موافقان و مخالفان کلیات طرح مقابله با آمریکا چه گفتند؟ + جزئیات

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۲۲
    کد خبر :78366

نمایندگان موافق و مخالف کلیات طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا درباره این طرح اظهارنظر کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا صباغیان نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 22 مرداد) پارلمان و در جریان بررسی کلیات طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در منطقه در مخالفت با این طرح، گفت: برجام تدبیر نظام بود و همه برای آن زحمت کشیدند و آن را تصویب کردند، اما دشمنان ما همواره اعلام می‌کنند که ایران به تعهداتش عمل نکرده است.

**برجام در طرح مقابله با اقدامات آمریکا کمرنگ دیده شده است

وی افزود: سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر ما به تعهدات‌مان عمل کردیم، پس تعهدات طرف مقابل چه می‌شود و چرا آنها به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند؟ اگر آمریکایی‌ها و همپیمانان‌شان به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند، تکلیف ما چیست و چرا ما به تعهدات‌مان عمل می‌کنیم؟

وی ادامه داد: با توجه به بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام، می‌طلبد که ما نیز نشان دهیم که می‌توانیم در مقابل آمریکا بایستیم، آمریکایی‌ها باید احساس کنند که ایران برجام را امضا کرده و به دلیل شرایطی بوده است.

نماینده مردم یزد در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: قضیه برجام در این عهد کمرنگ دیده شده است.

**باید طوری عمل کنیم که روسیاهی نقض برجام برای آمریکایی‌ها به ذغال بماند

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس نیز در موافقت با کلیات طرح مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه گفت: مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 6 گزارش اقرار کرده که جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهداتش چه پیش از برجام و در زمان راستی آزمایی و چه پسابرجام عمل کرده و این آمریکاست که به تعهداتش عمل نکرده است.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه نقض تعهدات از طرف مقابل در اجرای برجام امری آشکار است، افزود: اگر می‌خواهیم طرحی ارائه کنیم که در پاسخ به طرف مقابل باشد باید از جنس نقض برجام باشد تا پاسخ آنها را بدهیم که این طرح می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی اضافه کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران بنا دارد ناقض برجام نباشد، باید در اجرای قوانین طوری عمل کند که آمریکایی‌ها بی‌آبرو شده و روسیاهی در نقض برجام به ذغال بماند.

ذوالنور تصریح کرد: حداقل کاری که می‌توانیم انجام بدهیم رای قاطع نسبت به طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه است.

نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها همواره با ترس و ارعاب به بنگاه‌های اقتصادی و تجاری دنیا و همین‌طور بانک‌ها اجازه نمی‌دهند که در کشور سرمایه‌گذاری کرده و مردم ما از امتیازات برجام بهره‌مند شوند.

**طرح مقابله با اقدامات آمریکایی‌ها باید پخته‌تر شود

به گزارش تسنیم، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و برخوار در مجلس نیز در مخالفت با کلیات طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در جلسه علنی امروز پارلمان گفت: تمامی اقدامات تروریستی که در دنیا انجام می‌شود سرمنشاء آن از آمریکاست و این کشور تروریست‌ها را پرورش می‌دهد و پشتیبانی می‌کند.

وی افزود: بنده با اصل این طرح مخالفتی ندارم اما پیشنهاد می‌کنم که باید شکننده‌تر و بازدارنده‌تر باشد.

حاجی‌دلیگانی اظهار داشت: آنچه که آمریکایی‌ها انجام داده‌اند و آنچه که ما در برجام انجام داده‌ایم در این طرح با هم سنخیتی ندارد. اقدامات آمریکاییها سنگین‌تر از آن است که ما در این طرح برای مقابله با آن تعریف کرده‌ایم.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت: ما بایستی در مقدمه این طرح می‌آوردیم که به چه دلیل آن را تصویب می‌کنیم.

وی با اشاره به جنایات آمریکایی‌ها از زمان کودتای 28 مرداد سال 32 تا کشتار مسلمانان و مردم منطقه به دست داعش گفت: به عنوان مثال باید در این طرح این نکته مدنظر قرار می‌گرفت که بتوان از مجراهای قانونی و پلیس بین‌الملل با جنایتکاران آمریکایی از جمله ترامپ مقابله کرد.

وی ادامه داد: بنده معتقدم که این طرح باید پخته‌تر و جامع‌تر شود.

حاجی‌دلیگانی اضافه کرد: ما باید در برابر بدعهدی‌های آمریکا در این طرح محکم‌تر بایستیم و تضمینی برای ادامه بدعهدیهای آمریکا در برجام نباشد.

وی در پایان تاکید کرد: ما توانایی این را داریم که غنی‌سازی را به بیش از 20 درصد برسانیم. باید در این طرح قوه قضائیه را ملزم می‌کردیم که جنایتکاران آمریکایی را به سزای اعمالشان برساند.

**فلاحت‌پیشه: در طرح مقابله با آمریکایی‌ها حمایت‌های خوبی از نیروی قدس سپاه شده است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با طرح مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه، گفت: ما می‌خواهیم در این طرح مقابله با‌ آمریکا و نه مقابله با برجام در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند میدان مینی برای ما درست کنند که برجام را توسط ما نقض کنند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها برای اینکه دیپلماسی حقوقی و سیاسی را برای نقض برجام از سوی ما فراهم کنند از همه ابزارهای قانونی برای عدم پایبندی ایران از جمله اینکه آژانس عدم پایبندی ایران را اعلام کند، استفاده می‌کنند.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: برجام دست آمریکایی‌ها را برای اعمال برخی تحریم‌ها مانند تحریم‌های حوزه نفت و انرژی بسته است. ما می‌خواهیم براساس این طرح اختلافات خودمان با آمریکایی‌ها را محدود کنیم و با دنیا ارتباط داشته باشیم.

وی تاکید کرد: ما در این طرح برای دفاع از برنامه‌های موشکی ایران رقم مشخصی را ذکر کرده‌ایم. سپاه قدس در آن سوی مرزها و در عمق استراتژیک دفاعی از کشور دفاع می‌کند که با این طرح حمایت‌های خوبی از این نیرو شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید