نورمن جویسون درگذشت

    کد خبر :1049194
نورمن جویسون درگذشت

«نورمن جویسون» کارگردان کانادایی فیلم برنده اسکار «در گرمای شب» در سن ۹۷ سالگی درگذشت.

جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو که در سال ۲۰۱۱ برنامه بزرگداشت و مرور آثار «نورمن جویسون» را برگزار کرده بود، در شبکه اجتماعی خود نوشت تأثیر این فیلمساز بر چشم‌انداز وسیع‌تر سینما ماندگار خواهد بود و او الهام‌بخش نسل‌های آینده فیلم‌سازان و مخاطبان برای سال‌های آینده خواهد بود.

جویسون در ۲۱ ژوئیه ۱۹۲۶ در تورنتو به دنیا آمد و در نیروی دریایی کانادا خدمت کرد. او پس از جنگ در کالج ویکتوریا تورنتو تحصیل کرد، جایی که قبل از ورود به صنعت سرگرمی، مدرک خود را در رشته هنرهای عمومی دریافت کرد و سپس به عنوان کارگردان برای شبکه «CBC» در تورنتو مشغول به کار شد.

فیلم‌های او نشان‌دهنده وجدان اجتماعی قوی و نگرانی عمیق برای حقوق شهروندی بود. فیلم «در گرمای شب» به کارگردانی او با بازی «سیدنی پوآتیه» زمانی که برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ و مدت کوتاهی پس از خشونت نژادی در سراسر ایالات متحده اکران شد، موجی به راه انداخت و اسکار بهترین فیلم و چهار جایزه دیگر را از آن خود کرد.

به گزارش اسکرین، «جویسون» خودش هیچگاه برنده اسکار نشد گرچه هفت بار نامزد شد و فیلم‌هایش ۴۶ نامزدی کسب کردند. اولین فیلم او با عنوان «۴۰ پوند دردسر» با بازی «تونی کورتیس» در سال ۱۹۶۲ اکران شد و او سه سال بعد فیلم «بچه سینسیناتی» را با بازی «استیو مک کوئین» کارگردانی کرد.

از دیگر فیلم‌های «نورن جویسون» می‌توان به «مسیح سوپراستار» «ویولن زن روی بام»، «ماجرای توماس کراون»، «رولربال»، «روس‌ها می‌آیند» و «توفان» اشاره کرد.

او در سال ۱۹۸۶ مرکز فیلم کانادا را در تورنتو تأسیس کرد و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم برلین را برای فیلم «ماه‌زده» در سال ۱۹۸۸ و همچنین جایزه دیوید دی دوناتلو ایتالیا را برای فیلم «مسیح سوپراستار» در سال ۱۹۷۴ کسب کرد و در سال ۱۹۸۸ نیز جایزه دستاورد ویژه آکادمی فیلم کانادا را دریافت کرد.

به گزارش ایسنا، این سینماگر در سال ۱۹۹۹ جایزه یادبود ایروینگ جی تالبرگ آمریکا را دریافت کرد و در ژانویه ۲۰۱۰ نیز با کسب جایزه یک عمر دستاورد سینمایی از انجمن کارگردانان آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت.

نورمن جویسون درگذشت

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید