نیروگاه‌های خورشیدی شناسنامه‌دار شدند،صرفه جویی ۲۰۰ میلیون دلاری

    کد خبر :456807

عضو هیات مدیره شرکت مدیریت نیروگاه‌های خورشیدی گفت: یکی از چالش های نیروگاه های خورشیدی فقدان شناسنامه بود که با تدوین یک سامانه هوشمند این نیروگاه ها شناسنامه دار می‌شوند.

کامران دوراندیش، عضو هیات مدیره شرکت مدیریت نیروگاه های سولار ( خوشیدی) در نشست خبری با بیان اینکه از ۳ سال قبل بررسی تمام زوایای نیروگاه های خورشیدی را آغاز کردیم، گفت: طی این مدت از ۴۲۰ نیروگاه خورشیدی بازدید کردیم و به سه چالش اصلی برخوردیم. نخست اجرای نامنظم نیروگاه های خورشیدی، فقدان شناسنامه این نیروگاه ها و در نهایت نبود خدمات رسانی مناسب به این نیروگاه قبل و بعد از راه اندازی است.

وی ادامه داد: با طراحی و بهره برداری از یک سامانه اینترنتی هر سه چالش را تحت مدیریت قرار داده و حل و فصل کردیم. به این ترتیب که هر متقاضی برای راه اندازی و بهره برداری از نیروگاه های خورشیدی می تواند با ارائه مدارک و اطلاعات لازم در این سامانه ثبت نام کند. در ادامه این روند این شرکت به نمایندگی از این متقاضی مجوزهای لازم و همچنین سرمایه مورد نیاز را پیگیری و دریافت می کند.

این فعال حوزه نیروگاهی با اعلام اینکه طی این اقدامات به ۲ اختراع دست یافتیم، اظهار داشت: یکی از این اختراعات تجهیزات مربوط به مانیتورینگ ( رصد) نیروگاه ها است که در نتیجه به کارگیری آن برای ۱۰۰ هزار نیروگاه خورشیدی ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در پی دارد. اختراع دیگری که در همین زمینه از آن بهره می بریم تانل های ارتباطی است که هزینه های استفاده از آن خیلی کم است که با استفاده از آن اطلاعات را جابجا کنیم.

به گفته دوراندیش طی اجرایی شدن این سامانه و در مجموع فعالیت های خروجی آن ۲ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغالزایی داشتیم این در حالی است که هدف گذاری برای اشتغالزایی از طریق این سامانه و احداث نیروگاه های خورشیدی رقم ۱۶ هزار نفر است.

وی مشکل اصلی این حوزه را تامین مالی دانست و افزود: در راستای حل این مشکل با ۱۸ بانک مذاکره کرده ایم که از این بین یکی از این بانک ها حاضر به همکاری و ارائه خدمات بانکی شده است. به طور کلی هدف احداث نیروگاه های خورشیدی در قالب خانگی یا مزرعه ای تامین دفاه اجتماعی است تا ایجاد اشتغال.

عضو هیات مدیره شرکت مدیریت نیروگاه های سولار ( خوشیدی) میزان بودجه تخصیص داده شده از سوی صندوق توسعه ملی برای توسعه احداث نیروگاه های خورشیدی را ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای احداث نیروگاه های خورشیدی در قالب مزرعه رقمی معادل ۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش مهر، دوراندیش با اشاره به اینکه در نتیجه به کارگیری نخستین سامانه دیسپچینگ نیروگاه‌های خورشیدی، این نیروگاه ها شناسنامه دار می شوند، توضیح داد: تاکنون هیچ یک از نیروگاه های کشور شناسنامه ای نداشتند و نوع تجهیزات و مواد استفاده شده در آن مشخص نبود.

این فعال حوزه نیروگاهی افزود: قراردادی را با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به منظور استفاده سلول های خورشیدی برای متور برق چاه های آب کشاورزی منعقد کرده ایم. گفتنی است در حال حاضر حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی در کشور وجود دارد که میزان تولید آنها در مجموع ۴۷ مگاوات است.

به گفته وی در نتیجه احداث یک نیروگاه یک مگاواتی خورشیدی، هزینه درمان ۲۲ نفر صرفه جویی می شود. از سویی دیگر باید اعلام کرد که تا پایان سال به نرخ پایه خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها که اکنون ۸۰۰ تومان است، ۳۰ تا ۴۰ درصد اضافه می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید