وقتی عرصه مبارزه با فساد حتی برای ائمه جمعه هم تنگ می‌شود/ چرا باید دلیل برکناری امام جمعه لواسان شفاف شود؟

    کد خبر :843719

  یکی دو روزی است که خبر برکناری حجت الاسلام سید سعید لواسانی- امام جمعه کنونی لواسان از سمت خود به یکی از اخبار داغ فضای مجازی و رسانه ها تبدیل شده است. به ویژه به این دلیل که از قرار معلوم حجت الاسلام لواسانی، شخصاً راضی به این برکناری نبوده و این اتفاق پشت پرده های نامعلومی دارد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- بر اساس اخباری که پیرامونی برکناری امام جمعه لواسان از مقام خود اعلام شده است، این اتفاق به واسطه جابجایی ائمه جمعه و بر اساس یک سنت دائمی به جریان افتاده است. با این حال گویا برای آقای لواسانی دیگر جایابی جدیدی نشده و او عملاً باید با امام جمعه بودن خداحافظی کند.

حجت الاسلام سید سعید لواسانی در گفتگو با مهر در پاسخ به این سوال که «چرا از امامت جمعه کناره گیری می‌کنید؟» اظهار داشته که شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از من خواسته است، که کناره گیری کنم.

 وی در توضیح دلیل این خداحافظی افزود: زمانی که شما کارمند یک نهاد هستید و به شما می‌گویند، دیگر نباشید، می‌بایست کناره گیری کنید.

امام جمعه لواسان در پاسخ به این سوال که دلیلی که شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برای کناره گیری شما بیان کرده است چیست؟ گفت: به من گفته‌اند، جابجایی ائمه جمعه روال شورای سیاستگذاری است و طبق همین روال نیز امام جمعه لواسان باید تغییر کند.

 لواسانی همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا به نهاد دیگری منتقل می‌شوید و یا امام جمعه شهر دیگری خواهید شد؟» گفت: خیر، قرار نیست به نهاد دیگری جز نماز جمعه بروم و یا امام جمعه شهر دیگری باشم.

آقای لواسانی جدا از مصاحبه با مهر، همچنین در یک توئیت در فضای مجازی توضیحات قابل تأملی در مورد این برکناری مطرح کرده است.

او در این باره نوشت: به بنده ایراد می‌گرفتند که تو امام جمعه متعارفی نیستی. گفتم: خودم انتخاب کردم که از این کلیشه‌ها بیرون باشم. من انقلابی وفادار به اهداف امام هستم. به این دلیل باید سد محافظه‌کاری خیال‌پردازانه و مصلحت‌اندیشی خانمانسوز را می‌شکستم. خیلی ها خوششان نیامد، اما جوانان بسیاری امیدوار شدند.

این برکناری ناگهانی آن هم با توصیفاتی که مورد اشاره قرار گرفت، حالا با واکنش های فراوانی در شبکه های اجتماعی رو به رو شده است. به ویژه به این دلیل که می دانیم در جریان مقابله با زمین خواری ها و ساخت و سازهای غیرقانونی در لواسانات، حجه الاسلام لواسانی یکی از پیشگامان مبارزه با این ویژه خواری ها بوده است.

در راستای همین واکنش ها، علی قلهکی- فعال رسانه و از نزدیکان به دولت سیزدهم در توئیتر نوشت: به واسطه شناختی که از علی اکبری _رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه_ دارم، فردِ بسیار محافظه‌کاری‌ست. اگر سر ماجرای حذف رحیم‌پور ازغدی، مردانه ایستادگی می‌کردیم، الان امام‌جمعه لواسان عوض نمی‌شد! تیپِ علی‌اکبری‌ها به دنبال افراد بی‌سروصدا و نسبتا خنثی برای تریبون نماز جمعه‌اند…

همچنین محمد صدوقی- از دیگر فعالان رسانه در اعتراض به این اقدام نوشت: شبنم نعمت زاده دختر وزیر به او گفته بود جلوی تخریب ویلا در لواسان را بگیرد، اما پاسخ لواسانی اجرای قانون بود. امروز بعد ۱ سال توسط شورای نمازجمعه برکنار شد، حذف ایشان یعنی آقای امام جمعه به عدالت کاری نداشته باش!

دامنه واکنش های اعتراضی به این برکناری به همین دو توئیت محدود نیست و تعداد بسیاری از کاربران نسبت به این موضوع و چرایی برکناری یک امام جمعه (بنابر آنچه که معترضان مدعی هستند) فسادستیز برای آنها محل سوال است.

روایات و اعتراضاتی که اگر درست باشد، معنایش این است که اساساً یک امام جمعه نباید به امور اقتصادی و مسائل مرتبط با فساد اقتصادی کاری داشته باشد و باید به گونه ای مدیریت امور مذهبی و دینی شهرستان و یا استان تحت نظر خود را پیش ببرد که دچار چنین حواشی و مشکلاتی نشود.

این روایت تلخ و غم انگیز در حالی پس از برکناری حجه الاسلام و المسلمین لواسانی مورد تأکید قرار گرفته است و در فضای مجازی به آن دامن زده می شود که نه باورکردنی است و نه با عقل و منطق اسلامی و دینی همخوانی دارد.

با این تفاسیر باید از شورای سیاست گذاری ائمه جمه و به ویژه ریاست این شورا یعنی حجه الاسلام و والمسلمین علی اکبری بخواهیم در این باره رأی و نظر شفاف خود را بیان  و به تنویر افکار عمومی کمک کنند.

اتفاقی که اگر رخ ندهد، معنایش این است که ادعاهای مورد اشاره  امام جمعه معزول صحت دارد و این رویه می تواند به شدت به جایگاه نماز جمعه آسیب وارد کند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. عبدالله احمدی گفت:
    مخالفم ۱

    واقعاً برای آقای علی اکبری متاسفم بجای اینکه از چنین افرادی حمایت کنند تاعدالت علوی گسترش پیداکند ومردم نسبت به علما خوشبین باشندمتاسفانه موجب دفع مردم از انقلاب می شوند!امیدوارم با اعتراض ملت هرچه سریعتر حاج آقای لواسانی در مقام قبلی‌شان بازگشت و آقای علی اکبری عزل شود

دیدگاهتان را بنویسید