نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا: حمایت از جنگ یمن را متوقف کنید!

    کد خبر :530495
جو بایدن

نامزد پیشتاز حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ خواستار پایان‌دادن به حمایت واشنگتن از ائتلاف جنگی سعودی علیه یمن شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از القدس العربی، «اندرو بیتس» سخنگوی «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، روز گذشته اعلام کرد که بایدن بر این اعتقاد است که زمان پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ در یمن، و لغو اعطای «چک سفیدامضا» از سوی دولت «دونالد ترامپ» به عربستان سعودی در این جنگ، فرا رسیده است و کنگره باید از حق وتوی رئیس‌جمهوری عبور کند.

مجلس سنای آمریکا عملاً با طرح پیشنهادی سناتور «برنی ساندرز»، که بر عقب‌نشینی آمریکا از حمایت از ائتلاف جنگی تأکید می‌کند، موافقت کرده بود، با وجود این، ترامپ این مصوبه را وتو کرده است. بر اساس قوانین آمریکا، در صورتی که کنگره بخواهد وتوی رئیس‌جمهور را بی‌اثر کند، باید طرح وتوشده را بار دیگر، با بیش از دوسوم آرا به‌تصویب برساند. رأی‌گیری دراین‌باره، امروز در کنگره انجام خواهد شد.

بعد از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول طی ماه اکتبر، تلاش‌های صورت‌گرفته برای پایان دادن به حمایت آمریکا از سعودی‌ها تشدید شده است.

قتل وحشیانه خاشقجی، نگاه‌ها را بار دیگر به تاریخ نقض حقوق بشر در عربستان سعودی معطوف کرده است.

بایدن اخیراً در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» درباره حکومت سعودی اظهار داشت: «من تردید دارم که آنها کوچکترین احترامی برای حاکمیت قانون، حقوق و کرامت انسان داشته باشند. ادعاهایی که تا الآن مطرح شده است با نوع رفتار این پادشاهی ناهمخوان نیست».

دو رقیب دیگر بایدن برای نامزد شدن از سوی حزب دموکرات در انتخابات 2020 یعنی، «برنی سندرز» و «الیزابت وارن» از عربستان سعودی و نیز روابط واشنگتن با ریاض انتقاد کرده‌اند.

عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی متشکل از برخی رژیم‌های مرتجع عربی، از 25 مارس 2015، مناطق مختلف یمن را با هدف جلوگیری از قدرت‌گیری جنبش انقلابی انصارالله، آماج حملات مستمر جنگنده‌های خود قرار داده است.

با وجود این، آمریکا که با تأمین جنگ‌افزار و مهمات به‌صورت غیرمستقیم و با ارائه خدمات لجستیکی و اطلاعاتی به‌صورت مستقیم در این حملات مشارکت دارد، تاکنون از فشار به رژیم سعودی برای متوقف کردن جنگ یمن خودداری کرده است.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. م.ق گفت:

    همشون یکی هستند . نه با رابطه آمریکا وعمل کردن به شعار نه شرقی ونه غربی و رسیدگی به مردم خودش یعنی ایران نه یمن ،سوریه ولبنان

دیدگاهتان را بنویسید