پیش بینی اکونومیست از پیروز احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا

نشریه اکونومیست در گزارشی می نویسد:

امکان دارد رئیس جمهور آینده آمریکا فردی باشد که جهان غرب را دچار شکاف خواهد کرد و مثلا فردی نظیر ولادیمیر پوتین را خوشحال می کند. کسی که نتیجه انتخابات را تنها در صورتی می پذیرد که خود برنده آن باشد. کسی که اراذل و اوباشی را که به ساختمان کنگره در تاریخ 6 ژانویه سال 2021 حمله کردند، وطن پرست می خواند و خواستار عفو آن ها می شود.

بازتاب– انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، یک نامزدِ جدی دارد و آن کسی جز دونالد ترامپ نیست. جالب است که برخی نهادها و شرکت های نظرسنجی و البته سازمان هایی که به پیش بینی از تحولات آتی مهم می پردازند، شانس ترامپ جهت بازگشت به کاخ سفید را “یک به سه” ارزیابی می کنند.

اگر شما نیز پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا تصمیم گرفتید تا کمتر به او توجه کنید تا بلکه بتوانید سلامت فکری و ذهنی خود را حفظ کنید، باید بدانید که موقعیت او به نسبت آن سال، بیش از پیش تقویت شده است. احزاب، اصولا به نامزدهای بازنده خود نمی چسبند و بر آن ها تکیه نمی‌کنند. ترامپ در جریان شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات سال 2018 میان‌دوره ای کنگره آمریکا و همچنین انتخابات سال 2020 ریاست جمهوری آمریکا، رهبری حزب جمهوری‌خواه را برعهده داشت.

پس از آنکه وی در نتیجه شکستش، دست به تحریک هواداران افراطی خود زد و به نوعی آن ها را به حمله به کنگره آمریکا وادار کرد تا به ادعای خودش آرای دزدیده شده او را پس بگیرند، او عملا یک فاجعه را با مرگ 5 نفر در کشورش رقم زد. از آن زمان تاکنون نیز او مدام و به دلایلی نظیر طرح اتهامات مختلف علیه وی همچون جرایم جنسی و یا نگهداری اسناد محرمانه دولت آمریکا در شرایط نامساعد، در برهه های زمانی مختلف، تیتر یکِ روزنامه ها بوده است. با این اوضاع، برخی این سئوال را می پرسند که آیا واقعا حزب جمهوری‌خواه او را به عنوان نامزد خود در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 انتخاب خواهد کرد؟

جواب این سوال روشن است: بله؛ این حزب به احتمال زیاد چنین کاری را انجام خواهد داد. در سال های 2016 تا 2020، اینکه تصور کنیم جنبش ترامپ به نحو خصمانه ای اقدام به تسخیر حزب جمهوری خواه کرده، تفکری منطقی به نظر می رسید. با این حال، این مساله لزوما در سال 2023 صدق نمی کند. باید بپذیریم که او یک کاندیدای پیشتاز در انتخابات ریاست جمهوری آتی در آمریکا است. زیرا شمار قابل توجهی از سیاستمداران جمهوری خواه حقیقتا وی را دوست دارند. حامیان ترامپ به مدت شش سال کمیته ملیِ حزب جمهوری خواه را در کنترل خود داشته اند.

بیش از نیمی از جمهوری خواهان حاضر در مجلس نمایندگان برای نخستین بار از سال 2016 انتخاب شده اند و البته که آن ها موقعیت خود را ذیلِ نام دونالد ترامپ به دست آورده اند. تقریبا تمامی جمهوری خواهانِ مجالس نمایندگان و سنا که حاضر به صلح و مصالحه با وی نشده اند، یا از سیاست کنار کشیده اند و یا بازنشسته شده اند. جالب است که از 10 عضو مجلس نمایندگان آمریکا که به استیضاح وی در ژانویه سال 2021 رای دادند، تنها 2 نفر همچنان حضور دارند. واقعیت این است که اکنون شمار حامیان سیاسی و عمومی ترامپ در مقایسه با مخالفانِ موثر او، قابل مقایسه نیست (به مراتب بیشتر است) و او وضعیت خوبی دارد.

در کنار همه این ها، باید توجه داشته باشیم که کارزار انتخاباتی ترامپ نیز در مقایسه با سال های 2016 و 2020، منسجم تر و بهتر است. بر اساس ارزیابی های نشریه اکونومیست، این نکته روشن شده که شکست دادن کارزار انتخاباتی ترامپ حقیقتا کار دشواری است. او در نظرسنجی ها نیز برتری خیره کننده ای دارد. به عنوان مثال، نظرسنجی نشریه اکونومیست به همراه موسسه YouGov نشان می دهد که رای دهندگان حزب جمهوری خواه، دونالد ترامپ را با نسبتی بیش از 33 درصد بهتر، از فردی همچون “ران دسانتیس” ، دیگر نامزد حزب جمهوری خواه در جریان انتخابات درون حزبی این حزب، ارزیابی می کنند.

ترامپ همچنین حمایت های قابل توجهی را نیز از جمهوری خواهان شناخته شده آمریکایی به سمت خود جذب می کند که این مساله خود می تواند کمک کند تا بفهمیم نامزد اصلی جمهوری خواهان در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا کیست. توجه داشته باشیم که در سال 2016، یعنی همان سالی که ترامپ در نهایت رئیس جمهور آمریکا شد، او با حمایت های به مراتب کمتری در درون حزب جمهوری‌خواه توانست نامزد اصلی حزب مذکور و رئیس جمهور کشورش شود.

البته که در این مسیر، برخی حامیان مالی و البته سیاستمداران فعال در حزب جمهوری‌خواه سعی دارند تا روند حمایت ها از ترامپ را منحرف کرده و یک گزینه جدید را برای انتخابات آینده رو کنند. روند زمانی کارزارهای انتخاباتی درون حزبی در آمریکا و البته پیشرفتِ پرونده های قضایی علیه ترامپ، حقیقتا کابوس وار و پیچیده است. بعید است که هیچکدام از پرونده های قضایی که علیه او در نظام قضایی آمریکا در جریان است، تا زمانی که انتخابات درون حزبی به پایان برسد، به نتیجه نهایی دست پیدا کند.

با این همه، هیچ بعید نیست که وقتی با دور نهایی انتخابات آمریکا رو به رو شویم، شاهدِ یک چالش قضایی قابل توجه برای ترامپ باشیم. اینکه ترامپ اولین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا است که وارد فازِ محاکمه قضایی شده، می تواند برای وی دردسرهای جدی را درست کند.

پیش بینی اکونومیست از انتخابات امریکا

در این شرایط، شاید شما اینطور فکر کنید که رای دهندگان به احتمال زیاد، ترامپ را به نحو گسترده ای رها خواهند کرد. شاید اینطور باشد اما باید بدانیم که اوایل سال جاری میلادی، یک هیات منصفه قضایی به این نکته اشاره کرد که ترامپ 30 سال قبل از یک زن سواستفاده جنسی کرده است. با این حال، حکمی که به ترامپ در این پرونده داده شد، هیچ تاثیر ملموسی را بر آمارهای حمایت عمومی از او که در جریان نظرسنجی‌های رسمی ثبت شده، نداشت.

به نظر می رسد که ترامپ در قانع کردن سیاستمداران و رای دهندگان حزب جمهوری‌خواه مبنی بر اینکه وی قربانیِ اصلی است، تبحر ویژه ای دارد. دموکرات ها و شمار زیادی از متحدان بین المللی آمریکا تصور می کنند که ترامپ یک تهدید جدی برای دموکراسی است. جالب است که کارزار انتخاباتی ترامپ از همین حالا با درک این نکته، عملا اتهامی که به ترامپ زده می شود را به اتهام زنندگان بر می گرداند و در مقامِ طلبکار ظاهر می شود.

کارزار انتخاباتی ترامپ اعلام کرده که “انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا نشان خواهد داد که آیا آمریکا می تواند جمهوریت خود را حفظ کند یا خیر، تسلیم نیروهای سیاهِ دیکتاتوری خواهد شد”. اگر ما بخواهیم این شعار ترامپ را باور کنیم، عملا باید چشم بر پرونده نه چندان مطلوب او در گذشته ببندیم.

با این همه هنوز یک سوال محوری سر جای خود است:

آیا ترامپ می تواند پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا باشد؟

بدون تردید نتیجه انتخابات سال 2024 بسیار نزدیک خواهد بود. آرای الکترال می توانند موقیعت بهتری را به ترامپ بدهند. باید توجه داشه باشیم که از 40 سال قبل تاکنون، رای دهندگان آمریکایی به تدریج جهت گیری سیاسی خود را تغییر داده اند.

از سوی دیگر جو بایدن از پایگاه خوبی برخوردار است اما کاندیدای قدرتمندی نیست. وقتی از تعمیق رکود اقتصادی در آمریکا سخن می گوییم، ترامپ نامزد به مراتب بهتری به نظر می آید. در این میان، البته که برخی تاکتیک های مخالفان ترامپ علیه او می توانند نتیجه عکس بدهند و عملا پایگاه انتخاباتی وی را تقویت هم کنند.

تمامی این مسائل گواهی روشن بر این مساله هستند که امکان دارد رئیس جمهور آینده آمریکا فردی باشد که جهان غرب را دچار شکاف خواهد کرد و مثلا فردی نظیر ولادیمیر پوتین را خوشحال می کند. کسی که نتیجه انتخابات را تنها در صورتی می پذیرد که خود برنده آن باشد. کسی که اراذل و اوباشی را که به ساختمان کنگره در تاریخ 6 ژانویه سال 2021 حمله کردند، وطن پرست می خواند و خواستار عفو آن ها می شود.

کسی که به دلیل جرایم و تخلفات متعدد خود، تحت تعقیب قضایی و کیفری است. هرکسی که برای آمریکا، دموکراسی، و فلسفه محافظه کاری در این کشور ارزش قائل است باید امیدوار باشد که ران دسانیس و یا یک نامزد جمهوری‌خواه دیگر که مخالف ترامپ است بتواند وی را شکست دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید