اگر بایدن از انتخابات ریاست جمهوری 2024 کناره گیری کند، چه می شود؟

    کد خبر :1052256
کناره گیری جو بایدن از انتخابات

آیا می‌توان جو بایدن را به‌عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر آمریکا در نظر نگرفت و احتمال داد که چهره دیگری جایگزین او می‌شود؟

ایندیپندنت به نقل از اسکای‌نیوز در گزارشی این پرسش را مطرح کرد و نوشته است: زمزمه ‌ها در مورد توانایی جو بایدن برای شکست دادن دونالد ترامپ پس از انتشار گزارشی مبنی بر این که رئیس ‌جمهوری فعلی آمریکا یک مرد مسن با حافظه ‌ای ضعیف است، بلندتر شده است.

با توجه به اینکه جو بایدن 81 ساله در جایگاه رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، نامزد اصلی حزب دموکرات برای انتخابات پیش رو محسوب می‌شود، اگر او تصمیم به عقب ‌نشینی از این رقابت بگیرد یا دیگران تلاش کنند این انتخاب را برای او انجام دهند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

با وجود نگرانی میان رای ‌دهندگان آمریکایی در نظرسنجی‌ها و پرسش‌های برخی از دموکرات‌ها درباره سن بایدن، او تاکنون به تصمیم برای حضور در رقابت انتخابات 2024 ایالات متحده پایبند بوده است.

اولین انتخابات مقدماتی ایالتی برای دموکرات‌ها در نیوهمپشایر، کارولینای جنوبی و نوادا برگزار شده و جو بایدن در هر سه برنده بوده است؛ به این معنی که نمایندگان این ایالت‌ها در حال حاضر از او حمایت می‌کنند، اگرچه در نیوهمپشایر کمی تفاوت وجود دارد.

تا‌کنون مهلت ثبت‌ نام نامزدها برای بسیاری از 47 ایالت باقی‌ مانده به پایان رسیده است، اما برای شرکت‌ کنندگان جدید بالقوه در 11 ایالت و واشینگتن دی‌سی هنوز فرصت حضور در رقابت دموکرات‌ها باقی است. بنابراین، اگر بایدن در روزهای پیش ‌رو از شرکت در انتخابات آتی کناره‌ گیری کند، هنوز زمان باقی خواهد بود که سایر دموکرات‌ها نامشان را در برخی از ایالت‌ها از صندوق رای بیرون بیاورند.

اما اگر این اتفاق نیز بیافتد، شرکت ‌کننده جدید احتمالا با مشکل جلب آرا در سطح بسیار وسیع و عمومی مواجه خواهد شد و در این صورت، نامزد مورد‌نظر باید در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو در ماه اوت تعیین شود.

درصورتی که کار به این مرحله برسد، ممکن است گروه وسیعی از نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری مانند کامالا هریس، معاون رئیس ‌جمهوری و گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا را ببینیم که در حال متقاعد کردن بیش از چهار هزار نماینده دموکرات برای معرفی آن‌ها به‌عنوان نامزد انتخابات‌ هستند.

الین کامارک، کارشناس انتخابات در موسسه تحقیقاتی بروکینگز، معتقد است:

اگر بایدن قبل از برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات‌ها انصراف دهد، ما یک کنوانسیون قدیمی خواهیم داشت که در آن نمایندگان تصمیم می‌گیرند به چه کسی رای بدهند.

در همین حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا به‌عنوان معاون رئیس ‌جمهوری بایدن، نامزدی در انتخابات پیش ‌رو به طور خودکار به کامالا هریس می‌رسد؟ لزوما اینطور نیست. درواقع کامالا هریس در صورتی می‌تواند در این رقابت شرکت کند که نامزد ریاست‌جمهوری شود. در

چنین حالتی، در غیاب جو بایدن، هریس احتمالا از زیرساخت‌های کارزار مشترک انتخاباتی‌شان سود می‌برد، اما باید توجه داشت که او با مسئله مهم نداشتن محبوبیت مواجه است.

از سوی دیگر، در حالی که دین فیلیپس، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت مینه ‌سوتا، اعلام کرده است قصد دارد در رقابت انتخاباتی 2024 حضور داشته باشد، تصور نمی ‌شود که او نیز از وجهه کافی برخوردار باشد.

با توجه به این موارد و از آنجا که در حال حاضر نام هیچ جایگزین مشخصی برای جو بایدن به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها روی میز نیست، رقابت برای جایگزینی او قابل ‌پیش‌ بینی نخواهد بود و باید منتظر اتفاقات هفته‌های بعد ماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید