در ادامه اعتراضات گسترده به اصلاحات بازنشستگی دولت «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، کارکنان موزه معروف «لوور» پاریس علیه این اعتراضات دست به اعتصاب زدند و فعالیت این موزه به حالت تعلیق درآمد.

خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشت، معترضان اتحادیه‌های تجاری که از اقدام ماکرون برای افزایش سن بازنشستگی بدون رأی نهایی پارلمان فرانسه به خشم آمده بودند، امروز (دوشنبه) موزه لوور پاریس را مسدود کردند و جمعیت بازدیدکنندگان را ناامید کردند.

گروهی از معترضان به صورت مسالمت‌‌آمیز علیه طرح افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال به منظور متعادل کردن بودجه بازنشستگی، مقابل هرم شیشه‌ای موزه لوور تجمع کردند و در یکی از بنرهایی که به دست داشتند، نوشته شده بود: «در سن ۶۰ سالگی بازنشست شوید-کمتر کار کنید و طولانی‌تر زندگی کنید»

اعتصاب‌ کارکنان موزه لوور به معلق شدن فعالیت این موزه و ناامیدی گردشگرانی منجر شده بود که در حیاط این موزه حاضر شده بودند.

«ساموئل» گردشگر مکزیکی که نام خانوادگی خود را نگفته است، می‌گوید: «این مضحک است، ما از همه جای دنیا با فرزندانمان برای بازدید از موزه می آییم و مضحک است که ۲۰ نفر ورودی را مسدود می‌کنند».

این اعتراض یک روز قبل از دهمین دور اعتصابات سراسری و راهپیمایی‌های خیابانی و به دنبال خشونت در شهرهای سراسر فرانسه بر سر تغییرات سیستم بازنشستگی صورت گرفت.

به طور جداگانه، پلیس پاریس گفت که در حال انجام عملیاتی برای جلوگیری از تجمعات غیرقانونی در مقابل مرکز پمپیدو، یکی دیگر از موزه‌های شاخص پاریس است.

اتحادیه‌های کارگری در فرانسه درخواست کرده‌اند که دهمین دور از اعتصابات و تظاهرات سراسری علیه اصلاحات بازنشستگی روز سه‌شنبه هفته آینده ۲۸ مارس برگزار شود و همین مسئله سفر پادشاه انگلیس به فرانسه را به حالت تعلیق درآورد.

با وجود مخالفت‌های شدید و درخواست برای استعفا، رئیس جمهور فرانسه بر افزایش سن بازنشستگی به ۶۴ سال تا پایان ۲۰۲۳ اصرار دارد. او استدلال می‌کند که عدم انجام این کار باعث فروپاشی کل سیستم بازنشستگی فرانسه می‌شود.

اتحادیه‌های کارگری بر این باورند که اصلاحات بازنشستگی غیرمنصفانه است و عمدتاً به کارگران کم مهارت با مشاغلی که از نظر فیزیکی دشوار است، آسیب می‌رساند.

فارس/