ملتی فرهنگی است و باید در کنار ایمان و اعتقاد، مسائل اقتصادی را پیش برد و نمونه موفق این همراهی را در دفاع مقدس دیدیم که منجر به این پیشرفت نظامی عظیم شد.

 دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا افزود: گروه‌های جهادی از اولین پدیده‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند که در آن جوانانی باانگیزه به صورت داوطلبانه و گمنام و بدون چشم‌‌داشت به مناطق محروم سراسر کشور رفتند و برای محرومیت‌زدایی تلاش کردند و امروز هم فعالیت جهادی یکی از آرمان‌های جوانان ایرانی است و از گروه‌های کوچک و چند نفره تا گروه‌های عظیم چند هزار نفری در همه امور به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و این امر خطیر و بزرگ از عهده هیچ دولتی در هیچ کجای جهان برنمی‌آید والا با اراده و همت خود مردم شدنی نبود.

رضایی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت طرح ۲۰۲۰ و هماهنگی موجود در دولت برای پیشبرد این طرح گفت: درست است که این طرح از محلات محروم شروع شده است، اما باید به کل کشور و روستاهای سراسر کشور تسری پیدا کند و محدود به محلات نشود.

فارس/