پرونده هفته اقتصادی با افزایش قیمت خودرو بسته شد

    کد خبر :470839

در حالی گروه خودروسازی سایپا قیمت جدید بعضی محصولات خود را اعلام کرد که در لیست قیمت‌های جدیدش قیمت بعضی محصولات این گروه خودروسازی از جمله تیبا و پراید مجددا با افزایش قیمت همراه شده است. این در حالی است که گروه خودروسازی مربوطه هفته گذشته قیمت محصولات پرتیراژ خود را ۳۰ درصد افزایش داده بود.

یکی از مهمترین اخبار اقتصادی امروز (جمعه) افزایش مجدد یک شرکت خودروسازی است که طی روزهای اخیر دوباره قیمت محصولات خود را افزایش داده است. بر اساس اعلام این شرکت خودروسازی قیمت پراید ۱۱۱ از ۲۹ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان به ۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت؛ همچنین قیمت پراید ۱۳۲ از ۲۸ میلیون و ۷۶۵ هزار تومان به ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و پراید ۱۵۱ از ۳۰ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان به ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

حق مسکن کارگران چقدر می‌شود؟

با وجود اختلاف نظر گروه کارفرمایی و کارگری، دویست و هفتاد و نهمین نشست شورای عالی کار دوشنبه هفته آینده با موضوع افزایش حق مسکن کارگران در دستور کار قرار خواهد گرفت. گفتنی است پیش از این نیز نمایندگان کارگری و کارفرمایی در جلسه روز یکشنبه ۲۳ دی ماه با حضور وزیر کار به بررسی موضوع افزایش حق مسکن پرداختند ولی پیشنهاداتی که مطرح شد مورد توافق قرار نگرفت و جلسه بی‌نتیجه پایان یافت. آنطور که یکی از نمایندگان کارگری حاضر در این جلسه می‌گوید به دلیل مقاومت گروه کارفرمایی جلسه به نتیجه نرسید و پیشنهاداتی هم که مطرح می‌شد بیش‌تر روی درصد بود که وقتی محاسبه می‌شد حق مسکن ۶۰ هزار تومان و ۷۰ هزار تومان می‌شد در حالی که این ارقام مبالغی نیست که روی آن بحث کرد و اسمش را کمک هزینه مسکن گذاشت.

سازوکار مالی اروپا برای ایران به خانه آخر رسید؟

در حالی که قول‌های اتحادیه اروپا برای ایجاد سازوکار مالی با ایران دیگر تکراری شده و چندان اطمینانی به آن نیست، اما اروپا به تازگی اعلام کرده که سازوکار مالی ویژه موسوم به SPV در آستانه راه‌اندازی است. اروپا تاکنون چندین بار برای راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی با ایران موسوم به SPV قول‌های مساعدی را به ایران داده، اما هنوز با گذشت بیش از دو ماه و نیم از قول ابتدایی این اتحادیه، این موضوع به مرحله اجرایی نرسیده است.

این بار اما کار به جایی رسیده که ایران به دنبال اقدام اجرایی واقعی از سوی اروپاست و اگر این اتفاق به سرانجام نرسد، این احتمال وجود دارد که ایران روابط خود با اتحادیه اروپا را تا سطح قابل توجهی کاهش دهد؛ از سوی دیگر، اتحادیه اروپا هم بارها اعلام کرده که به برجام پایبند بوده و با قدرت به دنبال این است که ایران بتواند از منافع اقتصادی برجام استفاده کند، چرا که به نظر آن‌ها برجام تنها راه دیپلماتیک برای جلوگیری از آنچه که فعالیت‌های هسته‌ای ایران خوانده‌اند، است.

کارنامه دریایی و بندری ایران از ۵۷ تا ۹۷

به گزارش ایسنا، حمل‌ونقل دریایی کشور از جمله بخش‌هایی است که به دلایل عمده از جمله فضای رقابتی در حوزه توسعه بنادر طی سال‌های اخیر دستخوش تغییر و تحول شده است. در کشور ما، جابه‌جایی حجم انبوه کالاها از بنادر و اسکله‌های بازرگانی (به عنوان دروازه‌های اصلی حمل و نقل دریایی ایران) بالغ بر ۸۵ درصد از تناژ صادرات و واردات کشور طی سال ۱۳۹۵ را به خود اختصاص داده است. سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی حمل و نقل دریایی کشور؛ مدیریت، توسعه و بهره‌برداری از زیرساخت‌های بندری و دریایی شامل اسکل­ های بازرگانی و تاسیسات بندری، سیاست­گذاری و نظارت بر ناوگان تجاری و نفتی و سنتی را عهده‌دار بوده و در تعاملی سازنده و پویا، کارآمدی سیستم حمل و نقل دریایی کشور را به ارمغان آورده است.

در نهایت اما باید ظرفیت‌سازی در بنادر، سرمایه‌گذاری در بنادر، بومی‌سازی توانمندی علمی و تخصصی ظرفیت‌سازی در بنادر، ایجاد و توسعه بنادر بزرگ جدید، کارکرد و تعییر نسل بنادر (از مراکز تخلیه و بارگیری – به زنجیره لجستیک کالا) را به عنوان خلاصه مهم‌ترین دستاوردهای بخش حمل‌ونقل دریایی طی چهار دهه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران بر شمرد.

پدیده شوم آمریکایی و مشکل در حوزه صادرات نفتی

محمدباقر نوبخت -رییس سازمان برنامه و بودجه- به مشکلاتی که کشور با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند اشاره کرد و گفت که در حوزه صادرات نفتی به شدت دچار مشکل هستیم به گونه ای که از ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت که برای هر روز در سال ۱۳۹۷ که ۴۷ میلیارد دلار درآمد نفتی در بودجه سال جاری پیش بینی شده بود؛ در حاضر به شدت فاصله گرفته ایم. وی همچنین از ابلاغ ۳۰ میلیارد تومان کمک هزینه برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد استان ظرف یک ماه آینده خبر داد و ادامه داد: با این اعتبار نمی توانیم عدم توسعه یافتگی استان را برطرف کنیم، لذا سفر دیگری به جنوب استان برای برنامه ریزی جهت توسعه بیشتر این منطقه خواهم داشت.

معافیت مالیاتی صادرکنندگان مشروط شد

دولت در سال آینده شرایط معافیت مالیاتی صادرکنندگان را تغییر خواهد؛ به طوری که تنها صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را طبق مقررات بانک مرکزی به چرخه اقتصادی برگردانند از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. فرار مالیاتی و در کنار آن معافیت‌های آن مدت‌هاست که به یکی از چالش‌های موجود در حوزه درآمد مالیاتی تبدیل شده است و ارقام عجیبی را در بر می‌گیرد که تحقق آن می‌تواند درآمد دولت از این بخش را تا دو برابر در سال افزایش دهد. این در حالی است که در سال جاری حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی مصوب شد که دولت این رقم را تا حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش داده است. درآمد مالیاتی دولت در حالی رشد چندانی ندارد که در این بین فرار مالیاتی و معافیت‌های موجود قابل توجه است و دولت برای برگشت بخشی از آن هم که شده برخی از معافیت‌های مالیاتی را مشروط کرده است.

جزئیات تولید بنزین در ایران طی ۴۰ سال

نمودار تولید گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در ایران طی ۴۰ سال گذشته روند رو به رشدی داشته است؛ نموداری که شاید بخش درخشان آن بنزین باشد، زیرا ایران که واردکننده این محصول بود، اکنون در تولید این فرآورده نفتی به خودکفایی رسیده و حتی زمزمه‌های صادرات بنزین هم به گوش می‌رسد و بررسی آمارها نشان می‌دهد متوسط تولید بنزین در سال ۱۳۵۷، ۱۴.۴ میلیون لیتر در روز بوده است که درنتیجه راه‌اندازی واحدهای پالایشی جدید و بهینه‌سازی واحدهای پالایشی قدیمی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تولید بنزین موتور در آبان‌ماه ۱۳۹۷ به ۹۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

شرکت تولیدکننده “اسنک پف کرده حیوانی” را معرفی کنید

اواخر آذر ماه امسال، سخنگوی سازمان غذا و دارو از تخلف دو برند معروف تولیدکننده اسنک پف کرده در استفاده از ذرت دامی در تولید محصولات‌شان خبر داد و اوایل دی ماه نیز اعلام کرد که پرونده تخلف این دو برند به دستگاه قضایی ارجاع داده شده است. پس از محرز شدن این موضوع بخشی از خط تولید کارخانه‌ای که در البرز اقدام به این کار کرده بود، تعطیل شد تا تصمیمات بعدی در مورد آن اتخاذ شود، اما روز گذشته ستاد تسهیل و رفع تولید البرز با توجه به بیکار شدن هزار و ۲۵۰ کارگر در این کارخانه تصمیم گرفت با نظارت سازمان‌های استاندارد و غذا و دارو و صنعت، معدن و تجارت، ضمن راه‌اندازی مجدد بخش تعطیل شده این کارخانه، زمینه اشتغال کارگران بیکار شده را فراهم کند. مسئله‌ای که با درخواست یک عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص معرفی شرکت تولیدکننده اسنک پف کرده با استفاده از ذرت دامی، شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید