پرطرفدارترین سبکهای طراحی نمای ساختمان در ایران

    کد خبر :828456
پرطرفدارترین سبکهای طراحی نمای ساختمان در ایران

نمای ساختمان جزء مهم ترین اجزای دیداری ساختمان به حساب می آید که در سبکهای مختلفی طراحی می شود . پرطرفدارترین سبکهای طراحی نما در ایران شامل نمای کلاسیک ، نمای مدرن ، نمای نئوکلاسیک ، نمای مینیمال ، سبک طراحی نمای اسلامی و نمای رومی است که در ادامه به بررسی ویژگی هر کدام می پردازیم.

طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان تاثیر بسزایی بر روی نظر بیننده دارد، زیرا نما هویت اصلی ساختمان است.

استفاده از امکانات عالی جهت طراحی نما امری ضروری می باشد. از طرفی طراحی نما بر زیباسازی محیط شهری بسیار تاثیرگذار است. طراحی زیبای نما، چهره فضای شهر را دگرگون خواهد کرد. استفاده از پوشش های مختلف در نما براساس نوع کاربری و پتانسیل هر ساختمان با توجه به خلاقیت طراح، زیبایی نما را دو چندان می کند. به عبارت دیگر طراحی نمای ساختمان نیازمند دقت و مهارت می باشد.

نما اولین قسمت ساختمان است که توسط بیننده مورد قضاوت قرار می گیرد. افراد قبل از ورود به ساختمان با توجه به ظاهر ساختمان، سن، مصالح بکار رفته در آن، دکوراسیون داخلی و نمای داخلی آن را در ذهن خود مورد بررسی قرار می دهند. نمای ساختمان باید به گونه ای باشد که با سایر ساختمان های مجاور و محیط اطراف هماهنگی داشته باشد. این امر در زیباسازی شهری نقش بسزایی خواهد داشت. از طرفی نمای مناسب در کنار نورپردازی حس خوشایندی در ساکنان به وجود می آورد.

اهمیت طراحی نمای ساختمان در معماری

نما به ساختمان شخصیت و کاراکتر می بخشد. طراحی نما می تواند در شکل ها و اندازه های مختلف باشد. می توان گفت نما بخشی از ساختمان است که به معمار این امکان را می دهد تا استعدادهایش را به نمایش بگذارد. هر ساختمان توسط نمایی که دارد، قابل شناسایی است. برخی از مردم به نما به عنوان یک فاکتور افزایش زیبایی ساختمان نگاه می کنند. اما اهمیت نما در معماری بیشتر از این ویژگی است.

طراحان با شیوه های اجرایی و مصالح متنوع می تواند حس بصری زیبایی را خلق کنند. نما علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری ساختمان باید عایق حرارتی خوبی باشد، در اینصورت کارایی ساختمان افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین در طراحی نما می توان با بهره گیری از روش های خاص و مصالح مناسب عایق صوتی مناسبی را ایجاد کرد. این امر در کلان شهرها و ساختمان های مجاور بزرگراه ها بسیار اهمیت دارد. نما باید در برابر صدمات فیزیکی مقاوم باشد. از عوامل موثر بر زیبایی و طول عمر نما می توان به تغییرات دمایی، نور آفتاب و یخ زدگی اشاره کرد. در طراحی نما باید از متریال مقاوم و مناسب استفاده شود. استفاده از متریال های مقاوم به زلزله و یا آتش سوزی سبب محافظت از ساختمان در برابر بلایای طبیعی خواهد شد.

معرفی پرطرفدارترین سبک های طراحی نمای ساختمان

امروزه از سبک های مختلفی برای طراحی نما استفاده می کنند. رایج ترین سبک مورد استفاده در ایران برای طراحی نمای ساختمان نمای مدرن و نمای کلاسیک است. به طور کلی نمی‌توان گفت که کدام یک از سبک ها بر دیگری ارجحیت دارند. شما باید سبکی را انتخاب کنید که با بافت شهری و محلی شما هماهنگی بیشتری داشته باشد. در ادامه به ویژگی های برخی سبک های رایج طراحی نما در ایران می پردازیم.

طراحی نمای ساختمان به سبک کلاسیک

طراحی نمای ساختمان به سبک کلاسیک در هر شهر و کشوری قابل مشاهده است. از ویژگی‌های اصلی سبک کلاسیک می‌توان به هماهنگی و تناسب اشاره کرد. نمای ساختمان با سبک کلاسیک در امتداد ستون ها و تعداد پنجره‌ها متقارن به نظر می رسد.

ساختمان های با سبک کلاسیک از سقف بلند برخوردار هستند. سقف بلند سبب افزایش جلال و شکوه فضا می شود. در این سبک طراحی از خطوط به صورت ساده و یا قوس دار استفاده می کنند. خطوط و فضاهای منحنی شکل در ساختمان های با سبک کلاسیک حس راحتی و آرامش خاصی را به بیننده القا خواهند کرد.

در این طراحی از سنگ های مرمر، تراورتن و گرانیت استفاده می کنند. استفاده از این مصالح سبب افزایش وزن بنا می شود. بنابراین استفاده از سبک کلاسیک برای مناطق زلزله خیز مناسب نیست.

نمای کلاسیک پیش ساخته

یکی از معایب طراحی نمای ساختمان به سبک کلاسیک این است که قیمت آن بسیار زیاد می باشد. اما ظاهر لوکس و تجملاتی این سبک معماری توانسته است نظر بسیاری از طراحان را به خود جلب کند. برای کاهش هزینه تمام شده این نما می توان از نمای کلاسیک پیش آماده موجود در بازار استفاده کرد. که تنها با سوار کردن آن ها بر یکدیگر می توانید نمایی شیک و زیبا را ایجاد کنید. سوار کردن بخش‌های مختلف نیازمند دقت و مهارت است، بنابراین این کار باید توسط افراد ماهر انجام شود. در غیر این صورت ممکن است سبب کاهش طول عمر بنا و یا ایجاد خطرات جانی و مالی برای ساکنان ساختمان شود.

طراحی نمای ساختمان به سبک نئوکلاسیک

همه ساختمان هایی که سبک نئوکلاسیک دارند ممکن است فرم یکسانی نداشته باشند. از ویژگی‌های بارز طراحی نمای نئوکلاسیک می‌توان به ابعاد بزرگ ساختمان، استفاده از شکل های هندسی ساده در دیوارها، استفاده از ستون و جزئیات شیوه های یونانی اشاره کرد. برجسته کاری های سبک نئوکلاسیک مسطح است. این برجسته کاری ها داخل قاب و یا حاشیه های زینتی قرار می گیرند. گنبد و برج در معماری نئوکلاسیک جایگاهی ندارند. سقف ساختمان در معماری به سبک نئوکلاسیک مسطح و افقی است، پنجره ها در طراحی به سبک نئوکلاسیک با یکدیگر تناسب دارند. ظاهر منظم، ساده، خطوط مرتب، ستون های مستقل و بلند از مشخصه این سبک طراحی است.

طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن

یکی از محبوب ترین نماهای ساختمانی ، نمای مدرن می باشد. امروزه استفاده از این سبک برای نمای ساختمان بسیار رایج شده است. این سبک طراحی ویژگی های مخصوص به خود را دارد.

سادگی مهمترین ویژگی نمای مدرن

از ویژگی‌های بارز طراحی نما با سبک مدرن ، ساده بودن آن است. در این سبک طراحی، شما نظم خاصی را مشاهده خواهید کرد و از زوایا و خطوط عمودی و افقی خاصی استفاده می‌شود. در مقابل بر خلاف نماهای سنتی که تزیینات فراوان و پیچیده ای قابل مشاهده است در این سبک از تزیینات اضافه خبری نیست. طراحان در نمای مدرن بیشتر به سمت خطوط و الگو های مینیمال تمایل دارند.

استفاده از پنجره ها و باز شوها

در طراحی به سبک مدرن شفافیت بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل پنجره ها نقش بسیار مهمی در طراحی نمای ساختمان دارند. پنجره های سراسری و تماما شیشه در این سبک نما کاربرد فراوان دارد. این امر سبب استفاده حداکثری از نور طبیعی و ایجاد انعکاس و شکست نور در جهت افزایش زیبایی نمای ساختمان خواهد شد.

پرطرفدارترین سبکهای طراحی نمای ساختمان در ایران

رایج ترین متریال های قابل استفاده در سبک مدرن

در سبک مدرن از متریال جدید با رعایت قواعد و قوانین خاص استفاده می‌شود. استفاده از نماهای تمام شیشه ای و ترمووود در سبک مدرن بسیار رایج است. کامپوزیت نیز در این نما کاربرد زیادی دارد. کامپوزیت بسیار سبک می باشد و ایمنی بسیار بالایی دارد. البته استفاده از مصالحی مثل آجر و سنگ هم سبک مدرن متداول است اما به صورت ترکیب دو یا چند نوع متریال کاربرد دارد.

طراحی نمای ساختمان به سبک مینیمال

این سبک طراحی، زرق و برق ندارد. به عبارت دیگر اصول طراحی مینیمال بسیار ساده است. موارد غیرضروری و اضافات در طراحی نمای مینیمال حذف می‌شوند. در واقع طراحان به قسمت های اصلی در این سبک توجه می‌کنند. طراحان معتقدند که ساختمان باید بدون اضافه کردن تزیینات خودنمایی کند. در واقع معماران مینیمالیست با حذف متریال اضافی فقط نیازهای اساسی را در طراحی جای می دهند. یکی از ویژگی‌های بارز طراحی نمای مینیمال خطوط مستقیم است. این خطوط در عین سادگی ساختار بنا را بسیار زیبا جلوه می دهند.

در طراحی نمای ساختمان به سبک مینیمال از احجام هندسی شکل ساده استفاده می کنند. در بیشتر مواقع کل بنا در یک حجم خلاصه می شود. معمولا در طراحی به سبک مینیمال از احجام با تعداد خیلی زیاد استفاده نمی شود. معمار سعی دارد در این نوع طراحی حس ساده گرایی را به بیننده القا کند.

متریال های به کار رفته در سبک مینیمال

یکی دیگر از اصول طراحی مینیمال استفاده از متریال های یکسان است. معمولاً در طراحی به سبک مینیمال از یک یا دو متریال استفاده می کنند. هرچقدر تعداد متریال به‌کار رفته در طراحی نما کمتر باشد طراحی به سبک مینیمال نزدیک تر خواهد بود. در سبک مینیمال بیشتر از مصالح نوین از قبیل متریال شیشه استفاده می کنند. معمولا استفاده از رنگ‌های خنثی و روشن در این سبک طراحی کاربردی تر است.

 

سبک طراحی نمای اسلامی در ساختمان

استفاده از این سبک طراحی برای سازه های مذهبی و سنتی کاربرد دارد. ساختمان هایی که از این سبک بهره گرفته اند وحدت و هویت یکسانی دارند. می توان گفت وحدت بارزترین ویژگی سبک طراحی نمای اسلامی است. از المان‌های این سبک می توان به جزئیات تزئینی مورد استفاده اشاره کرد. کاشی های رنگی چند ضلعی، اشکال هندسی متنوع، استفاده از نوشته بر روی کاشی ها جزء تزئینات این سبک به حساب می آیند.

سبک طراحی نمای رومی در ساختمان

یکی از سبک های پرطرفدار در ایران سبک طراحی نمای رومی است. این سبک شکوه و جلال ویژه ای نسبت به سایر سبک ها دارد. تزیینات مورد استفاده در این سبک بسیار زیاد است. معمولا از المان های کهن و باستانی از قبیل کنده کاری، مجسمه های رومی، ستون های تزئینی و … در این سبک استفاده می کنند. استفاده صحیح از نورپردازی در این سبک طراحی سبب افزایش زیبایی نمای ساختمان در شب می شود. استفاده از سبک طراحی نمای رومی برای ساختمان های لوکس بسیار ایده آل است.
خانه معمار سایتی تخصصی در زمینه طراحی نمای ساختمان است که می تواد جدیدترین و به روزترین نما در سبکهای مختلف را برای شما طراحی نماید. جهت ارتباط مستقیم با ما می توانید با شماره 021-91014525 تماس حاصل فرمائید.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. بازرگان گفت:

    نماهای متنوع ساختمان رو بخوبی توضیح دادید و برای من که اطلاع چندانی از این موارد نداشتم مفید بود .ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید