وزیر کشور: آمران به معروف به تذکر لسانی بسنده کنند

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۴:۱۳
    کد خبر :991801
وزیر کشور آمران به معروف تذکر لسانی

وزیر کشور تاکید کرد: مسئولیت سنگینی در حوزه برگزاری انتخابات در سال جاری بر عهده مجلس بوده و وزارت کشور منتظر است تا قانون انتخابات در مجلس تعیین تکلیف شود.

احمد وحیدی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: انتخابات مهم ترین اتفاقی است که در سال جاری با آن مواجه هستیم. مسئولیت سنگینی بر عهده وزارت کشور است تا تمهیدات لازم را از لحاظ مقدمات کار، توجیه دست اندرکاران، ارائه آموزش‌های لازم و فراهم کردن مقدمات چه در حوزه مسائل فناورانه و چه در سایر بخش‌ها را باید دنبال کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: اکنون یک طرح در خصوص انتخابات در مجلس مطرح است و یک لایحه از سوی دولت تهیه شده است. لایحه دولت نهایی شده و به مجلس ارائه شده است. در مجلس نیز طرحی در حال بررسی است که ما منتظر هستیم نتیجه این طرح مشخص شود که آیا به قانون تبدیل خواهد شد یا نه. بر اساس این طرح تفاوت‌هایی در روند برگزاری انتخابات ایجاد خواهد شد. بر اساس قانون قبلی شش ماه قبل از شروع انتخابات باید استعفاهایی داده شود اما در طرح جدید این زمان سه ماه است. ما منتظر هستیم که اگر این طرح به سرعت به نتیجه رسیده و به قانون تبدیل شود ما نیز بر اساس این قانون عمل خواهیم کرد. اما اگر دیر شد ما بر اساس قانون قبلی باید عمل کنیم. از این حیث منتظر تعیین تکلیف قانون هستیم.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: مقدمات دیگر برگزاری انتخابات نیز اکنون در حال دنبال شدن است. دوستان ما چه در استان ها و فرمانداری ها و چه در سطح ستاد جلسات خود را در این موضوع برگزار می کنند. کارها در حال دنبال شدن است. در بحث برگزاری انتخابات الکترونیکی نیز باید یکسری هماهنگی ها با شورای نگهبان صورت گیرد. تلاش بر این است که حداقل در بخش هایی انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

وی در ادامه با اشاره به ارائه لایحه راهپیمایی و اعتراضات به مجلس، بیان کرد: ما سه کار را دنبال کردیم. در وهله اول دستور العملی که وزارت کشور تهیه کرده و ابلاغ شده است. دوم طرحی که در مجلس پیرامون این موضوع در حال بحث است و سوم لایحه ای که دولت تهیه کرده و به مجلس فرستاده است. اکنون از سه مسیر این موضوع در حال تعقیب شدن است. ما معطل نماندیم. وزارت کشور فعلا دستورالعمل را تهیه و ابلاغ کرده است. هر موقع که چه طرح مجلس و چه لایحه دولت به نتیجه برسد، مبنای کار قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون برنامه های وزارت کشور برای انجام سفرهای تابستانی، بیان کرد: سفرها یک روال نسبتا روشنی را دارد. برای اینکه این سفرها به خوبی انجام شود، مقدماتی در ستاد های استانی پیش بینی شده و استانداران ما در کنار سایر مسئولان زمینه های لازم را فراهم می کنند. یکی از مسائل مهم در سفرها حمل و نقل است. باید پیش بینی لازم صورت گیرد تا تردد مسافران در جاده ها در کمال سهولت صورت گیرد. این ها در دستور کار قرار دارد.

وزیر کشور در پاسخ به پرسشی پیرامون عفاف و حجاب، بیان کرد: همه مسئولانی که در حوزه حجاب دست اندرکار هستند موضوع را دنبال می کنند. مردم ما مطالبات زیادی در این حوزه دارند. مسئله حجاب امروز در جامعه مطرح است. قبلا هم اشاره شده و الان هم باید تاکید کنم که عمده و قاطبه بانوان ما خودشان را در زمینه حجاب متعهد دانسته و هم به عنوان یک ارزش اسلامی و هم به عنوان یک ارزش عرفی و یک قانون حجاب را رعایت می کنند. دسته اندکی هستند که حجاب را رعایت نمی کنند. تعداد این افراد نیز بسیار کم است. این افراد هم باتوجه به اینکه توصیه هایی که شده و کارهایی که در حال انجام است امیدوار هستیم که آن ها هم حجاب را رعایت کنند. دستگاه هایی که طبق قانون در این حوزه وظیفه دارند اعم از قوه قضاییه و فراجا باید کار خود را انجام دهند. البته این مسئولیت مربوط به دستگاه های دیگر نیز می شود. همه بخش ها باید وظایف خود را انجام دهند. حجاب به عنوان یک ارزش عرفی، قانونی و الهی باید مدنظر قرار گیرد. هستند کسانی که تلاش می کنند که این ارزش مهم را نادیده بگیرند. ما این را کاملا رد می کنیم و توصیه می کنیم که تلاش برای ترویج بی قانونی و عدم رعایت قانون به هر زبان و هر گفته ای مردود است. این حرف ها از دیدگاه مسئولان مربوطه دور نخواهد ماند. معنایی ندارد که عده ای تلاش کنند که یک امر قانونی و ارزشی را که برای صیانت از خانواده، تحکیم خانواده و صیانت از هویت بانوان ما حائز اهمیت است را کنار بزنند. افراد باید در رفتار و گفته های خود دقت کنند در غری اینصورت به عنوان مروج بی قانونی باید با آنها برخورد شود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین نتیجه تشکیل کمیته تقسیمات کشوری، بیان کرد: ما در مصوبات امروز دولت هم تصویب شهرستان جدید داشتیم و هم چند بخش جدید را مصوب کردیم. به هر حال چون جز نیازها و خواسته ها عمومی مردم است امروز دولت مفصل در این حوزه بحث کرد. مسائل استانی نیز در حال بررسی است.

وزیر کشور در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون اینکه اوضاع امنیتی کشور را باتوجه به اتفاق اخیر در بابلسر و اتفاقی که برای شهید الداغی در سبزوار رخ داد و حادثه ای که در سراوان به وقوع پیوست چگونه ارزیابی می کنید، بیان کرد: اوضاع امنیتی کشور بسیار خوب است. ما هیچ مشکلی نداریم. دستگاه های مختلف اطلاعاتی و امنیتی کاملا مسلط هستند. این کار جنایتکارانه که منجر به شهادت آیت الله سلیمانی شد یا کار بسیار بدی که در مشهد شاهد بودیم و نشان داده شد که چطور برخی افراد بی هویت به خودشان اجازه می دهند که به حریم بانوان ما تجاوز کنند و بعد دست به قتل بزنند، اتفاقات تلخی بود. اما دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی بلافاصله مرتکبان جنایت را دستگیر کردند. انتظار این است که این ها در فضای عمومی کاملا محکوم باشد. اینکه کسانی که بر سر هر مسئله کوچکی حرف می زدند اما در این مسئله ساکت مانده اند، جای سوال است. چرا برای این مسائل به میدان نمی آیند. نشان می دهد هستند کسانی که نمی خواهند این جنایت کاری ها را ببینند و بیشتر به مسائل حاشیه ای توجه دارند. دستگاه های امنیتی کار خود را انجام می دهند. با این اتفاقات نیز با قدرت برخورد خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون اینکه آیا دستور العملی برای ممانعت از افراط و تفریط و خلق صحنه هایی که مورد سواستفاده رسانه های بیگانه قرار می گیرد ابلاغ شده است، بیان کرد: ما تندروی از سوی ضابطین و دستگاه ها به هیچ وجه نداشتیم. آنها بر اساس وظایف خود عمل می کنند. همین جا هم جای تقدیر و تشکر دارد که وظایف قانونی خود را انجام می دهند. آنچه که ما داشتیم بالعکس بوده است. ضابطین موظف هستند وظایف خود را انجام دهند اما موارد اندکی داشتیم از هتاکانی که قانون را رعایت نکردند که باید به رعایت قانون توجه داشته باشند. باید به قانون عمل شود. معنایی ندارد عده ای خود را فراتر از قانون ببینند و فکر کنند که می توانند به قانون عمل نکرده و کسی هم به آنها کاری نداشته باشد. طبیعتا روش های جاری در دستگاه ها وجود دارد. آمران به معروف و ناهیان از منکر که وظیفه عمومی مردم است تذکر لسانی با احترام می دهند. به همین مقدار نیز کفایت می کنند. باید با کمال احترام یاد آوری کنند. مابقی را ضابطین دنبال خواهند کرد.

ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید