مقایسه طبع گوشت گوسفند با گوشت بز و گاو و مرغ

    کد خبر :850027
مقایسه طبع گوشت گوسفند با گوشت بز و گاو و مرغ

گوشت گوسفند یکی از گوشت های پر مصرف در غذا های ایرانی است که این مصرف بالا به علت طعم بی نظیر و طبع گرمی است که این گوشت دارد. طبع گرم این نوع گوشت باعث شده است که متخصصان تغذیه آن را جایگزین مناسبی برای گوشت های دیگر که طبع سردی دارند، بدانند.

طبع گوشت گوسفند

بدن انسان در طول روز به انواع مواد غذایی نیاز دارد که هر یک از این مواد غذایی دارای طبع خاصی هستند. شناخت طبع غذا ها در طب سنتی یکی از موضوعات مهم می باشد چرا که می تواند در کنترل و درمان بیماری ها مفید واقع شود. خرید و ذبح گوسفند زنده و استفاده از گوشت گوسفند یکی از مواد غذایی پر مصرف می باشد که جایگاه خاصی در رژیم غذایی ما ایرانیان دارد. به همین دلیل شناخت طبع آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

طبع انواع گوشت ها در دو گروه گرم و سرد دسته بندی می شود. در رابطه با طبع گوشت گوسفند باید گفت که طبع آن از نوع گرم و تر می باشد که با نام دموی نیز شناخته می شود. گوشت گوسفند در قیاس با سایر گوشت های قرمز مانند گوشت گوساله، برای همه نوع مزاج به خصوص مزاج سرد و خشک مناسب می باشد.

البته ذکر این نکته ضروری است که افراد دارای طبع گرم و تر بهتر است در خوردن این گوشت دقت کافی را داشته باشند و از زیاده روی در مصرف آن خودداری نمایند. برخی قسمت های گوسفند مانند سردست، سینه و راسته خواص بیشتری نسبت به قسمت های دیگر داشته و برای مصرف در رژیم غذایی روزانه مناسب تر هستند.

مقایسه طبع گوشت گوسفند با گوشت گاو

طبع گوشت گاو بر خلاف گوشت گوسفند، سرد می باشد. علت این موضوع را می توان کم بودن رطوبت بافت گوشت گاو در مقایسه با گوشت گوسفندی دانست. گوشت گاو تولید خون غلیظ در بدن را افزایش داده و به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که دچار درد مفاصل می باشند، توصیه نمی شود.

علاوه بر این، مصرف این گوشت برای کسانی که فعالیت های روزانه ی کمی دارند، توصیه نمی شود. البته این موضوع در رابطه با گوشت گوساله صدق نمی کند و طبع گوشت گوساله متفاوت از طبع گوشت گاو می باشد. طبع گوشت گوساله گرم بوده و هضم آن نسبت به گوشت گاو به مراتب آسان تر می باشد.

مقایسه طبع گوشت گوسفند با گوشت بز

همان طور که گفته شد گوشت گوسفند طبع گرم و تر دارد و میزان پروتئین، کالری، مواد معدنی و انواع ویتامین ها در آن ن آن زیاد می باشد. نکته ی جالبی که در رابطه با طبع این گوشت وجود دارد این است که با هر نوع ذائقه ای سازگار می باشد و مشکلی از لحاظ هضم به وجود نخواهد آورد.

گوشت بز هم در گروه گوشت های قرمز دسته بندی می شود اما این گوشت را می توان یکی از کم مصرف ترین نوع گوشت قرمز در سراسر جهان معرفی کرد. طبع گوشت بز بر خلاف گوشت گوسفند، سرد بوده و گوشت آن سفت و دیر هضم می باشد. سفت بودن آن باعث شده است مدت زمان زیادی برای پخت آن نیاز باشد. به همین دلیل است که مصرف این گوشت در آشپزی ایرانی محدود است.

مقایسه طبع گوشت گوسفند با گوشت مرغ

گوشت مرغ در گروه گوشت ‌های سفید دسته بندی می شود که به دلیل پایین بودن قیمت آن نسبت به گوشت قرمز به یکی از پرمصرف‌ ترین گوشت‌ ها در دنیا تبدیل شده است. گوشت مرغ برای افرادی که نمی‌توانند از گوشت‌ قرمز در رژیم غذایی خود استفاده کنند، می‌تواند یک جایگزین مناسب باشد. مزاج گوشت مرغ بر خلاف گوشت گوسفند، سرد و مرطوب می باشد. البته هضم این گوشت به دلیل بافت نرم و لطیفی که دارد راحت تر از انواع گوشت های قرمز می باشد.

در رابطه با بررسی طبع گوشت مرغ ذکر این نکته نیز ضروری است که طبع مرغ های خانگی یا همان محلی گرم بوده و این که می گوییم طبع گوشت مرغ سرد و مرطوب می باشد مربوط به مرغ های ماشینی است. علت این موضوع را می توان نحوه نگهداری و پرورش مرغ ها بیان کرد. با توجه به این که مرغ های ماشینی هیچ گونه تحرکی ندارند رطوبت بدن آن ها بیشتر از مرغ های محلی می باشد. توجه داشته باشید که هر چه وزن مرغ بیشتر باشد رطوبت موجود در آن هم بیشتر خواهد بود.

چند نکته در انتخاب گوشت گوسفند

با توجه به مطالبی که در رابطه با طبع گوشت های مختلف بیان شد می توان به این نتیجه رسید که گوشت گوسفند با توجه به طبع گرم و هضم راحتی که دارد می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در رژیم غذایی روزانه باشد. البته در خرید این گوشت باید به چند نکته ی مهم توجه داشته باشید تا بتوانید گوشتی سالم تهیه نمایید.

از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گوشت را از قصابی های معتبر تهیه کنید

به هنگام خرید گوشت گوسفند توجه داشته باشید که مهر شبکه بهداشت و سازمان دامپزشکی بر روی گوشت وجود داشته باشد.
از خرید گوشت های طعم دار که در قالب بسته بندی در فروشگاه ها عرضه می شوند تا حد امکان خودداری نمایید.
توجه به رنگ و بوی گوشت و همچنین شل یا سفت بودن آن می تواند در خرید گوشت سالم موثر باشد.
در صورتی که گوشت بسته بندی شده خریداری می کنید حتما به تاریخ روی آن توجه داشته باشید و اولویت خود را خرید گوشت روز قرار دهید.

در بین موارد ذکر شده خرید از فروشگاه ها و مراکز معتبر از اهمیت دو چندانی نسبت به سایر موارد برخوردار می باشد. توصیه ما این است که اگر این امکان برای شما وجود دارد برای تهیه ی گوشت از گوسفند زنده استفاده کنید و در واقع با خرید گوسفند به صورت زنده خیال خود را از خریدی که انجام داده اید راحت کنید. برای خرید گوسفند زنده می توانید به دام کالا به عنوان یک سایت که در این حوزه فعالیت دارد، مراجعه نمایید.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید