ناگفته های ساخت پلاسکو از زبان رئیس بنیاد مستضعفان

  • آرشیو
  • شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ۱۸:۵۲
    کد خبر :471511

دی ماه سال 95 بود که آتش به جان نخستین ساختمان بلند کلان شهر تهران افتاد و این سازه فلزی مستحکم را از پا انداخت. پلاسکو که مبنی بر آمارها 600 کسبه را در خود جای داده بود جلوی چشم همه فروریخت و سرمایه کسبه این مرکز بزرگ اداری – تجاری را به تلی از خاکستر تبدیل کرد.
بعد از این حادثه درخواست کسبه مال باخته ساخت مجدد ساختمان پلاسکو توسط بنیاد مستضعفان بود چرا که آنها تنها بنیاد را طرف حساب خود می‌دانستند، رئیس بنیاد مستضعفان نیز وعده داد که در صورت اعطای مجوزهای لازم بنای جدید پلاسکو تا مهر ماه 1399 ساخته خواهد شد.

گفته می شود عدم هماهنگی سازمان‌های متولی از شهرداری تهران تا شورای عالی شهرسازی و معماری و میراث فرهنگی باعث شده تا بعد از گذشت دو سال ازحادثه آتش سوزی، طرح ساخت مجدد این ساختمان به تعویق بیافتد.
رئیس بنیاد مستضعفان در مصاحبه‌ای اختصاصی با بازتاب به تشریح دلایل توقف ساخت مجدد پلاسکو پرداخت و برای شفاف سازی این موضوع تمام زوایای آن را بازگو کرد.

مهندس سعیدی کیا گفت: از دلایل اصلی توقف در ساخت بنای جدید ساختمان پلاسکو ایرادات متعدد قوه قضاییه و شهرداری، ابلاغات شورای عالی شهرسازی و وزارت راه مبنی بر برگزاری مسابقه جهت انتخاب طرح و تصویب نهایی طرح جدید ساختمان و نظر میراث فرهنگی مبنی بر اینکه بنای جدید نباید بیش از 8 طبقه باشد بوده است.

وی افزود: در زمان مدیریت آقای نجفی در شهرداری جلساتی با مهندس حجت تشکیل شد که نتیجه آن ساخت بنای جدید ساختمان پلاسکو حداکثر در 10 طبقه بود، همچنین قرار بر بازسازی و مقاوم کردن 5 طبقه شمالی ساختمان شد. پس از آن ناچارا زمین پارکینگ مجاور پلاسکو نیز خریداری و طراحی را بر این اساس انجام شد که مجدد مورد اعتراض مالکین 5 طبقه بخش شمالی قرار گرفت.
این اعتراض موجب شد که طی نامه نگاری با معاونت ریاست جمهوری موضوع به استانداری تهران ابلاغ شود که نهایتا جلسه‌ای دیگر بین شورای پلاسکو و استانداری و قوه قضاییه برگزار شد که نتیجه آن واگذاری مقاوم سازی 5 طبقه شمالی بصورت مستقل به مالکان آن بخش بود و درباره مابقی بنا تصمیم بر آن شد که مجموع 15 طبقه به صورت10 طبقه روی زمین و 5 طبقه در زیرزمین ساخته شود، این مصوبه به کمیسیون ماده 5 ارسال شد که نهایتا با حضورمسئولین در این جلسه و جمع بندی استانداری تصویب شد ساخت بنای جدید پلاسکو طی 2سال و آغاز آن از اول مهرماه باشد.

وی افزود: بعد از تایید مصوبه، بنیاد مستضعفان از مهرماه عملیات ساخت را آغاز کرد، دشواری پروژه آنجایی مشخص شد که عملیات ساخت باید به نحوی پیش می‌رفت که به ساختمان های مجاور آسیب وارد نکند، در ادامه فونداسیون و بتن ریزی را با روش‌های خاصی عملیاتی و کار گودبرداری نیز شروع شد، باید به این مهم نیز اشاره شود که کمیسیون عمران مجلس نیز تاکنون از روند آغاز پروژه بازدید داشته‌اند.

سعیدی کیا در پاسخ به این پرسش که چرا بازسازی 5 طبقه شمالی ساختمان پلاسکو را نیز عهده دار نشدید خاطر نشان کرد؛ به دلیل عدم مقاومت ساختمان بنا بر آن بود که آن قسمت نیز نوسازی شود اما مالکین خودشان اصرار به مقاوم سازی و بازسازی داشتند و استانداری و کمیسیون ماده 5 نیز تصمیم مالکین را پذیرفت.
وی درباره استفاده از پارکینگ مجاور گفت: پارکینگ محل تجهیز کارگاه شده است و ضمیمه‌ای برای ساختمان نخواهد بود، به بیان بهتر از آن محل جهت تسریع در روند کار و تسهیل در استفاده از تجهیزات استفاده می‌شود.

سعیدی کیا تصریح کرد: دادستانی کل کشور مسئولیت این پروژه را به 14 دستگاه واگذار کرده است، بنیاد مستضعفان نیز از مسئولیت خود شانه خالی نخواهد کرد، بنیاد تنها مالک فیزیکی ساختمان است و حق سرقفلی و … مربوط به مالکین پلاسکو خواهد بود، بنیاد هیچ دید اقتصادی به این پروژه نخواهد داشت و تنها هدف احیای ارزشی است که در آن سانحه تلخ از بین رفته است، این احتمال وجود دارد که هزینه‌های ساخت بنای جدید پلاسکو از محل فروش همان 5 طبقه تجاری زیر زمین که مجوز ساختش اخذ شده تامین شود.
به اعتقاد سعیدی کیا، پلاسکو و موضوع ساخت آن موضوع مهمی بود که توسط رسانه‌ها بزرگتر و اجتماعی شد، بنیاد نیز مبنی بر احساس مسئولیت خود نسبت به جامعه وارد گود شد، قطعاً به غیر از بنیاد مستضعفان هیچ دستگاهی مسئولیت بازسازی و پاسخگویی به مالکین و کسبه پلاسکو را عهده دار نمی‌شد امیدواریم انشالله خداوند برکتش را هم بدهد.
سعیدی کیا گفت اطمینان خاطر می دهم که بنیاد همیشه طرفدار مالکین سرقفلی واحدهای پلاسکو بوده است، آنها بنیاد را طرف اصلی خود می‌دانند، بنیاد می‌توانست به راحتی در انتظار حکم نهایی قوه قضاییه بماند اما به دلیل تبدیل شدن پلاسکو به یک موضوع اجتماعی احساس مسئولیت کرده و آن را عهده دار شد.
وی درباره موضوع برگزاری مسابقه جهت انتخاب طرح جدید ساختمان پلاسکو گفت: به دلیل اجتماعی بودن موضوع پلاسکو ،از سوی معاونت بنیاد مستضعفان مسابقه‌ای برگزار شد که در مرحله اول آن ایده و طراح های پیشنهادی جمع آوری شد، تقریبا 600 طرح به بنیاد ارسال شد که به 10 طرح شاخص‌تر جوایزی اهدا شد، طرح‌های منتخب مرحله اول نیز به رقابت گذاشته شده و از بین آنها 1 طرح نهایی انتخاب شد که در چند روز آینده بر اساس طرح منتخب سازه و معماری ساخته خواهد شد.

طرح های برگزیده را اینجا ببنید

سعیدی کیا درباره نام گذاری بنای جدید پلاسکو نیز عنوان کرد: تاکنون نسبت به تغییر نام بنای جدید تصمیمی اتخاذ نشده، اما قطعا یک المان با محتوای شهدای آتشنشان در آنجا خواهد بود.
رئیس بنیاد مستضعفان در پایان سخنانش درارتباط با اتمام پروژه ساخت در زمان مقرر خاطر نشان کرد: بنای جدید پلاسکو ساخته نخواهد شد مگر به بهترین نوع کیفیت، بنیاد حساسیت‌های مهمی را در شیوه ساخت و حتی در خرید متریال این ساختمان در نظر گرفته و آن را رعایت خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید