طراحی نمای ساختمان و معرفی برترین سیستم‌های اجرای آن (نمای اسپایدر، کرتین وال)

    کد خبر :1035328

چرا طراحی نمای ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد و توجه به آن باعث افزایش ارززش مالی بنای شما خواهد شد؟ در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با نمای ساختمان و جدیدترین سیستم‌های اجرای آن آشنا کنیم.

در دنیای معاصر، ساختمان‌‌ها نقش بسیار مهمی را به عنوان یک فضای شهری ایفا می‌کنند؛ نمای ساختمان به عنوان اولین عنصر از یک ساختمان که در معرض دید بیننده قرار می‌گیرد، اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که معرف هویت یک ساختمان در فضای شهری است.

اگر بگوییم دوره نماهای سنتی به سر آمده است، اغراق نکرده ایم! در سال‌های اخیر شاهد این هستیم که انواع نماهای مدرن با متریال‌های نوین و بروز در سطح شهر جایگزین نماهای سنتی و قدیمی شده اند. در این مقاله قصد داریم به بررسی نقش نمای ساختمان در منظر شهری، متریال‌های پرکاربرد اجرای نما در دنیای مدرن و نوآورانه‌ترین سیستم‌های اجرای نمای ساختمان بپردازیم؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نقش نمای ساختمان در منظر شهری‌

نماهای ساختمان نمایان کننده هویت و شخصیت یک مجموعه شهری هستند به همین دلیل است که طراحی آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و معماران بر آن تاکید دارند. برای مثال؛ تا به حال به ساختمان‌هایی که با نمای کلاسیک و تجملاتی در محله ای که تمامی ساختمان‌ها با نماهای مدرن مانند کرتین وال و … اجرا شده اند دقت کرده‌اید؟ این نماهای به اصطلاح لاکچری که به دلیل علاقه مالک ‌آن‌‎ها به تجمل گرایی در سبک‌های رومی و کلاسیک اجرا شده، باعث شده است که نظم یک فضای شهری به صورت کامل بهم بریزد و مجموعه یک پارچگی خود را از دست بدهد.

خوشبختانه در سال‌های اخیر، شهرداری سخت گیری بیشتری در صدور مجوز ساخت برای اجرای این نوع نماهای کلاسیک و رومی در سطح شهر بکار برده است و کمتر شاهد این اتفاق هستیم، اما هنوز هم هستند افرادی که با بکارگیری روش‌های دیگری باز هم مجوز اجرای این نماهای ساختمانی را دریافت می‌کنند.

طراحی نمای ساختمان

اما طراحی نمای ساختمان چه اصولی دارد و باید بر چه اساسی طراحی شود؟ طراحی نماهای ساختمانی به صورت همزمان نوعی از هنر و علم است که بر اساس چند اصل اساسی شکل می‌گیرد. این اصول هستند که باعث می‌شود تا نماهایی با توازن، هماهنگی، و جذابیت به وجود آید.

اصول اساسی طراحی نماهای ساختمان عبارتند از:

تعادل و هماهنگی:

نماهای ساختمانی باید دارای تعادل و هماهنگی باشند. این به معنای توازن مناسب بین اجزاء مختلف نما، از جمله رنگ، متریال و فرم‌های معماری است.

واحدی و انسجام:

نماها باید به عنوان یک واحد تشخیص داده شوند. اجزاء مختلف نما نباید به طور کامل متفاوت از یکدیگر باشند و باید به شکلی که انسجام و یکپارچگی فراهم شود، ترتیب یافته باشند.

تأثیرپذیری به محیط

در رابطه با این اصل در بخش قبلی صحبت کردیم. طراحی نمای ساختمان باید با محیط اطراف همخوانی داشته باشد. انتخاب متریال و رنگ‌ها باید با اطراف سازگاری داشته باشد و نماها باید منطبق با شرایط جغرافیایی و اقلیمی باشند.

کاربری و عملکرد

همواره باید به نیازها و کاربری ساختمان توجه کرد. طراحی نما باید هماهنگ با عملکرد و نیازهای ساکنان و کاربران ساختمان باشد.

بهترین طراح نمای ساختمان

یکی از مواردی که باعث می‌شود نمای ساختمان شاخص و اصولی طراحی شود، این است که طراحی آن توسط معماری انجام شود که سابقه و تجربه کافی در این زمینه را دارد. در ادامه از این صحبت خواهیم کرد که با بررسی چه ویژگی‌هایی می‌توان به طراح نمای ساختمان اعتماد کرد و طراحی نمای ساختمان را به او سپرد.

نکته مهمی که قبل از بررسی ویژگی‌های یک معمار خوب و باتجربه باید به آن اشاره کنیم، این است که به هیچ عنوان طراحی نمای ساختمان به افراد آماتور و بی‌تجربه مانند دانشجویان معماری که با کمترین هزینه‌ها طراحی نما را انجام می‌دهند، سپرده نشود. درست است که این کار هزینه‌ کمتری را برای کارفرما خواهد داشت اما ممکن است که ریسک زیادی داشته باشد و چالش‌های زیادی را هنگام اجرا به وجود آورد.

بهترین معمار نمای ساختمان، کسی است که هنر، خلاقیت، دانش فنی عمیق و فهم جامع از نیازهای مختلف کارفرما را در طراحی نمایی که انجام می‎‌دهد، ترکیب کرده باشد. طراح نمای ساختمان باید دارای دیدگاه معاصر و همچنین توانایی تلفیق فناوری‌ با جزئیات معماری باشد. بهترین طراحان نما، ارتقاء تجربه ساکنان و ناظران را اولین اهداف خود قرار می‌دهند و نه تنها نماهای زیبا ایجاد می‌کنند، بلکه عملکرد و انرژی پایدار را نیز در نظر دارند.

ممکن است که کارفرما محدودیت‌های محیطی و مالی داشته باشد، معمار باید بتواند با این چالش‌ها مواجه شود و با ابتکار و خلاقیت به بهترین نتیجه برسد. ارتباط فعال با کارفرما و شناخت عمیق از نیازهایشان، همواره به طراح این امکان را می‌دهد که نماهایی ایجاد کند که همچنان به تغییرات زمان پاسخگو باشند و هویت خود را در عین پیشرفت فناورانه حفظ کنند.

متریال‌های متداول در طراحی نمای ساختمان

متریال‌هایی که برای نمای ساختمان انتخاب می‌شوند متناسب با سبک معماری طراحی نما است. در سبک کلاسیک از متریال‌هایی مانند سنگ استفاده می‌کنند؛ اما در سبک مدرن عمدتا متریال‌های نوین‌تر که تعدادشان کم هم نیست به کار می‌رود. در ادامه برخی از متداول‌ترین متریال‌های مورد استفاده در نما را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

شیشه:

استفاده از شیشه در طراحی نما، به ساختمان‌ها زیبایی، شفافیت و ارتباط با محیط خارجی را بخش می‌دهد. شیشه به عنوان یک متریال معمولاً بسیار سبک و شفاف است، که به افزایش نوردهی طبیعی به داخل فضا کمک کرده و احساس فضای بزرگتری را ایجاد می‌کند.

فلز:

نماهای فلزی یکی از پرکاربردترین نماهای مدرن هستند و عمدتا با استفاده از پانل‌های فلزی استرچ متال و پانچ متال اجرا می‌شوند. این متریال به دلیل مقاومت بالا و هزینه مناسب انتخابی به صرفه خصوصا برای پوسته دوم نمای ساختمان است.

بتن اکسپوز:

از دیگر متریال‌های نوین در اجرای نما می‌توان به بتن اکسپوز اشاره کرد. بتن اکسپوز پانل‌هایی بتنی هستند که به عنوان آخرین سطح به کار می‌روند و روی آن‌ها هیچ پوششی قرار نمی‌گیرد. استفاده از بتن اکسپوز به عنوان قسمتی از نما یا به عنوان متریال اصلی در نمای مدرن بسیار دیده می‌شود.

نوآورانه‌ترین سیستم‌های اجرای نما

در دهه‌های اخیر، تکنولوژی و مهندسی معماری به همراه همکاری فعال میان مهندسان و طراحان، به طراحی نماهای معماری جدید و نوآورانه همچنین ایجاد تغییرات زیادی رو آورده است. به صورت کلی نمای خشک، سیستم جدید اجرای نما است که به خوبی توانسته است جایگزین سبک سنتی اجرای نما (ملاتی) شود. از جمله سیستم‌های نوین اجرای نما که در این مسیر نقش برجسته‌ای ایفا می‌کنند، نمای کرتین وال و اسپایدر هستند که برای اجرای متریال شیشه در نما بکار می‌روند.

نمای کرتین وال

سیستم کرتین وال در اجرای نمای شیشه ای بسیار پرطرفدار است و درصد زیادی از ساختمان‌های شیشه‌ای با این سیستم اجرا می‌شوند. در سیستم کرتین پس از زیرسازی از پروفیل‌های افقی و عمودی استفاده می‌شود که لامل نام دارند. با استفاده از این پروفیل‌ها شبکه بندی ایجاد می‌شود که شیشه را در خود نگه می‌دارد.

سیستم کرتین وال خود دارای انواع مختلف است که با توجه به سلیقه و خواسته کارفرما نوع آن انتخاب می‌شود. نوع فریم لس نمای کرتین وال ظاهر یکدست تری دارد و در نوع فیس کپ انگار شیشه‌ها در سطح نما دارای قاب بندی هستند.

نمای اسپایدر

نمای اسپایدر از دیگر انواع سیستم اجرای نمای شیشه ای است که به عنوان یکی از سیستم‌های نوین اجرای نمای ساختمان نیز شناخته می‌شود. در این سیستم، شیشه از طریق سوراخ‌هایی که روی آن ایجاد شده است و  با استفاده از یراقی که پنجه اسپایدر نام دارد به سازه پشتیبان متصل می‌شود. این سازه پشتیبان خود انواع مختلفی دارد در برخی مواقع غاز ستون های فولادی یا سیم‌های کابلی برای اجرای نمای اسپایدر استفاده می‌شود، در برخی مواقع نیز خود شیشه به عنوان سازه پشتیبان انتخاب می‌شود که به آن فین گلس می‌گویند و نمای بسیار منحصر به فردی است.

کلام آخر

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما نهایت سپاس را داریم، در این مقاله به صورت کلی به بررسی نمای ساختمان و اهمیت آن در منظر شهری پرداختیم. این مقاله توسط تیم نمادیزاین با بیش از ده سال سابقه در زمینه طراحی و اجرا تهیه شده است، در صورت هر گونه سوال و درخواست مشاوره نما، می‌توانید به وبسایت این شرکت مراجعه کرده و از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید