نماینده مجلس: کمتر از ۱۰ روز دیگر مشکل ضامن وام مستاجران حل می‌شود

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ۱۶:۲۱
    کد خبر :852304
نماینده مجلس: کمتر از ۱۰ روز دیگر مشکل ضامن وام مستاجران حل می‌شود

رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: تا کمتر از 10 روز دیگر مشکل سختگیری بانک‌ها برای ضامن وام اجاره حل می‌شود و چک یا سفته 30 میلیون تومانی برای ضمانت کافی است.

محمدرضا رضایی کوچی در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران درباره اقساط بازپرداخت وام جهش تولید مسکن اظهار داشت: اقساط وام جهش تولید مسکن به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند اما در سال اول، سقف اقساط نباید از 2 میلیون تومان بیشتر باشد.

وی ادامه داد: سیاست ما در طراحی بازپرداخت اقساط این است که 30 تا 40 درصد حقوق کارمندان صرف بازپرداخت اقساط این وام و در سال‌های بعد متناسب با نرخ تورم، رشد پلکانی داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه توان ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و حتی بیشتر از این عدد را داریم، گفت: هرچند با یک شرکت چینی برای انبوه‌سازی در پروژه جهش تولید مسکن مذاکره شده اما معتقدم شرکت‌های داخلی و مهندسان ایرانی توان ساخت یک میلیون واحد در سال را دارند.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه این پروژه تورم‌زا نخواهد بود گفت: هیچ بار مالی جدیدی به بانک‌ها اضافه نمی‌شود و قرار بر این است از همان تسهیلاتی که سالانه به بخش‌های مختلف ارائه می‌شود، 20 درصد آن در بخش صنعت ساختمان اختصاص یابد.

وی افزود: البته این مصوبه در دولت قبل هم وجود داشت اما به اجرا نرسید.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که صنعت ساختمان صنعت پیشران است و می‌تواند موتور محرک اقتصاد باشد و به اشتغالزایی در کشور کمک کند.

رضایی کوچی با ابراز نگرانی در ساخت و ساز در کلانشهرها که موجب افزایش جمعیت در آن مناطق می‌شود، بیان داشت: تاکید بر این است که با نیاز شهرها، ساخت و ساز در آن مناطق انجام شود و در حال حاضر 70 درصد نیاز مسکن در 11 کلانشهر متمرکز شده و چالش ما این است که با اجرای این پروژه باعث افزایش جمعیت این کلانشهرها نشویم از این رو به سمت ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و یا شهرهای جدید خواهیم رفت.

وی در پاسخ به اینکه اگر توان ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال وجود دارد چرا تاکنون کمتر از 17 هزار واحد مسکن ملی آماده تحویل است و در موعد مقرر 400 هزار واحد مسکونی احداث و تحویل نشد، گفت: ایراد مسکن ملی به انبوه‌سازان برنمی‌گردد، ایراد این پروژه منابع مالی آن بود که طبق آن چیزی که در نظر گرفته شده بود متقاضیان باید 5 ساله تسهیلات را تسویه می‌کردند بنابراین بسیاری از متقاضیان پس از ثبت‌نام از این طرح انصراف دادند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به همین دلیل دولت از 400 هزار واحد مسکونی که وعده ساخت آن را داده بود به 50 هزار واحد رسید و این طرح ناموفق بود.

رضایی کوچی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر عدم تمکین بانک‌ها از مصوبه پرداخت وام ودیعه و اعمال شرایط سختگیرانه برای پرداخت وام 70 میلیون تومانی تاکید کرد: متاسفانه بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات شرایط سختگیرانه‌ای را در نظر گرفتند. قرار بر این بود که متقاضی معادل 30 میلیون تومان سفته یا چک به عنوان تضمین به بانک‌ها بدهند اما بانک‌ها همراهی نمی‌کنند و درخواست یک یا دو ضامن را دارند.

به گزارش ایلنا، وی افزود: در جلسه بعدی شورای عالی مسکن که کمتر از 10 روز آینده برگزار می‌شود موضوع ضمانت‌ها برای وام ودیعه مطرح و این مشکل برطرف خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید