مقام مسئول وزارت صنعت:تخلفی در واردات تخمه آفتابگردان صورت نگرفته است

    کد خبر :100638

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مطرح شدن واردات تخمه آفتابگردان از ایالات متحده آمریکا که روزهای گذشته برخی رسانه ها به آن پرداخته اند، واردات این محصول را مطابق ابلاغیه آذرماه سال 94 سازمان توسعه تجارت، بدون اشکال برشمرد.

«علی علی آبادی فراهانی» امروز(شنبه) در گفت وگوی اختصاصی با  ایرنا افزود: فهرست تعرفه های مشمول ممنوعیت واردات از آمریکا در آذرماه سال 94 ابلاغ شده است.
به گفته این مقام مسئول، در دستورالعمل مربوطه سازمان توسعه تجارت ایران، ٢٢٧ ردیف تعرفه کالاهای شامل ممنوعیت ثبت سفارش و واردات از کشور آمریکا را «تقی محمدیان» مدیرکل وقت دفتر مقررات صادرات و واردات، به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها ابلاغ کرده است.
وی بیان داشت: مواردی از جمله حشره کش ها و سموم یا تخمه آفتابگردان ممنوعیت قانونی ندارد و بر این اساس واردات انجام شده بلا اشکال بوده و هیچ کار غیرقانونی و خلافی انجام نشده است.
به گزارش ایرنا، براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی چهار ماهه نخست امسال، در این مدت بیش از 46 هزار و 998 تن دانه آفتابگردان از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است.
براساس واردات این حجم تخمه آفتابگردان به کشور، 44 میلیون و 784 هزار و 673 دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر 154 میلیارد و 340 میلیون و 552 هزار و 955 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.
تخمه آفتابگردان از 9 کشور جهان وارد ایران شده است که در این میان نخستین و بزرگترین صادرکننده تخمه آفتابگردان به ایران، چین با صادرات بیش از 28 هزار تن بوده که توانسته است در مدت ذکر شده درآمد 32 میلیون دلاری نصیب خود کند.
بعد از چین، کشور امارات متحده عربی دومین صادرکننده تخمه آفتابگردان به کشور است و در چهار ماهه نخست سال جاری با صادرات چهار هزار و 553 تن درآمد بیش از پنج میلیون دلاری را به خود اختصاص داده است.
در این میان ایالات متحده آمریکا به عنوان سومین کشور صادر کننده تخمه آفتابگردان به ایران دیده می‌شود که با صادرات سه هزار و 816 تنی، درآمد یک میلیون و 844 هزار و 471 دلاری را کسب کرده است.
برپایه اعلام برخی رسانه ها، در 120 روز نخست امسال 489 تن انواع حشره‌ کش به کشور وارد شده که بابت آن 237 هزار دلار ارز از کشور خارج شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید