نخل‌های صادراتی به قطر، برگشت خورد!

    کد خبر :865066
نخل‌های صادراتی به قطر، برگشت خورد!

به دنبال حواشی مربوط به صادرات نخل از ایران به قطر، گمرک ایران ضمن تایید صادرات صورت گرفته اعلام کرد که این محموله‌ها برگشت خورده است.

در مدت اخیر اخبار متناقضی در مورد صادرات و البته قاچاق درخت نخل به قطر مطرح و گفته شده بود که با توجه به میزبانی قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ ، این صادرات صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، گرچه مسئولان مربوطه به صراحت در رابطه این موضوع شفاف سازی نکردند و اما و اگرهایی وجود داشت ولی آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که این صادرات انجام شده است.

صادرات ۶۵۰ تنی در ۷ ماه

طبق اعلام مهرداد جمال ارونقی ، معاون فنی گمرک ایران در هفت ماهه اول سال جاری، صادرات قطعی نخل و نهال خرما ، بیش از ۶۵۰ تن بوده که از این میزان ، ۶۰۰ تن نخل و مابقی نهال خرما بوده است.

صادرات ۶۰۰ تن در دو ماه گذشته

به گفته وی در فاصله مهر تا آبان امسال در گمرک منطقه ویژه اقتصادی بوشهر چهار فقره اظهار نامه صادراتی نخل ثبت شده که در مجموع ۵۸۸ اصله نخل به وزن ۶۰۰ تن به ارزش ۱۳۶.۱ هزار دلار و همگی صادرات به مقصد قطر بوده است.

خروج با مجوز وزارت جهاد

این مقام مسئول در گمرک ایران با اشاره به این که در صادرات نخل از گمرک بوشهر، با توجه به حساسیت کالای اظهاری، قبل از اتمام تشریفات گمرکی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی استان بوشهر از آن بازدید کرده بودند، گفت: این محموله‌ها بعداز اخذ مجوز لازم از جمله قرنطینه نباتی و مجوز سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر و بارگذاری آن در سامانه جامع امور گمرکی صادر شده است.

محموله‌های صادراتی نخل برگشت خورد

اما اعلام ارونقی از این حکایت دارد که نخل‌های صادراتی از سوی قطر پذیرفته نشده است. وی گفت: با وجود صادرات صورت گرفته تعداد کل نخل‌های صادر شده یعنی مجموع ۵۸۸ نفر به قطر، به ایران برگشت خورده است. معاون فنی گمرک یادآور شد: بعد از برگشت خوردن نخل ها ، صاحب کالا بار دیگر نسبت به اظهار این محموله ها از محل اظهار نامه صادرات برگشتی تحت عنوان کالای صادرات برگشتی اقدام و مجددا مجوزهای لازم از جمله قرنطینه سازمان جهاد کشاورزی استان را اخذ کرده و در حال انجام تشریفات برای ورود به کشور است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید