نصب ترمز اضطراری خودکار در 40 کشور جهان الزامی شد؛ درایران حذف ترمز دیسکی از محصولات ایران خودرو

  • خودرو
  • جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ ۱۵:۲۰
    کد خبر :503567

چهل کشور جهان به رهبری ژاپن و اتحادیه اروپا خواهان آن شدند که خودروهای مسافری و تجاری سبک جدید از ابتدای سال آینده میلادی به سیستم‌های ترمز اضطراری پیشرفته مجهز شوند.

با اینکه آمریکا، چین و هند جزو مهم‌ترین بازارهای خودرویی جهان هستند اما به منظور اطمینان از اینکه قوانین ملی‌شان به قوانین دیگر اولویت دارد در این گفت‌وگوها شرکت نکرده‌اند.


تجهیز خودروهای جدید به سیستم‌های AEB به‌طور قابل‌توجهی ایمنی جاده‌ای را مخصوصاً در شهرها بهبود خواهد داد. تنها در اتحادیه اروپا بیش از 9500 نفر فوتی در سال 2016 ثبت شده که 38 درصد از کل مرگ‌ومیر جاده‌ای را تشکیل می‌دهد. در محیط‌های شهری 50 درصد تلفات به رانندگان و 40 درصد به عابران پیاده اختصاص داشته است.


خب با الزامی شدن این قوانین جدید ایمنی جاده‌ها چگونه بهبود خواهد یافت؟ بنا به نتایج به دست آمده از مطالعه‌ی یورو انکاپ و انکاپ استرالیا، سیستم‌های AEB باعث کاهش 38 درصدی تصادفات دنیای واقعی در سرعت‌های پایین می‌شوند. همچنین کمیسیون اروپا تخمین می‌زند این سیستم‌ها می‌توانند در اتحادیه اروپا جان بیش از هزار نفر در سال را حفظ کنند.

قوانین جدید یاد شده باعث ایجاد استانداردی هماهنگ در استفاده از سیستم‌های AEB برای سرعت‌های پایین به ویژه سرعت 60 کیلومتر در ساعت و پایین‌تر خواهد شد. این قوانین تنها خودروهایی را شامل می‌شود که از این به بعد تولید می‌شوند بنابراین خودروهای کنونی نیازی به نصب آن نخواهند داشت.


این قوانین در مرحله پیش‌نویس قرار داشته‌اند اما پس از تصویب نهایی ابتدا در ژاپن و از اوایل سال 2020 در ژاپن اجرایی خواهند شد. سپس سیستم‌های AEB برای تمامی خودروهای سواری و تجاری سبک تولیدی از سال 2022 اجباری خواهند شد.


اما دولت آمریکا قبلاً توافقنامه‌ای با 20 خودروساز امضا کرده که طی آن از سپتامبر 2022 تمامی خودروهای جدید با این سیستم عرضه خواهند شد. تا اینجا 4 برند تسلا، مرسدس، تویوتا و ولوو بیش از نیمی از خودروهای خود را به‌صورت استاندارد با سیستم ترمز اضطراری پیشرفته عرضه کرده‌اند.

گفته می‌شود 28 درصد خودروهای بازار آمریکا در سال 2019 به‌صورت استاندارد از این ترمز استفاده کرده و 36 درصد نیز از آن به عنوان آپشن سود می‌برند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید