پاسخ به شایعات پرونده سانچی

    کد خبر :662737

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران درباره ادعایی که اخیرا توسط برخی از رسانه‌ها در مورد کشتی سانچی منتشر شده گفت: اخیرا تماس‌هایی مبنی بر زنده بودن خدمه سانچی منتشر شده است؛ ما در جایگاهی نیستیم که این تماس‌ها را رد یا تایید کنیم؛ تا به امروز تماسی به ما اعلام نشده و صحت آن مشخص نیست.

 

کاپیتان شهرام فرحبد، در خصوص خبری مبنی بر اینکه خدمه پس از آتش‌سوزی از قایق نجات سمت چپ کشتی استفاده کرده‌اند، در جمع خبرنگاران گفت: اصلا چنین اتفاقی صورت نگرفته است و ما بارها این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم و تاکید می‌کنیم هر دو قایق نجات سمت چپ و راست کشتی در اثر آتش‌سوزی ذوب شده‌اند.

 

وی ادامه داد: در زمان حادثه، دو کشتی در آن منطقه حضور داشتند و در فاصله کوتاه خود را به منطقه رسانده‌اند. همچنین دو شناور جستجو از شانگهای نیز به آن منطقه اعزام شدند. امکان ندارد قایق نجاتی در آن منطقه باشد و آنها آن را مشاهده نکرده باشند.

 

به گزارش ایلنا،وی در خصوص نجات خدمه کشتی کریستال گفت: کشتی کریستال با توجه به محموله خود و نحوه برخورد و جهش وزش باد، تنها در قسمت جلویی دچار حریق شده است؛ همچنین سیستم قایق نجات آنها با توجه به نوع کشتی متفاوت بوده است. کارکنان کشتی کریستال، پس از سانحه به عقب کشتی رفته و سوار قایق نجات شده‌اند.

 

فرحبد معتقد است: این شبهات به دلیل عدم اطلاعات تخصصی برخی افراد است.

 

وی با بیان اینکه در همان روز اول حادثه، تیم‌های اضطراری در شرکت ملی نفت کش ایران تشکیل شد، ادامه داد: پس از حادثه هیچ تماسی از کشتی سانچی با شرکت ملی نفتکش انجام نشده است؛ در حقیقت این حادثه به طور غیرمستقم از طریق کره جنوبی به ما اطلاع رسانی شد و اطلاعات اولیه ما بر اساس حضور افرادی بوده است که به آنجا اعزام شده بودند.

 

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به ذینفعان این حادثه یعنی، ایران، هنگ کنگ، چین و بنگلادش گفت: پس از این حادثه، بلافاصله سازمان و شرکت تخصصی بین المللی از طرف کلوپ P&I (حمایت و غرامت) مسئول بررسی مشکل شدند. این بررسی‌ها ماه‌ها به طول انجامید و تحقیقات زیادی صورت گرفت.

 

فرحبد میزان پرداخت غرامت به خدمه را 3.5 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: پرداخت غرامت بر مبنای قرارداد استخدامی و تابع قوانین کار دریایی است. تا به الان 2.5 میلیون دلار غرامت پرداخت شده است و 16 نفر از بستگان درجه یک این افراد نیز استخدام شده‌اند.

 

وی افزود: به افرادی که گواهی فوت آنها صادر شده و خانواده آنها انحصار وراثت انجام داده‌اند، غرامت پرداخت شده است و تنها 9 نفر باقی مانده‌اند که دلیل آن نیز، عدم ارائه مدارک بوده است.

 

وی با بیان اینکه کلوپ P&I در جریان بررسی این شرایط 60 میلیون یورو هزینه کرده است، گفت: مجموعا 260 میلیون یورو علیه ذینفعان برای پرونده‌های مختلف در این حادثه، درخواست غرامت شده است.

 

فرحبد عنوان کرد: شرکت ملی نفتکش ایران، 100 درصد غرامت خود را برای خسارت کشتی و پرسنل از کنسرسیومی که کشتی را بیمه کرده، گرفته است؛ در حال حاضر شکایت‌هایی که مطرح شده برای مسائل مختلف از جمله محیط زیست است.

 

وی ادامه داد: برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه از کارشناسان متخصص و زبده استفاده شده و ثانیه به ثانیه این حوادث شبیه‌سازی شده است.

 

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران گفت: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در زمان وقوع حادثه، باد در جهت روبه‌روی کشتی سانچی بوده؛ در نتیجه پس از آتش سوزی دود تمام کشتی را در برگرفته است و این امر احتمال خفه شدن خدمه را بیشتر می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید