بازتاب ایران؛

نشنال اینترست: ایران بازدارندگی نهایی خود را حفظ می کند/ رویترز: ایران به بازار نفت باز خواهد گشت/ سی‌ان‌ان: ایران تا زمان توافق دسترسی بازرسان را محدود می کند/ اسپوتنیک: تحریم سه ایرانی لغو شد

    کد خبر :824108

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل نشریه نشنال اینترست، خبرگزاری رویترز، شبکه خبری سی‌ان‌ان و خبرگزاری اسپوتنیک پایگاه خبری المانیتور با تأکید بر موضوعاتی چون ایران بازدارندگی نهایی خود را حفظ می کند، ایران به بازار نفت باز خواهد گشت، ایران تا زمان توافق دسترسی بازرسان را محدود می کند، تحریم سه ایرانی لغو شد، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

نشنال اینترست: ایران بازدارندگی نهایی خود را حفظ می کند

برنامه موشکی ایران همواره مورد بحث و گفتگو در رسانه های بین المللی بوده است، موافقان و مخالفانی دارد که به آن می پردازند.

نشریه نشنال اینترست در این باره نوشت: چرا ایران هرگز از بازدارندگی نهایی خود دست نخواهد کشید.

ادامه می دهد: ایران به توسعه روز افزون موشک های بالستیک دوربرد ادامه می دهد و در حال شلیک برخی موشک های برد کوتاه نیز هست.

افزوده است: اگر دولت ترامپ واقعاً می خواست یک توافق دیپلماتیک برای محدود کردن موشک های ایران داشته باشد، برجام را پاره نمی کرد.

همچنین آورده است: ایران علی رغم اصرار ایالات متحده به کنار گذاشتن ساخت هر گونه سلاحی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای داشته باشد به تولید موشک های بالستیک خود ادامه می دهد.

موشکی

در پایان این نشریه توصیه می کند که ایالات متحده از منع ایران برای ساخت موشک عبور کند و سعی کند ایران را برای تولید موشک های با بُرد کوتاه متقاعد کند.

رویترز: ایران به بازار نفت باز خواهد گشت

بازگشت ایران به بازار نفت مسئله است که برخی مشتری های نفت ایران پس از روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا، منتظر آن هستند و از طرفی بازار نفت و قیمت ها در این بازار با هر گمانه زنی که درباره بازگشت ایران به باز نفت ایجاد می شود، دچار تلاطم می شود.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: زنگنه می گوید: ایران به محض لغو تحریم ها به بازارهای نفت باز خواهد گشت.

ادامه می دهد: بیژن زنگنه وزیر نفت ایران روز جمعه در نشست اوپک پلاس گفت که بدون لغو تحریم های آمریکا، بدون توجه به تصمیمات گروه تولید کننده، ایران به سرعت به بازار نفت باز می گردد.

نفت

در پایان این خبرگزاری به نقل از آقای زنگنه آورده است که در جلسه، ما در مورد بازگشت ایران به بازار صحبت کردیم و من گفتم که هر «تصمیمی گرفته شود به اراده ما تاثیری ندارد و هر زمان که تحریم ها برداشته شود، ما در کمترین زمان ممکن به بازار باز خواهیم گشت».

سی‌ان‌ان: ایران تا زمان توافق دسترسی بازرسان را محدود می کند

پس از خروج ترامپ از برجام ایران اقداماتی را در پاسخ به این رفتار ایالات متحده انجام داد که از جمله این اقدامات محدود کردن دسترسی بازرسان به سایت های هسته ای ایران است.

شبکه سی‌ان‌ان در این باره نوشت: ایران قصد دارد تا زمان دستیابی به توافق با ایالات متحده، فیلم های ویدئویی از سایت های هسته ای را به ناظران بین المللی تحویل ندهد.

ادامه می دهد: این تصمیم برای تاثیرگذاری بر مذاکرات وین گرفته شده است و برای اعمال فشار بر ایالات متحده برای بازگشت به برجام است.

افزوده است: اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد ایران فیلم ها را در اختیار بازرسان بین المللی قرار خواهد داد.

مذاکرات هسته ای

در پایان این شبکه خبری آورده است که مقامات ایالات متحده از احتمال به خطر افتادن مذاکرات در اثر استفاده ایران از سانتریفیوژهای پیچیده تر وجود دارد.

اسپوتنیک: تحریم سه ایرانی لغو شد

در هفته های گذشته برخی افراد از لیست تحریم های خزانه داری ایاالات متحده خارج شده اند، مقامات ایالات متحده این لغو تحریم های اشخاص را بی ارتباط با مذاکرات وین توصیف می کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره نوشت: خزانه داری آمریکا سه ایرانی را از لیست تحریم ها حذف کرد.

ادامه می دهد: ایالات متحده پس از خروج یک جانبه از توافق هسته ای ایران در سال 2018 تحریم های بانکی و انرژی علیه تهران اعمال کرد. دولت بایدن از بازگشت به برجام سخن گفت اما در عمل هنوز مذاکرات آن ادامه دارد.

همچنین افزوده است: وزارت خزانه داری آمریکا سه تبعه ایرانی را از لیست سیاه خود خارج کرده است این اتفاق روز جمعه رقم خورده است، این در حالی است که تحریم های جمهوری اسلامی ایران پابرجا است.

خزانه داری

در پایان این خبرگزاری به نقل از سخنگوی خزانه داری آمریکا آورده است که لغو تحریم این افراد ارتباطی به مذاکرات وین و بازگشت به برجام ندارد.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید