واکسن هایی که از آبله میمون پیشگیری می کنند

    کد خبر :913567

در ایالات متحده، واکسن Jynneos که به صورت دو دُز و به فاصله چهار هفته تجویز می‌شود، مجوز پیشگیری از آبله و آبله میمون در بزرگسالان را دارد.

به گزارش خبرآنلاین، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده گفت که در حال تهیه دُزهایی از واکسن آبله میمون است. این در حالیست که سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر اعتقادی به انجام این کار ندارد؛ به ویژه آنکه امکان تهیه این واکسن برای همه فراهم نیست.

به گفته مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، خطر سرایت آبله میمون در جوامع عادی بسیار پایین است ولی در بین افرادی که دارای روابط جنسی با افراد مختلف هستند موارد ابتلا بالا می‌رود.

یک مقام ارشد در دولت بایدن روز سه شنبه گفت که واکسن کافی برای پوشش سطح فعلی موارد در ایالات متحده وجود دارد. دکتر جنیفر مک‌ کویستون، معاون بخش پاتوژن‌ها و آسیب‌شناسی CDC، گفت: در حال حاضر، ما بیش از ۱۰۰۰ دُز Jynneos در دسترس داریم و انتظار می‌رود که این میزان در هفته‌های آینده به سرعت افزایش یابد، زیرا شرکت سازنده اعلام کرد که دُزهای بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهد.

بر اساس اطلاعات و داده‌های آفریقا، تخمین زده شده که این واکسن حداقل ۸۵ درصد در پیشگیری از آبله میمون مؤثر است.

واکسن ACAM۲۰۰۰

واکسن دیگر، ACAM۲۰۰۰ نام دارد و دارای مجوز در ایالات متحده برای جلوگیری از آبله است. واکسن ACAM۲۰۰۰ از واکسن‌های قدیمی است که در شرکت داروسازی آمریکایی امرجنت (Emergent) ساخته شده است. این واکسن در ایالات متحده برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به آبله قرار دارند، تأیید شده است. البته اتحادیه اروپا این واکسن را تأیید نکرده است.

مک کویستون: ایالات متحده بیش از ۱۰۰ میلیون دُز ACAM۲۰۰۰ دارد

دکتر جنیفر مک‌ کویستون گفت: «ACAM۲۰۰۰ یک واکسن آبله نسل قدیمی است که عوارض جانبی بالقوه و قابل توجهی چون: احساس درد در بازو، حس خستگی و عوارض شدید دیگر از جمله التهاب قلبی، نابینایی و حتی مرگ دارد. بنابراین برای استفاده گسترده از آن، به یک تصمیم‌گیری جدی نیاز است».

ACAM۲۰۰۰ یک واکسن با ویروس زنده است و پس از تزریق آن، ضایعه‌ای در محل تزریق ایجاد می‌شود. به گفته CDC، از آنجایی که ویروس در محل ضایعه رشد می‌کند، می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن یا حتی به افراد دیگر منتقل شود، به همین دلیل است که افرادی که ACAM۲۰۰۰ دریافت می‌کنند، باید اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از انتشار را انجام دهند.

در مقایسه، واکسن Jynneos به عنوان یک ویروس زنده و غیر قابل تکثیر تزریق می‌شود. به گفته CDC، این بدان معناست که خطر گسترش ویروسی وجود ندارد.

برخی از عوارض جانبی رایج واکسن عبارتند از:

درد در محل تزریق، درد عضلانی، سردرد یا خستگی.

چه کسانی باید واکسینه شوند؟

اکثر مردم علیه آبله میمون واکسینه نمی‌شوند و اولویت بر اساس “قرار گرفتن در معرض مستقیم ویروس” است. کمیته مشورتی CDC، اولویت را با پرسنل آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، کادر درمان و به طور کلی افرادی که به هر نحو با ویروس سر و کار دارند، می‌داند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید