واکنش بازار به پراید ۱۸۰ میلیونی

    کد خبر :861806

مناقشه افزایش رسمی قیمت خودرو و سیر صعودی نرخ دلار، زمینه ثبت رکوردهای تازه قیمتی برای برخی انواع صفرکیلومتر خودروهای پرتیراژ داخلی در فضای مجازی را فراهم کرد؛ به‌نحوی که قیمت پراید ۱۵۱پلاس صفرکیلومتر مدل‌۱۴۰۰ به ۱۸۱میلیون تومان رسیده و اکنون هیچ خودرو صفرکیلومتر مدل ۱۴۰۰ به نرخ کمتر از ۱۵۰میلیون تومان در بازار آزاد وجود ندارد.

موج تازه افزایش قیمت خودرو که با خلع ید شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ داخلی و افزایش رسمی نرخ کارخانه این خودروها توسط شرکت‌های خودروسازی آغاز شده بود، پس از دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر توقف این افزایش رسمی قیمت‌ها، وارد مرحله تازه‌ای شده است. گرچه در تازه‌ترین اظهارنظرها رضا فاطمی امین با تأکید بر حمایت همه‌جانبه دولت از صنایع خودروسازی کشور یکی از اهداف اصلی این وزارتخانه با همکاری دیگر دستگاه‌ها و اهتمام خودروسازان را افزایش تیراژ تولید خودرو اعلام و در مورد روند تعیین قیمت جدید خودروهای پرتیراژ داخلی تأکید کرد، بررسی قیمت‌گذاری خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد.

با این شرایط، بررسی قیمت‌های اعلام‌شده فروش خودرو در فضای مجازی بیانگر تداوم افزایش قیمت برخی خودروها به‌دلیل افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی ناشی از گرانی رسمی خودروهای پرتیراژ داخلی است. این افزایش قیمت در خانواده پرایدها یا خودروهایی مانند پژو۲۰۶ تیپ‌۵ که تولید آن متوقف یا کمتر شده، نسبت به‌ خودروهای رند بازار بیشتر است. قیمت‌های اعلام‌شده برای برخی انواع محصولات خانواده پرایدها در آگهی‌های فروش فضای مجازی نشان می‌دهد که نرخ اینگونه خودروها برخلاف شرایط بازار همچنان در حال افزایش است. گرچه خریداری برای اینگونه خودروها وجود ندارد، اما شکاف قیمت مصوب درب کارخانه، بازار آزاد و آگهی‌های فروش این خودروها در فضای مجازی بیشتر شده است.

حتی در برخی موارد به‌دلیل اعلام قیمت‌های غیرواقعی و بالا در این آگهی‌های فروش برخی سایت‌های فروش مجازی خودرو قیمت‌های توافقی را جایگزین نرخ‌های اعلامی بالای برخی فروشندگان کرده‌اند.

سه‌نرخی‌شدن برخی خودروها

بررسی قیمت‌های اعلام‌شده برای انواع خودروهای پرتیراژ داخلی از درب کارخانه تا آگهی‌های فروش فضای مجازی و نرخ‌های کشف‌شده از معدود معاملات انجام‌شده خودرو در نمایشگاه‌های فروش خودرو نشان می‌دهد که اکنون این خودروها سه‌نرخی شده و فاصله قیمت انواع خودرو در آگهی‌های فروش فضای مجازی با درب کارخانه و بازار آزاد بیشتر شده است. گرچه انواع محصولات ایران‌خودرو نوسان قیمت کمتری را در آگهی‌های فروش فضای مجازی داشته است، اما محصولات خانواده پراید و تیبا به‌خصوص انواع پراید صفرکیلومتر مدل‌۹۸ و ۹۹‌ که تولید آن متوقف شده است، با افزایش قیمت مواجه بوده است.

با این شرایط اکنون خودرو صفرکیلومتر مدل‌۱۴۰۰ که قیمت آن در بازار آزاد کمتر از ۱۵۰میلیون تومان باشد، وجود ندارد. با وجود این، دیروز قیمت اغلب خودروهای پرتیراژ خودروسازان نسبت به شنبه هفته جاری تغییر چندانی نداشت و تنها محدودی از این خودروها رفت و برگشت یک تا ۵میلیون تومانی قیمت را تجربه کرد؛ به‌نحوی که قیمت بازار پژو پارس که از اواسط تا پایان هفته گذشته از ۳۰۰میلیون به ۳۰۵میلیون و روز شنبه هفته جاری به ۳۰۹میلیون تومان افزایش یافته بود، دیروز با کاهش ۴میلیون تومانی به مجدد به‌ مرز ۳۰۵میلیون تومان بازگشت. اما دیروز پژو ۲۰۷دنده‌ای، تیبا و کوییک‌ دنده‌ای هر کدام افزایش قیمت یک میلیون تومانی را تجربه کرد و در بین خودروهای مونتاژی نیز دیروز هایما S۷ توربوشارژ افزایش قیمت ۵میلیون تومانی را نسبت به روز شنبه هفته جاری شاهد بود.

بازی مجازی با قیمت خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه تشدید رکود همچنان حرف نخست بازار این روزهای خودرو است، گفت: میزان معاملات در بازار خودرو به حداقل رسیده و تنها برخی مشتریان که خودروهای چینی مدل پایین‌ دارند، نسبت به تعویض این خودروها با مدل‌های جدید و صفرکیلومتر خودروهای مونتاژی چینی اقدام می‌کنند.

سعید موتمنی قیمت‌های اعلام‌شده در فضای مجازی برای برخی انواع صفرکیلومتر مدل‌۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ خودروهای پرتیراژ داخلی را ناشی از بازی فروشندگان مجازی خودرو با قیمت‌های بازار دانست و گفت: بخشی از افزایش قیمت‌های اعلام‌شده برای انواع پراید به‌دلیل توقف تولید و عرضه این خودروهاست اما در مورد خودروهایی که روند تولید و عرضه آن حتی به‌صورت قطره‌چکانی ادامه دارد، به‌دلیل رشد عرضه ناشی از تداوم فک‌شدن رهن خودروهای پیش‌فروش‌شده، نه‌تنها افزایش قیمت مشهودی نسبت به هفته گدشته نداشته‌ایم اکنون در بازار فروشنده زیاد و خریدار کم است و حتی در مورد برخی خودروها مانند کوئیک و تیبا شاهد کاهش نسبی قیمت‌ها بوده‌ایم. اما فروشندگان خودرو در فضای مجازی برای انواع پرایدها مانند پراید۱۱۱ که تولید آن متوقف شده یا پراید۱۵۱ پلاس که عرضه آن به بازار به‌شدت کاهش یافته است، قیمت‌هایی را اعلام می‌کنند که خریداری برای آن در بازار وجود ندارد و معدود متقاضیان خرید خودرو نیز می‌توانند به جای خرید پراید با قیمت‌های مذکور با اندکی افزایش قدرت خرید نسبت به خرید سایر محصولات به‌روزتر سایپا مانند تیبا و کوئیک اقدام کنند.
به‌گفته او قیمت پژوپارس نیز به‌دلیل اینکه فروشنده زیادشده است، تغییر قیمت حدود ۲ تا ۳میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته داشته است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید