مک لارن سنا معرفی شد

  • خودرو
  • دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ۱۲:۴۲
    کد خبر :171050

جدیدترین محصول شرکت بریتانیایی مک‌لارن، به یادبود راننده‌ی افسانه‌ای فرمول یک آیرتون سنا، معرفی شد.

پس از منتشر شدن چندین تصویر غیر رسمی، روز گذشته جدیدترین محصول تولید محدود شرکت بریتانیایی مک‌لارن رونمایی شد. سوپراسپرت سنا (McLaren Senna) جدیدترین عضو سری آلتیمت (Ultimate Series) مک‌لارن است که علاوه بر داشتن مجوز تردد جاده‌ای، کاملاً بر عملکرد بالا و رانندگی در پیست تمرکز دارد.

به گزارش زومیت همان‌طور که از اسم این خودرو مشخص است، مک‌لارن سنا به یاد راننده‌ی افسانه‌ای برزیلی مسابقات فرمول یک، آیرتون سنا دا سیلوا (Ayrton Senna da Silva) نام‌گذاری شده است. سنا که از سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ برای تیم فرمول یک مک‌لارن رانندگی می‌کرد، توانست سه مقام قهرمانی جهان (۱۹۸۸،۱۹۹۰ و ۱۹۹۱) در کنار این تیم بریتانیایی کسب کند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، فقط ۵۰۰ دستگاه از این سوپراسپرت خاص تولید خواهد شد که البته بخشی از مبلغ فروش آن به مؤسسه‌ی خیریه‌ی سنا اهدا می‌شود. مک‌لارن سنا قیمتی معادل ۷۵۰ هزار پوند (یک میلیون دلار) دارد؛ درحالی‌که تمام نسخه‌های تولیدی در نظر گرفته‌شده، هم‌اکنون پیش‌فروش شده است.

با اینکه قضاوت در مورد طراحی و ظاهر خودرو سلیقه‌ای است؛ اما باید اقرار کرد که مک‌لارن سنا طراحی غیر معمولی دارد؛ دلیل عمده‌ی این فرم، تمرکز تیم مهندسی مک‌لارن بر تولید سوپراسپرتی با بدنه‌ی تماماً آیرودینامیک و رویکرد «اولویت با عملکرد بهتر» است که در عین کاهش نیروی مقاومت هوا، به سیستم خنک‌کننده نیز کمک می‌کند. با نگاهی کوتاه به دیفیوزر دوگانه‌ی عقب، دریچه‌ی هوای بزرگ که به کف خودرو هدایت شده است و باله‌ی بزرگ عقب، می‌توان مطمئن بود که مک‌لارن سنا، ساعت‌های زیادی در آزمایش‌های تونل باد سپری کرده است. از دیگر نکات برجسته‌ی بدنه و ظاهر این سوپراسپرت، می‌توان به پنل شیشه‌ای موجود در هر دو در و ترمزهای سرامیک کربن که در آغوش تایرهای برند پیرلی (Pirelli) جا خوش کرده‌اند و ساخت هر کدام از آن‌ها تا ۷ ماه زمان می‌طلبد، اشاره کرد.

طراحی کابین مملو از فیبر کربن است و در عین ساده بودن، با تجهیزات رفاهی و امکاناتی چون سیستم سرگرمی و اطلاعاتی، دوربین‌های دید عقب، نمایش اطلاعات فنی سیستم موجود در مدل 720S و سیستم صوتی مجهز است. تمام صندلی‌های ۵۰۰ نسخه‌ی در نظر گرفته‌شده از مک‌لارن سنا، کاملا بر اساس سلیقه و سفارش مشتریان طراحی و دوخته خواهند شد.

مک‌لارن سنا از پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل ۴ لیتری با دو توربو که پیش از این در مدل 720S دیده‌ایم استفاد می‌کند که البته با بهینه‌سازی تیم مهندسی مک‌لارن، حالا ۷۸۹ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند؛ در مقایسه با پیشرانه‌ی مدل 720S، مک‌لارن سنا ۷۹ اسب بخار قدرت و ۳۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر در اختیار قرار می‌دهد. علاوه بر ارتقاء قدرت، مک‌لارن سنا با وزن ۱۱۹۸ کیلوگرم، در مقایسه با 720S، حدود ۸۵ کیلوگرم کاهش وزن تجربه کرده است.

هنوز اطلاعات رسمی از عملکرد فنی، زمان صفر تا ۱۰۰ و حداکثر سرعت این سوپراسپرت منتشر نشده است؛ اما با توجه به مشخصات پیشرانه، احتمالاً عملکرد مک‌لارن سنا باید به اندازه‌ی کافی خیره‌کننده خواهد بود. لازم است بدانیم برونو سنا، خواهرزاده‌ی آیرتون سنا که در حال حاضر در سری مسابقات استقامتی (WEC) فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) رانندگی می‌کند، به‌طور مستقیم در فرآیند توسعه و ساخت مک‌لارن سنا نقش داشته است.

مک‌لارن سنا در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ که در پایان سال ۱۳۹۶ برگزار می‌شود، به‌طور رسمی رونمایی خواهد شد و در معرض نمایش عموم قرار خواهد گرفت. خط تولید این سوپراسپرت تولید محدود از سه‌‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد. فراموش نکنیم، ابرخودروی مورد انتظار مک‌لارن با کد BP23 که به‌عنوان نسل بعد و جانشین مدل افسانه‌ای مک‌لارن F1 شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۹ رونمایی خواهد شد. این محصول سه سرنشینه که با نام هایپر-GT هم شناخته می‌شود، فقط در ۱۰۶ دستگاه تولید خواهد شد و البته تمام نسخه‌های آن، با قیمت چند میلیون دلاری از هم‌اکنون پیش‌فروش شده است.

سری آلتیمیت مک‌لارن شامل مدل‌های P1، نسخه‌ی مخصوص پیست P1 GTR و سنا است که با رونمایی مدل BP23، تعداد اعضای خانواده‌ی خاص مک‌لارن به چهار مدل خواهد رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید