هزینه میزبانی جام جهانی فیفا در ادوار مختلف

  • ورزشی
  • دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۱۵
    کد خبر :951700
هزینه میزبانی جام جهانی فیفا در ادوار مختلف

میزبانی پربیننده ترین رویداد دنیای فوتبال کار آسانی نیست. بودجه و هزینه میزبانی جام جهانی فیفا در طول سال‌ها تغییر کرده است.

قبل از دوره 1990، فیفا هرگز هزینه واقعی این رویداد را فاش نکرد. با این حال، در سال 1990 ایتالیا (میزبان) این رویداد و فیفا بعداً جزئیات را به اشتراک گذاشتند.

هزینه جام جهانی زیر نظر فیفا به موارد زیر بستگی دارد:

* ساخت و ساز ورزشگاه‌های جدید

* نگهداری از استادیوم‌های موجود

اکنون هزینه میزبانی جام جهانی فیفا هر سال افزایش می‌یابد.

هزینه میزبانی جام جهانی فیفا طی ادوار مختلف

1990- ایتالیا – 4 میلیارد دلار

هزینه میزبانی جام جهانی 1990 ایتالیا 4 میلیارد دلار بود. مسابقات در 8 ژوئن آغاز شد و فینال در 8 جولای 1990 برگزار شد. 12 شهر برای جام جهانی به میزبانی فدراسیون فوتبال ایتالیا انتخاب شدند. آلمان غربی با شکست آرژانتین در فینال قهرمان این مسابقات شد.

1994 – ایالات متحده آمریکا – 500 میلیون دلار

در مقایسه با بودجه سال 1990 میزبانی جام جهانی، بودجه ایالات متحده میزبان این رویداد تنها 500 میلیون دلار بود. دلیل آن این بود که ایالات متحده قبلاً استادیوم‌هایی برای میزبانی رویدادها داشت. در 18 ژوئن 1994، این رویداد با بازی ایالات متحده و سوئیس آغاز شد. برزیل قهرمان شد، در حالی که میزبان سابق جام جهانی یعنی ایتالیا نایب قهرمان شد.

1998 – فرانسه – 2.33 میلیارد دلار

جام جهانی 1998 حداکثر 2.33 میلیارد دلار برای توسعه ورزشگاه، ظرفیت صندلی‌ها و ساخت استادیوم‌های جدید هزینه کرد. فرانسه دومین کشوری شد که جام جهانی را در خاک خود برد. همه مسابقات در 10 مکان مختلف برگزار شد که برای جام جهانی تنظیم شده بود.

2002 – ژاپن و کره – 7 میلیارد دلار

این اولین بار بود که جام جهانی در قاره آسیا برگزار شد. ژاپن و کره جنوبی پا به جلو گذاشتند و حق میزبانی جام جهانی فوتبال را به دست آوردند. این رویداد برای آن‌ها مبلغ 7 میلیارد دلار هزینه داشت. این مبلغ برای ساخت استادیوم‌های جدید قبل از رویداد استفاده شد. برزیل قهرمان این مسابقات شد.

2006 – آلمان – 5 میلیارد دلار

در این سال یک جنگ پیشنهادی برای کسب میزبانی جام جهانی 2006 بود. آلمان و آفریقای جنوبی در این مسابقه حضور داشتند. آلمان به سختی با اختلاف 1 رای این حق را به دست آورد. در مجموع 12 ورزشگاه مختلف برای میزبانی این رویداد انتخاب شد. ایتالیا در این دوره قهرمان جام جهانی شد.

2010 – آفریقای جنوبی – 3.6 میلیارد دلار

آفریقای جنوبی پس از باخت به آلمان بر سر حق میزبانی جام جهانی 2006، سرانجام به انتظار خود برای این رویداد پایان داد. آفریقای جنوبی میزبان جام جهانی 2010 شد. فدراسیون فوتبال آفریقا بیش از 3.6 میلیارد دلار برای میزبانی این رویداد در 9 شهر سرمایه گذاری کرد. اسپانیا پس از شکست هلند در فینال برای اولین بار قهرمان شد.

2014 – برزیل – 15 میلیارد دلار

مسابقات جام جهانی در سال 2014 به برزیل بازگشت. فدراسیون فوتبال برزیل 15 میلیارد دلار برای این مسابقات سرمایه گذاری کرد. برزیل در نیمه نهایی از آلمان شکست فراموش نشدنی‌ای خورد.

2018 – روسیه – 11.6 میلیارد دلار

در کنار روسیه، کشورهایی مانند اسپانیا، پرتغال، هلند، بلژیک و انگلیس برای دریافت حق میزبانی رقابت می‌کردند. روسیه با 13 رای برنده دور مناقصه شد. کل هزینه این رویداد 11.6 میلیارد دلار بود. فرانسه با شکست کرواسی در فینال جام قهرمانی را به خانه برد.

2022 – قطر – 220 میلیارد دلار

قطر حق حضور در جام جهانی فوتبال 2022 را به دست آورد. هشت استادیوم برای میزبانی این رویداد احداث شدند. قبل از آن، قطر هیچ استادیوم فوتبال استاندارد کلاس سطح جهانی نداشت. توسعه ورزشگاه‌ها قبل از شروع مسابقات در ماه نوامبر تکمیل شد. این برای اولین بار است که جام جهانی به دلیل شرایط آب و هوایی و کووید-19 از فصل تابستان به فصل زمستان منتقل شد. جام جهانی 2022 بیش از 220 میلیارد دلار برای قطر هزینه داشت.

ساخت 8 استادیوم جدید در کلاس جهانی، بزرگترین استادیوم‌ها با ظرفیت صندلی بیشتر، نصب تهویه مطبوع در داخل استادیوم‌ها موجب شده که این دوره از جام جهانی تفاوت بسیار زیادی از نظر بودجه با ادوار گذشته داشته باشد.

در حال حاضر نمی توان گفت جام جهانی 2022 چقدر به نفع قطر است، اما انتظار می‌رود تعداد زیادی از هواداران فوتبال در قطر حضور داشته باشند. قطر تمام رکوردهای قبلی هزینه میزبانی جام جهانی فوتبال در سال 2022 را شکسته و چشم انتظار چنین اتفاقی است.

ایلنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید