هر کیلو هویج 40 هزارتومان؛ چرا هویج در بازار گران و کمیاب شده است؟

    کد خبر :835070
هویج

گزارش های میدانی از نقاط مختلف کشور حکایت از آن دارد که هویج در بازار کمیاب شده و قیمت آن افزایش چشمگیری داشته و به کیلویی 40 هزار تومان هم رسیده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی-همگام با تشدید بیماری کرونا در کشور، مصرف آب هویج و سیب افزایش یافته است و حالا خبر می رسد که درخواست‌ها برای خرید هویج نسبت به گذشته سه برابر شده و همین موضوع موجب رشد قیمت آن شده است.

البته پنج شنبه هفته گذشته، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه میوه و تره‌بار استان تهران از ورود بار‌های 1500 تنی هویج به میدان تره‌بار مرکزی تهران برای کنترل وضعیت بازار خبر داد، به گفته مصطفی دارایی نژاد این میزان نسبت به چند وقت اخیر افزایش هزار تنی داشته است و احتمالا قیمت هویج در روزهای آینده کاهش می‌یابد.

با وجود اظهارات دارایی نژاد، بررسی های خبرنگار بازتاب از میوه فروشی های سطح پایتخت نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم هویج همچنان بالاتر از 20 هزار تومان است، ضمن اینکه در برخی از میوه فروشی ها به علت گرانی هویج، خبری از این محصول نیست.

تجربه گرانی هویج در سال های قبل

این اولین بار نیست که هویج در بازار گران می شود، آذر ماه سال گذشته هم این محصول با افزایش قیمت قابل ملاحضه روبرو شد، البته عضو هیات مدیره اتحادیه میوه و تره‌بار نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا تقاضا برای خرید هویج افزایش یافته علاوه بر این صادرات این کالا به کشور عراق هم رونق گرفته بنابراین قیمت هویج در میادین اصلی میوه و تره‌بار دو برابر شده است.

همچنین در خرداد ماه سال 94 هم محصول هویج در بازار گران و کمیاب شد، رئیس اتحادیه میوه و سبزی علت این کمبود را تولید و عرضه کم این محصول عنوان کرد، درواقع بحث نبود نظارت بر بازار صیفی جات موضوع تازه ای نیست و در سال های گذشته هم شاهد گران شدن و نایاب شدن هویج و دیگر صیفی جات و میوه ها بوده ایم.

چرا هویج گران و کمیاب شد؟

قیمت هویج در هفته های گذشته رکورد زده و مسوولان بخش کشاورزی دلایل مختلفی برای این افزایش قیمت عنوان می کنند، برخی فعالان بازار می‌گویند بذر هویج آب‌بری بالایی دارد و خشکسالی موجب شده که کاشت این محصول کمتر از سال‌های گذشته شود و همین موضوع موجب افزایش قیمت هویج شده است.

به گفته مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نظر خشکسالی بر کشت هویج اثر گذاشته و عمده مناطق کشت آن از جمله فلاورجان اصفهان درگیر بی آبی است برهمین اساس سال گذشته حدود 175 هکتار کشت هویج در استان انجام شد، اما امسال برآورد می شود میزان کشت آن به 150 هکتار کاهش یافته است.

اما رئیس اتحادیه فروشندگان میوه معتقد است که برخی دلالان هویج را از کشاورزان می‌خرند و مستقیم به کشورهای اطراف صادر می‌کنند و همین صادرات بی‌رویه کاهش عرضه هویج به بازار را رقم زده است.

عده ای دیگر می گویند که نگهداری هویج در فصل تابستان دشوار است و کاشت هویج در این فصل کمتر از پاییز انجام می‌شود و در حال حاضر فقط استان فارس تامین کننده هویج در کل کشور است که تولید آن هم چندان بالا نیست.

اما براساس اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان میوه، افزایش کرایه حمل و نقل، نرخ دستمزد و بالا رفتن هزینه اقلام بسته‌بندی از جمله گونی، قیمت این کالا را گران کرده است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران هم می گوید که هزینه‌های بالای تولید، علت اصلی نوسان قیمت هویج در بازار است و این گرانی هیچ ارتباطی به مغازه دار ندارد ضمن اینکه افزایش تقاضای مردم برای مصرف آب هویج در شرایط کرونایی و کاهش عرضه این محصول، در گران شدن هویج موثر بوده است.

البته ورود دلالان به بازار هم از جمله دلایلی است که برای افزایش قیمت هویج در هفته های اخیر نام برده می شود، درواقع بسیاری از کشاورزان به دلیل مشکلات مالی ممکن است پیش از برداشت محصول، تولید خود را با هزینه ای در اختیار دلالان قرار دهند و یا اینکه همواره دلالان از محصولاتی که مازاد تولید دارند، سواستفاده می کنند.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد هم دلیل کمبود هویج را نداشتن اطلاعات لازم برای بخش خصوصی اعلام می کند و می گوید: سقف تولید و میانگین مصرفی میوه در کشور ما مشخص نیست و به همین دلیل نمی‌توانیم برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشیم، به عنوان مثال بخش خصوصی نمی‌داند که چه اندازه به تولید هویج نیاز دارد و سطح زیر کشت این سبزی در شهرهای دیگر چقدر است.

درواقع دلیل کمیاب و گران شدن هویج مجموعه ای از این عوامل یعنی خشکسالی، حضور دلالان، هزینه های بالای تولید، نگهداری سخت هویج در تابستان است، عواملی که با برنامه ریزی دقیق وزارت جهاد کشاورزی قابل کنترل است بنابراین انتظار می رود که نظارت بیشتری بر تولید هویج انجام شود تا شاهد تکرار این مشکل نباشیم.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید