مکان یاب کوانتومی «جی پی اس» را منسوخ می‌کند

    کد خبر :415422

محققان یک دستگاه شتاب سنج کوانتومی رونمایی کرده اند که می تواند بدون جی پی اس و فناوری ماهواره ها به طور دقیق تر فرایند مکان یابی را انجام دهد.

به گزارش بازتاب به نقل از انگجت، دستگاه های جی پی اس به بخشی مهم از مسیریابی مدرن تبدیل شده اند. اما این دستگاه ها بسیار ظریف هستند و از سوی دیگر اگر ماهواره ای دچار اختلال شود کارآیی خود را از دست می دهند.

درهمین راستا محققان از یک شتاب سنج کوانتومی رونمایی کرده اند که می تواند بدون «جی پی اس» یا فناوری ماهواره مسیریابی کند.

این دستگاه با استفاده از لیزر دمای اتم ها را به شدت کاهش می دهد و در محله بعد ویژگی های امواج کوانتومی اتم های مذکور را حین شتاب گرفتن اندازه گیری می کند.

نتیجه این فرایند یک دستگاه بسیار حساس است که درمقایسه با سرعت سنج های فعلی قابل اعتمادتر است. البته دستگاه های سخت افزاری موجود می توانند موقعیت مکانی را با اندازه گیری شتاب تعیین کنند اما بدون کمک ماهواره ها از کار می افتند.

البته قطب نمای کوانتومی هنوز آماده جایگزین شدن با شتاب سنج های فعلی در موبایل نیست. این دستگاه را هم اکنون می توان در کشتی ها، قطارها و دیگر وسایل نقلیه بزرگ به کار گرفت.

حتی اگر جی پی اس ها از کار بیفتند این سیستم همچنان به سیستم حمل ونقل کمک می کند به فعالیت خود ادامه دهد.

همچنین از این دستگاه می توان برای بررسی امواج گرانشی نیز استفاده کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید