بازتاب ایران؛

نیوزویک: چین، ایران، روسیه و کره شمالی علیه ایالات متحده همکاری می کنند/ المانیتور: ایران خواهان دریافت بدهی های بریتانیا از انگلیس است/ اویل پرایس: محور ایران و چین یک نیروی درحال رشد سریع در بازارهای نفت است/ اسرائیل دینفس: آزادسازی پولهای مسدود شده ایران محتمل است

    کد خبر :795582

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل هفته نامه نیوزویک، پایگاه خبری المانیتور، پایگاه خبری و تحلیلی اویل پرایس، نشریه اسرائیل دیفنس با تأکید بر موضوعاتی چون چین، ایران، روسیه و کره شمالی علیه ایالات متحده همکاری می کنند، ایران خواهان دریافت بدهی های بریتانیا از انگلیس است، محور ایران و چین یک نیروی درحال رشد سریع در بازارهای نفت است، جنگ بر سر پول های بلوکه شده است، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

نیوزویک: چین، ایران، روسیه و کره شمالی علیه ایالات متحده همکاری می کنند

رقابت ایالات متحده با چین در کنار فشارهای سیاسی و اقتصادی که به کشورهای ایران، روسیه و کره شمالی اعمال می کند. برخی از کارشناسان را به این باور رسانده است که احتمال همکاری این چهار کشور برای مقابله با ایالات متحده محتمل است.

هفته نامه نیوزویک در همین باره نوشت: چین، روسیه، کره شمالی و ایران در حال شکل دادن به همکاری های استراتژیک خود برای خنثی کردن فشارهای ایالات متحده هستند.

در ادامه آمده است: چکن به عنوان رقیب استراتژیک اصلی ایالات متحده در کانون فشارها است. همچنین به صحبت های سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران اشاره شده است که گفته است چین و ایران قصد دارند برنامه های تقویت مشارکت استراتژیک بین دو کشور و تبادل نظر در مورد تحولات بین المللی و منطقه ای را بررسی کنند.

این هفته نامه در پایان به رقابت های روسیه و ناتو اشاره کرده است و همچنین به همکاری های چین و روسیه علیه منافع ایالات متحده می پردازد.

المانیتور: ایران خواهان دریافت بدهی های بریتانیا از انگلیس است

دولت بریتانیا پس از انقلاب اسلامی در سال 1357 از تحویل خودروهای زرهی و تانک هایی که دولت شاه قیمت آن ها را پرداخت کرده بود سر باز زد.

پایگاه خبری المانیتور از جمله رسانه هایی است که به این مسئله پرداخته است و در همین باره نوشته است: وزیر دفاع ایران از همتای انگلیسی خود خواسته است راهکاری برای پرداخت بدهی 551 میلیون دلاری کشورش به جمهوری اسلامی ایران پیدا کند.

در ادامه اشاره شده است: دولت انگلیس این بدهی را پذیرفته است اما تحریم های بین المللی را به عنوان مانعی برای پرداخت آن می داند و به این بهانه از پرداخت بدهی امتناع می ورزد.

در پایان این پایگاه خبری جمهوری اسلامی ایران را  متهم می کند که نازنین زاغری را برای فشار بر دولت انگلیس برای بازپرداخت بدهی، گروگان گرفته است و با اتهامات مختلف او را به زندان می اندازد.

اویل پرایس: محور ایران و چین یک نیروی درحال رشد سریع در بازارهای نفت است

تحریم های نفتی و بانکی باعث شد ایران بخش زیادی از درآمدهای نفتی خود را از دست دهد، مشتری های نفت ایران نیز به سبد سایر صادرکنندگان اضافه شدند، در این میان گمانه زنی هایی درباره همکاری نفتی ایران و چین وجود داشته و همچنان وجود دارد.

پایگاه خبری تحلیل اویل پرایس درباره این موضوع نوشت: در نگاه اول ایران و چین دارای تعارضات زیادی هستند و تفاوت های اساسی دارند اما اگر دقیق تر نگاه کنیم می بینیم که اشتراکاتی دارند که زمینه همکاری را برایشان ایجاد می کند.

همچنین می افزاید: هر دو کشور دارای حکومت هایی شخص محور هستند و دارای مسائل جدی ژئوپلیتیکی با ایالات متحده، این دو مورد می تواند برای شکل دادن به همکاری کافی باشد.

در پایان این مطلب این طور ارزیابی می شود که ایران به علت فشارهای تحریمی که از سوی ایالات متحده بر آن وارد می شود و چین به علت این که معتقد است در این قرن ایالات متحده ابرقدرتی را باید واگذار کند، از انگیزه کافی برای همکاری علیه ایالات متحده و نزدیک شدن به یکدیگر در بازار انرژی برخودار هستند.

اسرائیل دینفس: آزادسازی پولهای مسدود شده ایران محتمل است

پول های بلوکه شده ایران در بانک های کشورهای مختلفی که واردکنندگان محصولات نفتی و غیرنفتی ایران بوده اند یکی از مسائل مهم در روابط ایران و ایالات متحده در این ایام است.

نشریه اسرائیل دیفنس در همین باره نوشت: بیش از 10 میلیارد دلار متعلق به ایران در بانک های سئول و بغداد مسدود شده است. از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، مذاکراتی بین طرفین در مورد آزادسازی وجوه صورت گرفته است. تا کنون ایالات متحده از آزادسازی پول جلوگیری کرده است.

در پایان این نشریه با پرداختن به این که احتمال آزاد سازی این مبالغ مسدود شده که در سئول بابت واردات نفت و در عراق بابت واردات برق و گاز تجمع پیدا کرده است، با تغییر دولت در ایالات متحده محتمل تر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید