ویلیام برنز رئیس سیا شد

    کد خبر :794933

مجلس سنای آمریکا صلاحیت «ویلیام برنز» را برای تصدی ریاست «سازمان اطلاعات مرکزی» این کشور (سیا) تأیید کرد.

مجلس سنای آمریکا بامداد جمعه صلاحیت «ویلیام جوزف برنز» را برای تصدی ریاست «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) تأیید کرد.

هیچ نماینده مجلس سنا با انتصاب ویلیام برنز به این سمت مخالفت نکرد. این رأی‌گیری ویلیام برنز را در بحبوحه تنش‌های آمریکا با چین، روسیه، ایران و برخی کشور‌های دیگر در رأس این سازمان اطلاعاتی قرار می‌دهد.

او در جلسه بررسی صلاحیتش در روز ۶ اسفند در کمیته امور اطلاعاتی مجلس سنا رقابت با چین را یکی از چالش‌های امنیت ملی پیش روی کشورش توصیف کرد.

به گزارش دانشجو، او گفت: «وضعیت دنیا در حال حاضر بسیار پیچیده و رقابت‌محور است. ما در دنیایی هستیم که تهدید‌های آشنا کماکان حضور دارند- از تروریسم گرفته تا اشاعه هسته‌ای، تا روسیه ستیزه‌جو، کره شمالی تنش‌طلب و ایران متخاصم.»

ویلیام برنز نخستین فردی با تجربه کار در وزارت خارجه است که رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌شود.

برنز در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بعنوان معاون وزیر خارجه در بحث مذاکرات هسته‌ای ایران نیز ایفای نقش کرده است.

با وجود این، این دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی روز ۶ اسفند گفت به نظر او آمریکا باید «راهبردی جامع»، فراتر از مسائل هسته‌ای در قبال ایران داشته باشد.

او گفت: «نظر من همیشه این بوده که باید راهبرد جامعی برای مقابله با تهدید‌های ایران داشته باشیم که جلوگیری از دستیابی به سلاح‌های اتمی فقط یکی از بخش‌های آن است.»

این مقام آمریکایی در ادامه گفت: «چنین راهبردی باید با اقدامات تهدیدآمیز ایران اعم از ساخت موشک‌های بالیستیک و اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه، دخالت در امور کشور‌های دیگر و یا نقض حقوق مردم خودش مقابله کند.»

ویلیام برنز ۶۴ ساله قبل از معرفی از سوی جو بایدن برای تصدی ریاست سیا رئیس اندیشکده «موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی» در پایتخت آمریکا بود.

برنز از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ در زمان دولت باراک اوباما قائم مقام (نفر دوم) وزارت خارجه آمریکا بود و در همین سال بعد از ۳۳ کار در این وزارتخانه، اعلام بازنشستگی کرد.

وی از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ سفیر آمریکا در اردن، از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک، ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سفیر آمریکا در روسیه و ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به عنوان معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا فعالیت داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید