نیاز متروی تهران به 3 هزار واگن جدید

    کد خبر :1030571
مترو+تهران

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در دوره پنجم، پیرامون اهمیت وارزیابی عملکرد فعلی شهرداری تهران در واردات واگن‌های قطار از چین بیان کرد: طی مصوبه شورای اقتصاد در سال 95، بنا شد تا دوهزارواگن توسط دولت برای کلانشهرهای کشور خریداری شود که از این تعداد هزار واگن قرار بود به شهر تهران تخصیص پیدا کند.

متاسفانه این مصوبه به فراموشی سپرده شد و دیگر پیگیری نشد. از آنجایی که دولت باید هزینه آن را پرداخت می‌کرد و دولت در این زمینه ذینفع نبود، نگاه دلسوزانه و پیگیرانه به این موضوع نداشت.

وی افزود: این روند ادامه پیدا کرد تا شورای شهر دوره پنجم با پیگیری‌های کمیسیون عمران و حمل و نقل و رئیس شورای شهر وقت تهران، این مصوبات را پیگیری کرد و جلساتی در دفتر آقای جهانگیری معاون رئیس جمهور سابق در این باره برگزار و مصوبه مجددا احیا شد. در پی این امر، مناقصه‌ای توسط وزارت کشور برگزار و یک شرکت چینی برنده مناقصه شد. درنهایت این موضوع برای عقد قرار داد پیش رفت تا جایی که بانک مرکزی باید مبلغی به شرکت چینی برای پیش پرداخت، واریز می‌کرد تا قرارداد اجرایی شود.

علیخانی در ادامه با اشاره به عدم تأمین بودجه دولت سابق جهت خرید واگنها، گفت: متاسفانه با توجه به مشکلاتی که در آن دوران گفته می‌شد اعم از تحریم و … این مبلغ پیش پرداخت به شرکت چینی داده نشد و این قرارداد معلق باقی ماند. کما اینکه پیگیری‌ها مدام انجام می‌شد اما بهانه‌های مختلفی آورده می‌شد و بانک مرکزی در این زمینه واقعا همکاری نمی‌کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهر تهران در دوره پنجم، توضیح داد: پرداخت هزینه به شرکت چینی- مشکل هرچیزی که بود؛ حال می‌خواست تحریم باشد یا بهانه- در هرصورت از طریق بانک مرکزی و دولت در آن دوره انجام نگرفت. یکی از کارهای اساسی رسیدگی به همین مساله بود که واگن‌ها زودتر به تولید برسند و تحویل داده شوند.

این عضو سابق شورای شهر تهران، ضمن تقدیر از عملکرد شهرداری فعلی جهت عقد قرارداد تحویل واگنها و پرداخت پیش پرداخت توسط دولت، گفت: این کار بسیار خوب است و باید زودتر از اینها انجام می‌شد که متاسفانه به دلیل عدم همراهی دولت و وجود موانعی چون تحریم در دوره پیشین متوقف شد.

در حال حاضر من این عملکرد را در حوزه حمل و نقل مثبت قلمداد می‌کنم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که تهران به سه هزار واگن نیاز دارد تا سرفاصله قطارها کاهش پیدا کند اما همین مقدار که بنا شده وارد شود هم غنیمتی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید