هفت هزار روستا با کمبود آب شرب مواجه می شوند

    کد خبر :806108

بر اساس بررسی های صورت گرفته حدود هفت هزار روستای بخش فلات مرکزی کشور نیز امسال با کمبود شدید آب شرب مواجه خواهند شد که باید با تانکر های سیار آب رسانی شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت که به خاطر کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در سال آبی جاری ، تامین آب آشامیدنی ۱۰۱ شهر کشور امسال در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

حمید رضا جانباز روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در ساری همچنین پیش بینی کرد که ۲۸۲ شهر کشور هم به خاطر کاهش بارندگی با تنش جدی در تامین آب آشامیدنی مواجه شوند.

کاهش بارندگی

وی با اظهار این که بیشترین میزان کاهش بارندگی تاکنون در مربوط به فلات مرکزی ایران بوده است ، توضیح داد : کاهش بارندگی در سال آبی جاری و وضعیتی که دچار آن هستیم به این معنی است که میزان مصرف آب ۲۰ درصد بیشتر از مقدار تولید آب آشامیدنی در کشور خواهد بود و به همین دلیل هم شرکت آب و فاضلاب از هم اکنون آبرسانی سیار را برای مناطق دچار کم آبی برنامه ریزی کرده است.

کمبود آب شرب در 7 هزار روستای فلات مرکزی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور بر لزوم صرفه جویی و مصرف بهینه آب شرب در کشور تاکید کرد و اظهار داشت : بر اساس بررسی های صورت گرفته حدود هفت هزار روستای بخش فلات مرکزی کشور نیز امسال با کمبود شدید آب شرب مواجه خواهند شد که باید با تانکر های سیار آب رسانی شوند.

وی اثرگذاری کاهش بارندگی را در استان پربارشی مانند مازندران بویژه در مناطق شرقی این استان قابل مشاهده دانست و گفت : اگر چه همه مردم فکر می کنند که مازندران همواره پر آب است ، اما این خطه شمالی کشور به دلیل وجود مسافران و گردشگران و در واقع جمعیت شناور ، با کمبود آب آشامیدنی مواجه است و این مشکل در منطقه شرق استان بیش از پیش مشهود است.

جانباز برنامه دولت تدبیر و امید را اجرای طرح های آبی منطبق بر پیش بینی وضعیت آینده و پیشگیری از بروز مشکلات دانست و افزود : هدف ساخت سد زارم رود که امروز کلنگش با دستور ویدیوکنفرانسی رییس جمهوری در شهرستان ساری به زمین زده شد ، تامین آب شرب روستاهای این منطقه و با بهره برداری از سد زارم رود آب شرب روستاهای ۲ شهرستان ساری و میاندرود تامین می شود.

وی با تاکید بر ضرورت تامین اعتبارات مورد نیاز برای ساخت و تکمیل و بهره برداری از این سد طی ۲ سال آینده با هدف جلوگیری از بروز مشکل کم آبی در منطقه ، گفت : هزینه اجرای سد زارم رود حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که در زمان بهره برداری علاوه بر تامین آب کشاورزی و شرب مردم منطقه ، برای حفظ محیط زیست بویژه کنترل سیلاب نیز بسیار ضروری است ، چرا که همواره سرشاخه های رودخانه تجن تحت تاثیر سیلاب قرار می گیرد و اثرات مخربی از سیلاب بر جای می گذارد.

کلنگ ساخت سد زارم رود به همراه افتتاح مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر ساری امروز همزمان با چهارمین هفته پویش #هر هفته – الف -ب – ایران در سال ۱۴۰۰ به زمین زده شد.

زارم رود چهارمین سد بزرگ مازندران پس از سد شهید رجایی ساری ، البرز سوادکوه و گلورد نکا محسوب می شود و بر روی زارم رود به عنوان سرشاخه اصلی رودخانه تجن در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرق ساری ساخته می شود.

در مراسم بهره برداری از تصفیه خانه ساری و کلنگ زنی سد زارم رود احمد حسین زادگان استاندار مازندران و حمید رضا جانباز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور به نمایندگی از دولت در ساری حضور میدانی داشته اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید