نقشه راه صنعت موتورسیکلت بازارهای داخلی را احیا می‌کند؟

    کد خبر :611963

با توجه به بازار بالقوه موجود برای این صنعت می‌توان با تدوین استراتژی و عمق بخشی به ساخت داخل ، امکان ارز آوری این صنعت و هچنین ایجاد شغل و ممانعت از خروج ارز برای واردات موتورسیکلت را فراهم کرد.

به این آمار دقت کنید : از ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه در کشور، هم اکنون ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه معادل ٣۵ درصد موتورسیکلت است.
این بدان معناست بازار بزرگی در کنار بازار خودرو در ایران وجود دارد اما تا کنون فرصت‌های بی نظیر این بازار در سایه عدم تدوین نقشه راه صنعت موتوسیکلت از دست رفته است.
حالا اما سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت وعده داده است: برنامه راهبردی ‌و عملیاتی حمایت از صنعت موتورسیکلت با همکاری انجمن‌های تخصصی تدوین می‌شود.
این وعده را می‌تون نقطه امیدواری برای پا گرفتن صنعتی با بازار بزرگ در داخل و البته بازار مهمی در کشورها همسایه دانست.
به گزارش نامه نیوز:مقرر شده است توسعه ساخت داخل در صنعت موتور سیکلت با توجه به سابقه این صنعت در کشورمان باید بیش از گذشته مورد پیگیری قرار گیرد و این سیاست از سوی انجمن های تخصصی به صورت استراتژی مشخص در افق 5 ساله با جدیت اجرایی شود.
به این ترتیب می توان انتظار داشت با توسعه ساخت داخل در کشور، نیروهای متخصص در طراحی صنعتی ، فنی و مهندسی به کار گرفته خواهند شد و برای کشور ارزش افزوده و اشتغال مولد به همراه خواهد داشت.
وضعیت در صنعت موتوسیکلت چگونه است؟
بسیاری از تولید کنندت دیروز نه چندان دور را بهتر از سال‌های اخیر برای صنعت موتو سیکلت سازی عنوان می‌کنند . بررسی ها نشان می دهد سالانه در حدود 400 تا 500 هزار دستگاه برآورد می شود . این آمار را رئیس انجمن صنایع همگن موتورسیکلت سازان ایران اعلام و تاکید کرده است:نیاز بازار داخلی کشور به موتورسیکلت 400 تا 500 هزار دستگاه برآوُرد می شود که با حمایت هر چه بیشتر از این صنعت، علاوه بر تامین کامل نیاز داخلی می‌توان در حوزه صادرات موتورسیکلت به کشورهای همسایه و همجوار ایران نیز حرف های بسیای برای گفتن داشت.
برآوردها نشان می دهد ایران به کشورهایی چون عراق وافغانستان و … نیز صادرات موتورسیکلت داشته است اما تعطیلی قطعه سازان موتور سیکلت از یک سو و نبود حمایت لازم از این صنعت از سوی دیگر موقعیت تولید کنندگان و فعالان این عرصه را با مشکل مواجه کرده است.
بازار موتورسیکلت نیز تحت تاثیر کاهش تعداد مشتریان در رکودی جدی به سر می‌برد .
عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران پیش از این با بیان اینکه امروز ۹۰ درصد تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت به دلیل کاهش ظرفیت‌های تولید و نبود توجیه اقتصادی تعطیل شده‌اند، گفته است: کف قیمت موتورسیکلت‌های موجود در کشور ۹ میلیون تومان است و سقف قیمت موتورهای خارجی به 150 میلیون تومان می‌رسد.
آمارها نشان می دهد تولید موتور سیکلت در سال 1395 بیش از 850 هزار دستگاه موتورسیکلت بوده است. این رقم در سال 96 به 140 هزار دستگاه، سال 97 به 160 هزار دستگاه و در چهار ماهه نخست امسال به 40 هزار دستگاه کاهش یافته است.
از سوی دیگر وجود بیش از 200 واحد تولیدی فعال در این صنعت از پتانسیل بالایی در این حوزه خبر می دهد .
نگاهی به وضعیت بازار
بازار موتورسیکلت تفاوت هایی جدی با بازار خودرو در ایران دارد . قیمت پایین ، روانی حرکت در ترافیک و … این وسیله نقلیه را برای بسیاری از شهروندان ، خصوصا در شهرهای بزرگ مطلوب کرده است. عمر مفید موتور سیکلت‌ها در حقیقت چیزی بین 4 تا 6 سال است و مولفه قیمتی، تغییر این خودروها از سوی صاحبانشان را توجیه پذیر می کند، در نتیجه با توجه به بازار بالقوه موجود برای این صنعت می‌توان با تدوین استراتژی و عمق بخشی به ساخت داخل ، امکان ارز آوری این صنعت و هچنین ایجاد شغل و ممانعت از خروج ارز برای واردات موتورسیکلت را فراهم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید