پارک‌های تهران در تسخیر سگ‌های خانگی؛ تقریباً صدای همه درآمده جز مدیران شهری!

    کد خبر :907430

 با فرارسیدن فصل بهار و فروکش کردن تب کرونا در کشور، حالا فرصت و فضا برای حضور بیشتر در فضاهای عمومی مثل پارک ها بیشتر فراهم شده است؛ امکان و فرصت ارزشمندی که البته تحت تأثیر یک رخداد جدید و رو به افزایش به چالش کشیده است.

بازتاب- چند سالی است که گرایش برخی خانواده های ایرانی برای خرید و نگهداری سگ در خانه به ویژه در کلانشهرهایی چون تهران افزایش یافته و در بسیاری از مناطق شهری به ویژه فضاهای عمومی و نیز خودروهای شخصی این موضوع به خوبی قابل رویت است.

هر چند نگهداری از سگ و یا هر حیوان دیگری در محیط های شخصی یک موضوع خصوصی است و ما به عنوان رسانه به خواست و سلیقه شهروندان احترام می گذاریم، اما موضوع نگهداری از حیوانات خانگی به ویژه سگ ها زمانی مهم و خطرناک می شود که بدانیم این حیوانات به صورت پیوسته توسط صاحبانشان به محیط های عمومی مثل پارک و پیاده روها آورده می شوند و شرایط را برای تفریح و لذت بردن از محیط های عمومی برای دیگران سخت می کنند.

به صورت مشخص و در حال حاضر بسیاری از پارک های شهر تهران رسماً به جولانگاهی برای سگ های خانگی تبدیل شده است و بسیاری از شهروندان که دارای سگ خانگی هستند به همراه سگ هایشان برای هواخوری و حضور در فضای سبز به پارک ها می روند.

این موضوع و اتفاق در حالی رخ داده است که از آنسو شاهد نوعی انفعال و بی توجهی از سوی مدیران شهری برای برخورد و یا ضابطه مند کردن این موضوع هستیم.

در مقابل اما فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پرشده است از پیام های اعتراضی شهروندان که نسبت به این رویه معترض هستند و از مقام های مسئول خواستار پیگیری آن هستند.

در همین رابطه کاربری در توئیتر نوشت: این وضعیت پارک ها در تهران است، هر نیمکتی بوی تند ادرار سگ، در هر فضای سبزی تکه های مدفوع سگها … سگبازها این شهر را تبدیل به ‎توالت عمومی سگها کرده اند. اگر قرار نیست اقدام عاجلی شود بفرمایید مردم خودشان دست به کار شوند.

کاربر دیگری نوشت: غرب با هزینه جرم فرهنگسازی کرد.  وقتی طرف بدونه وقتی سگ کثافت کرد و صاحبش برنداشت جریمه میشه،  یاد میگیره کثافت سگشو رو جمع کنه.  فقط اینجوری میشه فرهنگ سازی کرد،هیچ ملتی در دنیا با نصیحت قانونمند نشده.  تو خیابون به خانمه میگم وظیفه شماست کثافت سگتو جمع کنی، میگه ناراحتی خودت بردار!

کاربر دیگری متذکر شد: بخدا تقریباً در تمام کشورهای خارجی ای که من سفر مردم، در مراکز عمومی تابلوی ممنوعیت ورود سگ زدن. ربطی به مذهب و…نداره. حقوق عامه مردم باید رعایت بشه.

بررسی ها نشان می دهد که برخورد با سگ گردانی و یا حداقل ضابطه مند کردن آن در حال تبدیل به یک مطالبه عمومی است که شهرداری و یا پلیس باید برای آن اقدام عاجلی در دستور کار قرار دهند.

البته پیشتر پلیس تهران بزرگ وعده داده بود که با پدیده سگ گردانی در پارک ها برخورد کند ولی در مقام اجرا اتفاق قابل ذکری رخ نداده است.

همه اینها در حالی است که ورود سگ به پارک‌ها ممنوع است و تابلوهایی در این خصوص در ورودی پارک‌ها نصب شده است، اما همچنان در بسیاری از پارک‌ها شاهد حضور سگ‌ها هستیم و بسیاری از شهروندان به دلیل اینکه در این پارک‌ها سگ وجود دارد داخل پارک نمی‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید