نفت و کرونا به جان بازار‌های جهان افتادند

    کد خبر :695872

«نفت به پایین‌ترین قیمت خود از ۲۸ سال پیش تا کنون رسیده است. بورس‌های جهانی در حال سقوط هستند. طلا رکورد تاریخی زده است.» این جمله‌های کوتاه، خلاصه وضعیتی است که در اولین روز هفته کاری جهان، در بازار‌ها می‌گذرد. از یک طرف جنگ نفتی عربستان و روسیه در آخرین اجلاس اوپک و از طرف دیگر سرعت شیوع ویروس کرونا در کشور‌های مختلف، بازار‌ها را در وضعیت آشفته‌ای قرار داده است.

به نقل از سی‌ان‌ان‌بیزینس، شاخص صنعتی داوجونز در بورس آمریکا بیش از ۱۲۰۰ واحد یا چیزی حدود۴.۷ درصد در معاملات روز دوشنبه فروریخت. شاخص آتی نزدک نیز ۴.۸ درصد از ارزش خود را از دست داد.

در دیگر نقاط دنیا اوضاع بورسی به همین شکل است. در استرالیا، شاخص S&P، ۷.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد که بزرگترین سقوط این شاخص از اکتبر سال ۲۰۰۸ تا کنون بوده است. شاخص نیکی ژاپن ۵.۱ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک سال اخیر رسید. شاخص کاسپی کرده‌جنوبی نیز ۴.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد که بزرگترین زیان آن از اکتبر سال ۲۰۱۸ است.

شاخص هنگ‌سنگ در هنگ‌کنگ، ۳.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد که بیشترین کاهش آن در یک سال اخیر بوده است. در چنین شرایطی، شاخص کامپوزیت شانگ‌های در چین بهترین عملکرد را در بورس‌های آسیایی داشت و ۲.۹ درصد پایین آمد.

افت بورس‌های جهانی در شرایطی اتفاق افتاد که قیمت نقت در یک شبانه‌روز بیش از ۳۰ درصد سقوط کرد و به کانال ۳۰ دلاری رسید. سی‌ان‌ان بیزینس می‌نویسد: «در این وضعیت، شیوع گسترده ویروس کرونا نیز همه چیز را بدتر کرده است. این مسئله روی سرمایه‌گذاران اثر مستقیم داشته، چرا که اقتصاد درگیر شوک غیرمنتظره شده است.»

همچنین بر اساس گزارش رویترز، شاخص گسترده MSCI’s در آسیا و اقیانوسیه که وضعیت بورس‌های ۵ اقتصاد توسعه یافته و ۹ اقتصاد نوظهور را نشان می‌دهد، امروز ۴.۴ درصد افت کرد و بدترین روز خود از آگوست ۲۰۱۵ در اروپا نیز تا کنون را گذراند. شاخص یورو استاکس ۶ درصد، شاخص آتی داکس آلمان ۵.۶ درصد و شاخص آتی اف‌تی‌اس‌ای نیز ۶.۵ درصد سقوط کردند.

بر اساس گزارش رویترز، در این شرایط پناهگاه‌های امن سرمایه‌گذاری رشد کردند. در آسیا، ارزش ین ژاپن و دیگر ارز‌های اقتصاد‌های نوظهور افزایش یافت. طلا بیشترین رکورد را زد و به قیمت ۱۷۰۰ دلار در هر اونس رسید. این قیمت برای طلا، پیک ۷ ساله به حساب می‌آید.

به گزارش ایرنا،«مارتین وتون» رئیس ارز و اوراق در بانک CBA استرالیا، به رویترز می‌گوید: «بعد از گذراندن یک هفته که در آن حمایت از اوراق قرضه و دستمال توآلت (شاره به کمبود این کالا در اروپا) به یک مسئله تبدیل شد، بیایید امیدوار باشیم که بتوانیم واکنش‌های مشخصی به این مسائل ببینیم. بانک‌های مرکزی سیاست‌هایشان را تغییر می‌دهند؛ نه به عنوان راهی برای توقف همه‌گیری ویروس، بلکه برای مهار همه‌گیری ترس.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید