واریز اولین یارانه های حذف ارز 4200 تومانی با هزار اما و اگر/ واکنش‌های قابل تأمل کاربران به یارانه های واریزی

    کد خبر :908902

 پس از چندین روز اما و اگر و صحبت های ضد و نقیض پیرامون نوع و میزان واریز یارانه حذف ارز 4200 تومانی، بالاخره شب گذشته اولین مرحله از واریز این یارانه ها آغاز شد و به حساب بسیاری از سرپرستان خانوار واریز شد؛ یارانه ای که البته بسیاری نسبت به چشم انداز و عواقب آن با دیده تردید می نگرند.

بازتاب-در اولین مرحله از واریز یارانه ها، آنگونه که بررسی ها نشان می دهد به حساب سرپرستان خانوار در دو گروه متوسط و کم درآمد به ترتیب به ازای هر نفر 300 هزار تومان و 400 هزار تومان واریز شده است. همچنین به بخش قابل توجهی از شهروندان نیز به دلیل آنچه که قرارگیری در دهک دهم عنوان می شود، یارانه ای پرداخت نشده است.

بر اساس اطلاعات مستند منتشر شده در این باره به موجب جزء 1 بند ص تبصره 1 قانون بودجه سال 1401 و دستور حجت‌الاسلام رئیسی، ریاست جمهور، یارانه 400 هزارتومانی برای دهک های اول تا سوم (کم درآمدها) و یارانه 300 هزارتومانی برای دهک‌های چهارم تا نهم (پردرآمدها) به ازای هر نفر ، روز دوشنبه 19 اردیبهشت به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

همچنین در این باره آمده است که واریز این مرحله در راستای اجرای سیاست های دولت در کاهش و رفع فقر مطلق، بهبود ضریب جینی،کاهش فاصله طبقاتی، تصمیم به هوشمندسازی و بازتوزیع یارانه کالاهای اساسی و همچنین  به موجب جزء 1 بند ص تبصره 1 قانون بودجه سال 1401 صورت گرفته است.

 در این نوبت، خانوارهای مشمول دریافت یارانه بر مبنای دهک بندی اعلام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به 9 دهک تقسیم می شود که بر این اساس به مشمولین دهک‌های اول تا سوم به ازای هر نفر ماهبانه مبلغ 4 میلیون ریال و به دهک های چهارم تا نهم  به ازای هر نفر ماهیانه مبلغ 3 میلیون ریال به حساب سرپرستان پرداخت خواهد شد.

قابل ذکر است که براساس فهرست اعلام شده، مشمولین دریافت یارانه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از 23 میلیون خانوار ایرانی هستند که 72 میلیون ایرانی را شامل می‌شود.

حالا پرداخت این یارانه آن هم به شکلی نسبتاً فوری با واکنش های متفاوتی در شبکه های اجتماعی و نیز سطح رسانه ها رو به رو شده است.

همچنین واریز اولین مرحله نشان داد که ایرادهای جدی در فرایند اجرای طرح مثل ناقص بودن پایگاه داده و از قلم افتادن بسیاری از مشمولان وجود دارد که باید هر چه سریعتر نسبت به حل آن اقدام کرد.

گواه مستند در این باره اینکه حجت الله عبدالملکی- وزیر رفاه نیز ضمن تأیید تلویحی اشکالات در اجرای فرایند مرحله اول و مشمولان آن توضیح داد: به زودی سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها کار خود را دوباره شروع می‌کند و همه به هر دلیلی که یارانه نمی‌گیرند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

وزیر کار افزود: بعضا ممکن است افراد، متمول و از دهک دهم باشند که وضع مالی شان خوب است، آنها جواب مثبت دریافت نخواهند کرد ولی کارگران اگر یارانه‌بگیر نیستند، یارانه‌شان برقرار خواهد شد.

صادق الحسینی یکی از فعالان رسانه ای حوزه اقتصاد در انتقاد از رویه موجود نوشته است: دولت تعهد کرد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به‌عوض ارز ترجیحی (بجز دارو و گندم) پرداخت کند!

کل ارز ترجیحی تخصیصی سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ میلیارد دلار بوده منهای ارز گندم و دارو میشود ۱۰ میلیارد دلار. ۱۰ ضربدر ۲۰۸۰۰ تومان (اختلاف ۴۲۰۰ با ۲۵۰۰۰ ارز نیمایی) میشود ۲۰۸ هزار میلیارد تومان!

کاربری نیز در نقد رویه موجود نوشت: ‏اونایی که با سبد معیشت روحانی کرامت انسانی‌شون خدشه دار میشد، در دولت ‎رئیسی که با کوپن نون باید برن تو صف یا در بدر دنبال روغن و ماکارانی بگردن و پولشون نرسه بهش یا پیدا نکنن، عزت نفسشون درد نمیگیره احیاناً !؟

یکی از مخاطبان «بازتاب»، نیز که پیشتر و به واسطه گردش مالی شرکتی که در آن فعالیت دارد و در حساب او بوده است، یارانه اش قطع شد، در این باره گفت: پیشتر یارانه ما به دلیل گردش مالی شرکت که در حساب من بود، قطع شد و هرچقدر پیگیری کردم یارانه ام وصل نشد. الان مدت هاست از شرکت مورد اشاره خارج شده ام ولی همچنان یارانه نمی گیرم و یارانه حذف ارز  نیز به حساب من واریز نشد!

کاربری در توئیتر نوشت: ‏یارانه دیشب ما را ناقص ریختن و باز هم یارانه همسرم واریز نشد. چرا؟ چون قبلا که مجرد بود به دلیل اینکه خونشون منطقه 2 هست یارانه شون قطع شده بود. حالا جدا از اینکه خونه چطور ملاک سرمایه داری محسوب میشه, اینکه خونه پدرخانوممینا کجاس به من و زن و بچه من چه ارتباطی داره آخه.

به هر صورت آنچنان که مشخص است طرح جدید برای اصلاح نظام تعرفه و یارانه ها هنوز اشکالات فراوانی دارد که نمی توان با بی توجهی نسبت به آن مسائل و جرح و تعدیل های اقتصادی را پیش برد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید