ممنوعیت واردات برنج را گران می کند

    کد خبر :964888
ممنوعیت واردات برنج

 برداشت ۲ میلیون‌ و ۳۴۰ هزار تن برنج در فصل برداشت امسال، میزان تولید برنج از رقم پیش‌بینی شده فراتر رفت.

براساس اعلام دبیر کمیسیون تامین‌کنندگان برنج کشور از ابتدای مرداد تا پایان آبان‌ماه امسال در استان مازندران یک میلیون تن، در استان گیلان ۷۰۰هزارتن، در استان گلستان ۲۴۰ هزارتن و در دیگر استان‌های کشور در مجموع ۴۰۰ هزارتن برنج برداشت شد که این میزان، رقم کل تولید برنج کشور را به ۲ میلیون‌ و ۳۴۰ هزارتن یعنی ۱۴۰ هزارتن بیشتر از پیش‌بینی‌های انجام شده برای میزان تولید امسال می‌رساند.

شهریور سال‌جاری مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی میزان کل تولید امسال برنج کشور را با وجود محدودیت منابع آبی، ۲میلیون‌و۲۰۰هزار تن پیش‌بینی کرد که حالا آمارهای اعلامی نشان می‌دهد میزان برداشت از این رقم فراتر رفته است.

میزان مصرف برنج کشور ۳ تا ۳.۵ میلیون تن در سال است که به‌طور معمول ۲ میلیون‌تن آن در داخل کشور تولید و مابقی با واردات تامین می‌شود. در سال ۹۸ به‌دلیل بارندگی‌های مناسب تولید ۲.۹ میلیون تن برنج در کشور رقم خورد که بخش زیادی از نیاز بازار مصرف را تامین کرد اما در سال‌های بعد از آن روند تولید رو به کاهش گذاشت و سال گذشته کاهش چشمگیر تولید باعث بر هم خوردن تعادل بازار و افزایش قابل ملاحظه قیمت برنج ایرانی شد.

امسال تمام پیش‌بینی‌های انجام شده از افزایش حجم تولید حکایت داشت و حتی مجری طرح برنج وزارت جهادکشاورزی پیش‌بینی کرد تولید امسال برنج کشور با ۲۰درصد افزایش از ۲ میلیون‌ و ۴۰۰ هزار تن فراتر برود.

پیش‌بینی افزایش تولید، آغاز کشت قراردادی و البته تداوم واردات برنج در فصل برداشت، باعث شد بازار برنج بعد از یک‌سال پرالتهاب، امسال در مجموع شرایط آرامی داشته باشد. قیمت انواع کیفی برنج ایرانی که ابتدای امسال از کیلویی ۱۵۰ هزار تومان فراتر رفته بود تابستان به حدود ۱۰۰هزار تومان رسید و براساس اخبار رسیده، قیمت برنج در شمال کشور نیز از تب و تاب سال گذشته فاصله گرفته است.

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تامین‌کنندگان برنج کشور درباره قیمت برنج در بازار کشور گفت: تولید برنج ایرانی امسال به میزان کافی انجام شده و این به‌معنای تعدیل قیمت در بازار است.

مسیح کشاورز افزود: با توجه به رونق تولید، کشاورزان امسال می‌توانند سودی به میزان سال گذشته برای فروش محصول‌شان درنظر بگیرند تا هم فروش خوبی داشته باشند و هم برنج با قیمت مناسبی به مردم برسد.

ممنوعیت واردات محرک رشد قیمت؟

بخشی از ثبات بازار برنج طی امسال به تصمیم دولت مبنی بر لغو ممنوعیت واردات برمی‌گشت؛ ممنوعیتی که هرساله همزمان با فصل برداشت برنج به‌مدت ۴ماه برقرار می‌شود و به اعتقاد کارشناسان بازار، اجرای آن در سال گذشته نقش مهمی در جهش قیمت برنج در بازار کشور داشت.

امسال اما دولت این ممنوعیت را لغو کرد تا به‌موازات رشد تولید، مهم‌ترین محرک‌ افزایش قیمت برنج نیز خنثی شود. اما در روزهای اخیر ممنوعیت واردات به‌شکلی دیگر به اجرا درآمده و ابتدا واردات برنج از هند به بهانه منفی شدن تراز تجاری ایران با این کشور ممنوع شد و به تازگی گفته می‌شود ثبت سفارش واردات برنج به‌طور کلی متوقف شده است.

دبیر کمیسیون تامین‌کنندگان برنج، تناقض بین آمار وزارت جهادکشاورزی و واردکنندگان را دلیل این ممنوعیت عنوان کرد و افزود: براساس آمار اعلامی وزارتخانه امسال بیش از ۱.۴میلیون‌تن برنج وارد کشور شده درحالی‌که این آمار در اسناد بخش خصوصی یک میلیون تن آمده است.

با توجه به اختلاف زیاد بین قیمت برنج ایرانی و خارجی، بازار کشور سالانه به دست‌کم ۱.۳میلیون تن برنج وارداتی نیاز دارد که هم‌اکنون فقط یک میلیون تن آن وارد شده و توقف واردات می‌تواند به عاملی برای تحریک دوباره قیمت در بازار برنج منجر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید