میوه ای برای سلامت پوست

    کد خبر :1027943
کیوی
زادگاه کیوی شمال چین است. این میوه پشمالو فواید زیادی برای سلامتی بدن و همچنین پوست دارد. کیوی منبع خوب ویتامین‌ها، مواد معدنی و همچنین عناصر مغذی دیگری است که برای خوش آب و رنگ شدن پوست مفید هستند. این میوه سرشار از ویتامین C بوده و ترکیبات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد.

 زادگاه کیوی شمال چین است. این میوه پشمالو فواید زیادی برای سلامتی بدن و همچنین پوست دارد. کیوی منبع خوب ویتامین‌ها، مواد معدنی و همچنین عناصر مغذی دیگری است که برای خوش آب و رنگ شدن پوست مفید هستند. این میوه سرشار از ویتامینC بوده و ترکیبات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد. کیوی برای پیشگیری از پیری زودرس پوست و مقابله با لک‌های پوستی بسیار موثر عمل می‌کند.

فواید باارزش کیوی روی پوست

نتایج پژوهشی که در سال 2013 انجام شده نشان می‌دهد که کیوی فواید آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. در نتیجه به داشتن پوستی سالم‌تر کمک کرده و از پیری زودهنگام آن پیشگیری می‌کند. کیوی حاوی مواد مغذی بسیار باارزشی است که در زیر به آنها اشاره می‌شود:

ویتامینC: این ویتامین آسیب‌های پوستی ناشی از اثرات مخرب اشعه‌های ماورای بنفش خورشید را به حداقل می‌رساند. ویتامینC همچنین کلاژن‌ساز بوده و از بروز مشکلات و بیماری‌های پوستی پیشگیری می‌کند. بنابراین با مصرف منظم این میوه می‌توانید به داشتن پوستی سالم‌تر امیداور باشید.

ویتامینE: نتایج پژوهشی که در سال 2018 انجام شده حاکی از آن است که ویتامینE باعث کاهش اثرات مخرب نور خورشید شده و با استرس اکسیداتیو مقابله می‌کند.

پولی‌فنول‌ها: کیوی حاوی اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) است. این پولی‌فنول معروف با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و برای پیشگیری از بروز سرطان پوست بسیار موثر است.

لوتئین و زئاکسانتین: این دو ترکیب آنتی‌اکسیدان بوده و به پیشگیری از بروز بیماری‌های پوستی کمک موثری می‌کنند. لوتئین و زئاکسانتین از اثرات مخرب ناشی از اشعه‌های ماورای بنفش خورشید نیز پیشگیری می‌کنند بنابراین پوست را سالم‌تر و جوان‌تر نگه می‌دارند.

کیوی: از مقابله با آکنه گرفته تا کمک به رشد موها

نتایج پژوهش‌هایی که در سال 2009 انجام شده نشان می‌دهد که کیوی به بهبود و درمان علائم اگزما کمک می‌کند. اگزما باعث بروز لکه‌های قرمزی روی پوست شده و خارش ایجاد می‌کند. علاوه‌براین کیوی به دلیل دارا بودن ویتامینC به کاهش آکنه کمک می‌کند.

این میوه مفید از بروز چین‌وچروک پوستی پیشگیری کرده و آنها را کاهش می‌دهد. چون حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و این مسئله به مقابله با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. باید بدانید که رادیکال‌های آزاد عامل اصلی بروز آسیب‌های پوستی و به‌خصوص چین‌وچروک هستند.

کیوی باعث روشن شدن پوست می‌شود. چون از پوست در برابر اشعه‌های نور خورشید که باعث لک شدن پوست می‌شود محافظت می‌کند. در نتیجه باعث روشن و یکدست شدن رنگ پوست می‌شود. این میوه مفید به احیای بافت‌های پوستی که در نتیجه زخم‌ها آسیب می‌بینند کمک زیادی می‌کند و این خاصیت را مدیون پتاسیم فراوان خود است.

اگر می‌خواهید موهایتان رشد بهتری داشته باشند نیز می‌توانید به کیوی اعتماد کنید. چون حاوی میزان زیادی ویتامینE است و این ویتامین در رشد موها تاثیر به‌سزایی دارد. یادتان باشد که ویتامینE همچنین باعث تقویت پوست سر شده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

مصرف کیوی و عوارض احتمالی آن

تنها مشکلی که ممکن است کیوی ایجاد کند احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک است. برخی افراد نسبت به آنزیم موجود در این میوه که «آکتیدین» نام دارد حساس هستند. این آنزیم در میوه‌های دیگری مانند آناناس و پاپایا نیز وجود دارد.

معمولا آلرژی به کیوی خود را با بثورات پوستی و کهیر نشان می‌دهد. در موارد حاد ممکن است آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک شدید) رخ دهد. در نتیجه اگر فردی بعد از خوردن این میوه علائم عجیبی مشاهده کرد باید از مصرف آن خودداری کند.

کیوی همچنین به افرادی که دچار سنگ کلیه یا نارسایی کلیوی هستند توصیه نمی‌شود چون حاوی میزان زیادی پتاسیم است. بنابراین اگر نسبت به مصرف این میوه تردید دارید یا هر نوع واکنش نامطلوبی احساس می‌کنید حتما با پزشک مشورت کنید.

ماسک کیوی در خدمت پوست و مو

باوجود اینکه یافته‌های اندکی برای اثبات اثرات استفاده موضعی از کیوی وجود دارد اما باید بدانید که ماسک کیوی نیز می‌تواند در بهبود وضعیت پوست و حتی موهایتان موثر باشد. شما می‌توانید در تهیه انواع ماسک‌های خانگی از کیوی استفاده کنید.

می‌توانید کیوی له شده را با مقداری ماست و آرد جوی دوسر مخلوط کنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. سپس آن را به مدت 10 دقیقه روی پوست بگذارید. بعد از شست‌وشو مقداری کرم مرطوب‌کننده نیز بزنید. این ماسک باعث سفتی پوست شده و کلاژن‌ساز است. همچنین می‌توانید همین ماسک را به پوست سرتان نیز بزنید.

در نهایت توجه داشته باشید که بیشترین فایده کیوی روی پوست از طریق مصرف آن در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم است. برخی از محصولات زیبایی حاوی کیوی نیز موثر هستند و می‌توانید از آنها استفاده کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید