نیکی هیلی”زره پوش” به سازمان ملل می‌رود

    کد خبر :332828

سفیر آمریکا در سازمان ملل معتقد است نقش او پیشبرد سیاست اول آمریکا نیست، بلکه مایل است برای دفاع از آمریکا هر روز “زره‌پوش” باشد فقط اینکه نمی‌داند در آن روز قرار است با چه کسی بجنگد.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا پس از روی کار آمدن نیکی هیلی را به عنوان سفیر کشورش در سازمان ملل منصوب کرد تا دستور کار متفاوت و نفاق‌افکنانه را اجرا کند، اما هیلی همچنین به ترامپ نشان داد که چگونه این نهاد بین‌المللی در راستای اهداف او خصوصا درباره کره‌شمالی خدمت کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل سال گذشته سه بار به اتفاق آراء تحریم‌های سختی را تصویب کرد که پیونگ‌یانگ برای ورود به مذاکرات با هدف حذف برنامه تسلیحات هسته‌ای تحت فشار قرار بگیرد و این نکته‌ای بود که نیکی هیلی در تماس تلفنی ماه ژوئن آن را به اطلاع ترامپ رساند.

نیکی هیلی در مصاحبه‌ای با رویترز آن روز را یادآوری کرد که به ترامپ گفت: “ما نمی‌توانستیم بدون سازمان ملل به موقعیتی که اکنون با کره‌شمالی داریم برسیم چرا که این تنها راهی بود که می‌توانست جامعه بین‌المللی را در یک جبهه نگه دارد.”

ایالات متحده و سایر کشورها معتقدند این تحریم‌ها به سوق دادن کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به پای میز مذاکره با ترامپ در نشست ماه ژوئن سنگاپور کمک کرد. هیلی گفت ۱۷ ماه پس از آنکه این پست را به دست گرفت ترامپ از او نظرش را درباره سازمان ملل جویا شد؛ همچنین پس از آنکه ایالات متحده اولین کشوری شد که از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد، نظر هیلی را پرسید. هیلی گفت او یک سری از شکایات‌ها را غیر وارد دانسته بود. ترامپ می‌گفت: “به صورت غیر قابل باوری دموکراتیک است؛ پول زیادی هدر می‌دهد؛ جانبداری علیه اسرائیل دارد؛ گاها علیه ما بوده و خیلی از مسائلی را که نیازمند توجه زیادی است، نادیده می‌گیرد.”

یادآوری خاطره هیلی از تماس تلفنی با ترامپ نشان‌دهنده آن است که چطور او رئیس‌جمهوری را راهنمایی می‌کند که از مجامع بین‌المللی و معاهده‌هایی که ایالات متحده با گذشت چندین دهه ساخته است، دوری می‌کند. زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شد، سازمان ملل را کلوبی از افرادی توصیف کرد که حرف می‌زنند و اوقات خوشی را می‌گذرانند.

برخی از دیپلمات‌ها گفته‌اند که از نظر آنها این فرماندار سابق کارولینای جنوبی چهره‌ای با ثبات در سیاست خارجه آمریکا است. برخی می‌گویند وقتی ترامپ آنها را سردرگم می‌کند آنها به سراغ هیلی می‌روند تا تفسیر حرف‌های ترامپ را از او بشنوند.

هیلی ماه گذشته در جریان سفری به هند گفت: “وظیفه من شفاف‌سازی درباره هر آن چیزی است که دولت انجام می‌دهد تا جای تردیدی برای هیچکس باقی نماند. همواره خواستار آن هستم که هیچ نقطه خاکستری باقی نماند؛ باید سیاه و سفید باشد.”

ریچارد گاون، کارشناس سازمان ملل در شورای روابط خارجی اروپایی شغل هیلی را “فروش مواضع ضد سازمان مللی این دولت به مردم” توصیف می‌کند. او گفت: “این رویکرد سایر دیپلمات‌ها را می‌رنجاند.”

روسیه

موضع هیلی علیه روسیه بسیار سختگیرانه‌تر از رئیس اوست. او ماه مه توسعه‌طلبی روسیه در اوکراین را “عصبانی‌کننده” توصیف کرد و گفت که موضع آمریکا “متزلزل” نخواهد شد. روزها بعد اما ترامپ از گروه هفت کشور صنعتی برتر جهان خواست تا روسیه را که پس از الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ از این گروه اخراج شده بود، مجددا بپذیرند.

دو هفته پیش از نشست ۱۶ ژوییه ترامپ با ولادیمیر پوتین در هلسینکی، هیلی به رویترز گفت “اساسا آنچه رییس‌جمهوری می‌گوید آن است که این‌که ارتباط و تماس داشته باشیم بهتر از آن است که اصلا ارتباطی نباشد.” اما پس از آن، این نشست به کابوسی برای کاخ سفید تبدیل شد زیرا ترامپ در کنفرانس خبری مشترک در فنلاند جانب پوتین را گرفت که تاکید داشت کشورش در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا مداخله‌ای نداشت و سپس نتایج آژانس‌های اطلاعاتی کشور خودش را زیر سوال برد.

این جنجال سیاسی در واشنگتن پیام ترامپ مبنی بر این‌که روابط این دو قدرت هسته‌ای جهان که از زمان جنگ سرد به پایین‌ترین حد رسیده است باید ارتقاء یابد، غرق کرد. هیلی هنوز در مورد این نشست جنجالی اظهارنظری نکرده است.

همچنین اختلافات بر سر روسیه موجب علنی شدن تنش‌هایی در رابطه هیلی و دولت ترامپ شده است؛ او که ماه آوریل از تصمیم واشنگتن برای تحریم مسکو بر سر حمایت آن از دولت سوریه خبر داده بود غافلگیر شد چرا که ترامپ تصمیم گرفت این کار را انجام ندهد و ماهیت کلی آن را هم زیر سوال برد.

هیلی در واکنش به آن گفت: “رییس‌جمهوری حق دارد. او کاملا حق دارد که نظرش را عوض کند. ترامپ اما هرگز درباره این اتفاق با من صحبتی نکرد.”

همتایان هیلی در سازمان ملل او را زنی “خونگرم” ولی “سرسخت” می‌دانند اما او خودش را یک “مبارز” می‌داند. او گفت: “این فکر را نمی‌کنم که نقش من پیشبرد سیاست اول آمریکا باشد؛ من آن را به عنوان دفاع از آمریکا می‌بینم زیرا هر روز احساس می‌کنم باید زره بپوشم. فقط نمی‌دانم قرار است با چه کسی بجنگم.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید