وضعیت قرمز کرونایی برای تهران، کرج و چند کلانشهر دیگر؛ بحرانی که گوشزد شده بود ولی کسی آن را جدی نگرفت

    کد خبر :798768

همزمان با پایان یافتن تعطیلات نوروزی و دورهمی هایی که جسته و گریخته به مناسبت روز طبیعت در تهران و دیگر شهرستان های کشور برگزار شد، حالا از ستاد ملی مقابله با کرونا خبر می رسد که وضعیت کرونایی تهران و کرج نیز قرمز شده است؛ اتفاقی که به واسطه جمعیت زیاد این دو شهر روزهای ترسناکی را پیش رویمان قرار داده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– با اینکه تصور می شد سختگیری ها و الزام به رعایت پروتکل های بهداشتی در نوروز امسال نیز همانند نوروز سال گذشته انجام شود تا کشور به ویژه کلانشهرهایی چون تهران و کرج با موج چهارم کرونا رو به رو نشوند، اما آنچه در مقام عمل رخ داد، چیز دیگری بود.

از همان روزهای آخر اسفند 99 که مقامات مسئولی که چون رئیس جمهور و وزیر بهداشت نسبت به موج چهارم کرونا هشدار می دادند، ما شاهد این بودیم که جمعیت زیادی برای خرید عیدانه خود به بازار و مراکز خرید مراجعه می کنند و اساساً اقدام اجرایی و الزام آوری برای کنترل این مشکل در دستور کار قرار نگرفت.

جدا از ازدحام جمعیت در مراکز خرید، مشاهده شد که سامانه های حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس رانی، قطار و هواپیما به آسانی اقدام به فروش بلیت های نوروزی کردند و حتی در بسیاری از موارد پیش فروش بلیت های نورزی به سرعت تمام شد.

با اینکه هشدارهای لازم توسط مسئولان امر و کارشناسان نسبت به شیوع موج چهارم کرونا داده شده بود، همچنین دیدیم برای مسافرانی که با خودرو شخصی عازم سفر هستند، تصمیم الزام آوری با هدف جلوگیری از انجام سفر نوروزی آنچنان که باید و شاید صورت نگرفت، تا وضعیت تردد بین استانی به ویژه به استان های گردشگر پذیری چون مازندران و گیلان به شدت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش پیدا کند. 

از همه اینها گذشته مراکزی چون سینماها و مراکز اجتماع عمومی چون آرامستان ها بازگشایی شدند و وضعیت به گونه ای پیش رفت که گویی ویروس کرونا به صورت کلی از کشور رخت بر بسته است.

در کنار این اتفاق های موثر بر تشدید کرونا دیدیم که در پی ناکارآمدی های مدیریتی صف های طویلی برای خرید مرغ و روغن در شهرهای مختلف تشکیل شد و شرایط را به انتقال سریع کرونا در سطح جامعه فراهم تر کرد. 

نتیجه همه بی موالاتی ها،  سهل انگاری ها و ناکارآمدی هایی که در هفته های اخیر از سوی مسئولین و برخی شهروندان انجام گرفت، این بود که روز دوشنبه 16 فروردین سال جاری ستاد مقابله با کرونا وضعیت تهران و کرج را نیز مثل برخی شهرستان های دیگر کشور قرمز اعلام کرد.  البته در این لیست شهرهای بزرگ دیگری چون اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان نیز به چشم می خورند؛ وضعیتی که در مجموع سبب شد شمار قربانیان ویروس کرونا در کشور در روزهای گذشته دوباره نجومی شود و از مرز 150 قربانی در روز عبور کند. 

اتفاقی ترسناک که حالا دوباره نگرانی ها را در میان شهروندان و مسئولان به وجود آورده و مشخص نیست در روزهای آینده شاهد چه رخدادهای تلخ دیگری خواهیم بود.

همه این فعل و انفعالات در حالی رقم می خورد که سابق بر این در مورد احتمال شیوع موج چهارم کرونا هشدارهای لازم داده شده بود و انتظار می رفت که هم مردم و هم مسئولان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام ویژه ای داشته باشند.

در این میان به نظر قصور مسئولان اجرایی کشور به ویژه در حوزه وزارت راه و نیز پلیس راهنمایی و رانندگی از همه بیشتر بود.

متولیان و ضابطانی که اگر رسالت خود را به خوبی انجام می داند، شاهد این حجم از سفرهای نوروزی به ویژه با سیستم های حمل و نقل عمومی نبودیم و ویروس کرونا دوباره تا این حد در جامعه شایع نمی شد.

این مهم را از آنجایی مورد تأکید قرار می دهیم که مستند به گزارش های آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، تردد بین استانی کل وسایل نقلیه در بازه زمانی 29 اسفند 99 تا 12 فروردین 1400 نسبت به مدت مشابه در سال قبل 144 درصد افزایش داشته است. همچنین تردد بین استانی کلیه وسایل نقلیه سبک در بازه زمانی 29 اسفند 99 تا 12 فروردین 1400 نسبت به مدت مشابه در سال قبل 163 درصد افزایش داشته است.

علاوه بر آمار بالا و علی رغم اینکه مشخص بود استان هایی چون مازندران و گیلان با حجم انبوهی از سفر در ایام عید رو به رو خواهند بود، اما عملاً اقدام بازدارنده موثری برای سفر به این استان ها رخ نداد.

حقیقتی تلخ که در آمار و ارقام تردد جاده ای خود را نشان داد و بر اساس گزارش های رسمی سازمان حمل و نقل جاده ای کشور میزان سفرهای نورزوی به استان های به گیلان و مازندران نسبت به سال گذشته به ترتیب 321 درصد و 284 درصد افزایش داشته است.

به هر صورت همه این فعل و انفعالات و سهل انگاری ها حالا کشور و به ویژه کلانشهرها را در معرض خطر بزرگ دیگری قرار داده است که مشخص نیست فرجام آن چه باشد.

باید امیدوار بود در شرایطی که مردم و مسئولان به خود رحم نمی کنند و بی محابا جامعه را در معرض بحران قرار می دهند، عنایت های الهی مشمول حال مردم شود و آمار و ارقام مرگ و میر دوباره روندی کاهشی پیدا کند و خیلی زود به صفر برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید