وزارت ورزش چقدر باید برای پاداش مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی ۲۰۱۸ هزینه کند؟

  • ورزشی
  • دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۹:۰۲
    کد خبر :281354

پاداش مدال‌آوران بازی‌های آسیایی در حالی اعلام شد که این بار باید هزینه بیشتری برای پرداخت این پاداش‌ها صورت بگیرد.

محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که برای مدال‌آوران بازی‌های آسیایی 2018 به‌ترتیب 160، 80 و 40 سکه بهار آزادی برای طلایی‌ها، نقره‌ای‌ها و برنزی‌ها در رشته‌های انفرادی به‌عنوان پاداش داده خواهد شد، ضمن اینکه برای رشته‌های تیمی این میزان در هر بخش نصف می‌شود یعنی اگر تیم والیبال، هندبال یا بسکتبال قهرمان شود، مطابق مصوبه، 80 سکه بهار آزادی به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

* افزایش تعداد سکه‌ها برای مدال‌آوران
در حالی برای این دوره از بازی‌ها به‌ترتیب 160، 80 و 40 سکه در نظر گرفته شده که این اعداد نسبت به دوره قبلی با پیشرفتی هرچند کم مواجه بوده‌اند. در دوره قبلی که مربوط به بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون می‌شود، به‌ترتیب 150، 70 و 40 سکه برای نفرات اول تا سوم در نظر گرفته شده بود.

* تساوی در پاداش‌های آسیایی‌ها و پاراآسیایی‌ها؟
داورزنی در گفت‌وگوی روز گذشته با پایگاه خبری وزارت ورزش به مصوبه ستاد عالی بازی‌های آسیایی درخصوص پاداش مدال‌‌آوران بازی‌های آسیایی اشاره کرد، اما هیچ اشاره‌ای به بازی‌های پاراآسیایی نکرد. اگر قرار باشد طبق سال‌های گذشته تصمیم گیری شود، بنابراین این بار هم شاهد تساوی در پاداش ورزشکاران پاراآسیایی و آسیایی خواهیم بود.

در طول سال‌های گذشته ورزشکاران معلول چندین بار به عدم تساوی در پاداش‌ها، انتقاداتی را مطرح کردند که در نهایت تصمیم به ایجاد تساوی در این خصوص شد.

* نگاهی به مدال‌آوری در دوره‌ قبلی
دوره قبلی بازی‌های آسیایی در سال 2014 و به‌میزبانی اینچئون کره جنوبی برگزار شد. در آن بازی‌ها کاروان ایران موفق به کسب 21 طلا، 18 نقره و 18 برنز (مجموع 57 مدال) شد. در بازی‌های پاراآسیایی هم کاروان کشورمان 37 طلا، 52 نقره و 31 برنز (مجموع 120 مدال) کسب کرد.

* توزیع 19050 سکه بین مدال‌آوران اینچئون
اگر برای بازی‌های اینچئون هم قانون «نصف پاداش مدال برای رشته‌های تیم» اعمال شده باشد، می‌تواند با یک حساب سرانگشتی تعداد سکه‌های توزیع‌شده را محاسبه کرد.

در اینچئون تیم والیبال مدال طلا، تیم‌های کبدی مردان، کبدی بانوان، بسکتبال، تیراندازی، شمشیربازی و قایقرانی مدال نقره و روئینگ، تیراندازی و قایقرانی مدال برنز گرفتند. براساس قانونی که پیشتر نیز عنوان شد، در مجموع به‌اندازه 26 طلا، 33.5 نقره و 18.5 برنز، سکه توزیع شد که عدد 6985 را نشان می‌دهد، در واقع بین طلایی‌ها 3900 سکه، نقره‌ای‌ها 2345 سکه و برنزی‌ها 740 سکه توزیع شد.

در پاراآسیایی 2014 هم تیم‌های فوتبال 5نفره، فوتبال 7نفره، والیبال نشسته مردان، گلبال مردان، شنای 4 در 400 متر، تیراندازی میکس کامپوند و تیراندازی میکس ریکرو قهرمان شدند، ضمن اینکه تیم‌های گلبال بانوان و والیبال نشسته بانوان مدال نقره گرفتند و تیم‌های بسکتبال با ویلچر مردان و همچنین بانوان بر سکوی سوم قرار گرفتند.

برای مدال‌آوران پاراآسیایی هم در مجموع به‌اندازه 51.5 طلا، 46 نقره و 28 برنز سکه توزیع شد که عدد 12065 را نشان می‌دهد، در واقع 7725 سکه بین طلایی‌ها، 3220 سکه بین نقره‌ای‌ها و 1120 سکه بین برنزی‌ها توزیع شد.

با جمع کردن اعداد نهایی نیز می‌توان به این نتیجه رسید که 19050 سکه بین مدال‌آوران آسیایی و پاراآسیایی اینچئون توزیع شده است.

* هزینه 18میلیاردی برای پاداش مدال‌‌آوران اینچئون
هر سکه بهار آزادی در پاییز 93 یعنی در زمان برگزاری بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی تقریباً 950 هزار تومان معامله می‌شد. اگر این رقم را در تعداد سکه‌های توزیع‌شده میان مدال‌آوران اینچئون ضرب کنیم، رقم 18.035.750.000 تومان را نشان خواهد داد که تقریباً مجموع رقمی است که برای پاداش‌ها هزینه شد.

* پاداش 40میلیاردی در انتظار مدال‌آوران جاکارتا
با دیدن رقم 18میلیاردی برای پاداش بازی‌های اینچئون، مدال‌های کسب‌شده در آن زمان و قیمت کنونی سکه بهار آزادی که تقریباً 1.950.000 تومان است، می‌توان به‌طور تقریبی پاداش‌ در نظر گرفته شده برای مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی 2018 را نیز محاسبه کرد.

همان‌طور که پیشتر عنوان شد، رأی این دوره از بازی‌ها به‌ترتیب 160، 80 و 40 سکه در نظر گرفته شده است. اگر کاروان‌های کشورمان به‌اندازه دوره قبلی و نه بیشتر از آن مدال بگیرند، باید حدس زد که بیش از 40 میلیارد تومان (به‌طور دقیق 40.209.000.000 تومان) هزینه سکه‌ها می‌شود.

در واقع باید 7580 سکه بین مدال‌آوران آسیایی و 13040 سکه بین مدال‌آوران پاراآسیایی توزیع شود که مجموع 20620 سکه را نشان می‌دهد.

* پیش‌بینی‌ها فراتر از دوره قبلی
تمامی این اعداد و ارقام براساس مدال‌آوری در دوره قبلی صورت گرفته، این در حالی است که کاروان‌های ایران برای دوره جدید کسب مدال‌های بیشتر و صعود در جدول را پیش‌بینی کرده‌اند. دلیل این پیش‌بینی هم اعزام ورزشکاران بیشتر هم به بازی‌‌های آسیای و هم پاراآسیایی است.

* منبع تأمین بودجه پاداش‌ها کجاست؟
سؤال مهمی که درخصوص این ارقام به ذهن خطور می‌کند، این است که هزینه این سکه‌ها چگونه تأمین خواهد شد؟

ژاله فرامرزیان معاون توسعه مالی و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان در این باره به خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم گفت: هر سال در ردیف‌های مالی، پیش‌بینی موضوع پاداش‌ها را انجام داده و برآورد مالی لازم را می‌کنیم، سپس در ارتباطاتی که با سازمان برنامه و بودجه می‌گیریم، در این باره به تفاهم می‌رسیم.

* پاداشی که برخی رشته‌ها سهمی ندارند
در کاروان‌های اعزامی ایران مدال‌آوران زیادی وجود دارند، اما قرار نیست ورزشکاران همه رشته‌های اعزامی به مدال برسند و از این سکه‌ها سهمی داشته باشند. اسب‌سواری، تنیس روی میز، سه‌گانه، بدمینتون و تنیس از جمله رشته‌هایی هستند که بعید است مدال‌آوری داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید