بازتاب ایران

میدل‌ایست‌مانیتور: ایران و عربستان عادی سازی می کنند/ تایمز واشنگتن: چرا کری یا ظریف را باور کنیم؟ اسپوتنیک: خاخام ارشد ایران اسرائیل را متهم کرد/ الشرق الاوسط: ایران عامل بی ثباتی در آفریقا است

    کد خبر :808384

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل پایگاه خبری میدل‌ایست‌مانیتور، روزنامه واشنگتن تایمز، خبرگزاری اسپوتنیک و روزنامه الشرق الاوسط تأکید بر موضوعاتی چون ایران و عربستان عادی سازی می کنند، چرا کری یا ظریف را باور کنیم؟ خاخام ارشد ایران اسرائیل را متهم کرد، ایران عامل بی ثباتی در آفریقا است، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

میدل‌ایست‌مانیتور: ایران و عربستان عادی سازی می کنند

گفتگوهای جاری میان ایران و عربستان بسیار مبهم پیش می رود و اخبار منتشر شده از محتوای این جلسات اندک است و بیشتر بر پایه گمانه زنی است.

پایگاه خبری میدل‌ایست‌مانیتور در مطلبی روند این مذاکرات را بررسی کرده است و نوشت: روند عادی سازی ایران و عربستان سعودی، روابط ایران و عربستان سعودی طی سال های اخیر متشنج بوده است.

در ادامه آمده است: هر دو کشور منافع متضادی را در مسائل خاورمیانه و مسائل ایدئولوژیک دنبال می کنند، این دو کشور در جهان اسلام، اوپک و بازار انرژی نیز رقیب هستند.

همچنین افزوده است: انتظار نمی رود مذاکرات جاری بتواند تمام مشکلات ایران و عربستان سعودی را برطرف کند، اما دو کشور می توانند با کاهش دامنه تنش ها، روی توسعه سیاسی و اقتصادی متمرکز شوند.

مذاکره با عربستان

در پایان این پایگاه خبری فرصت ناشی از توافق احتمالی ایران و ایالات متحده را بسیار به تنش زدایی ایران در منطقه مرتبط دانسته و مدعی است ایران برای این که بتواند از این فرصت به خوبی استفاده کند باید به تنش زدایی در روابط خود با همسایگان مشغول شود.

واشنگتن تایمز: چرا کری یا ظریف را باور کنیم؟

فایل صوتی منتشر شده از صحبت های آقای ظریف، تبعات زیادی در پی داشته است. در آمریکا نیز به دلیل صحبت های وی درباره جان کری و برجام توجه زیادی به این فایل صوتی شده است.

در همین باره روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: ظریف و کری یک دروغ مشترک دارند: ادعای بی پایان آنها مبنی بر اینکه توافق 2015 اوباما و ایران راهی برای صلح است.

این رسانه در ادامه به فایل صوتی آقای ظریف اشاره کرده است و مدعی شده که این فایل می تواند توسط ظریف یا دشمنان سیاسی وی منتشر شده باشد و احتمال انتشار از سوی هر دو را یکسان می داند.

همچنین افزوده است که آقای ظریف مدعی دریافت اطلاعات از جان کری درباره حملات اسرائیل در سوریه شده است و جان کری این ادعا رد کرده است.

ظریف

در پایان این روزنامه مسائلی را بیان می کند که مدعی است آقای کری درباره آن ها دروغ گفته است و رفتار وی را توام با دروغ و انکار دانسته است.

اسپوتنیک: خاخام ارشد ایران اسرائیل را متهم کرد

روز قدس بهانه خوبی بوده است تا همه کسانی که از رفتار اسرائیل با مردم فلسطین ناراضی هستند و آن را ظالمانه می دانند اعتراض خود را به نوعی بیان کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک در بیان این دیدگاه ها این طور نوشت: خاخام ارشد ایرانی اسرائیل را به بهره برداری متعصبانه از یهودیت برای دنبال کردن اهداف خود متهم کرد.

در ادامه از قول یونس حمامی لاله زار خاخام برجسته ایرانی آمده است: اسرائیل برای پیشبرد اهداف خود از یهودیت سوء استفاده می کند، لذا وی حمایت خود از روز قدس و مردم فلسطین را اعلام کرده است.

همچنین افزوده است که این خاخام دومین چهره برجسته یهودیان ایران است و نیز اشاره شده است که نماینده یهودیان در مجلس شورای اسلامی نیز حمایت خود را از روز قدس اعلام کرده است.

قدس

در پایان به تاریخچه زندگی یهودیان در ایران اشاره شده است و این خبرگزاری مدعی است پیش از انقلاب اسلامی سال 1357 بیش از 100 هزار یهودی در ایران زندگی می کرده اند و اکنون طبق سرشماری سال 2016 تعداد 9800 نفر یهودی در ایران ساکن هستند.

الشرق الاوسط: ایران عامل بی ثباتی در آفریقا است

روز پنج شنبه وزیرامورخارجه مراکش مدعی شد ایران از طریق گروه های نیابتی خود برای بی ثبات کردن منطقه آفریقا و تهدید تمامیت ارضی مراکش اقدام می کند.

روزنامه الشرق الاوسط در همین باره نوشت: مراکش می گوید ایران در تلاش برای ایجاد بی ثباتی در شمال و غرب آفریقا است.

وزیرامورخارجه مراکش گفت: مردم بیشتر ایران را به دلیل فعالیت هسته ای آن می شناسند، اما ایران از طریق پراکسی های خود برای بی ثبات کردن آفریقای شمالی و غربی فعالیت می کند.

در ادامه وی ایران را متهم کرده است که درحال گسترش نفوذ خود از طریق حزب الله است، با حمایت از پولیساریو از طریق تهیه اسلحه و آموزش نظامی برای حمله به مراکش، وی تاکید کرده است ایران تمامیت ارضی و امنیت مراکش را تهدید می کند.

مراکش

در پایان این روزنامه به صحبت های مقامات مراکشی اشاره می کند که طی آن از عادی سازی روابط با اسرائیل حمایت شده است و آن را امری طبیعی معرفی می کند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید