مقام دولتی: افزایش قیمت مسکن طبیعی بود!

    کد خبر :291326

یک مقام دولتی حامی برجام می‌گوید افزایش قیمت مسکن طبیعی و قابل پیش‌بینی بود!

به گزارش کیهان، هادی حق‌شناس با امضای «استاد دانشگاه» در روزنامه آرمان یادداشتی درباره قابل پیش‌بینی بودن قیمت مسکن نوشت. اما او درواقع با حکم وزیر راه، «عضو هیئت‌عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی» است.
درحالی‌که بازار مسکن تورم 30 درصد به بالا را تجربه می‌کند، این مقام دولتی می‌نویسد: آنچه در بازار مسکن شاهد هستیم، یک روال طبیعی است؛ از این منظر که اولا نقدینگی که در اقتصاد ایران وجود دارد و امروز به حدود یک میلیون و 500 هزار میلیارد تومان رسیده است، در مقاطع زمانی مختلف به سراغ بازارهای مختلف رفته است.
این مقام دولتی در ادامه می‌نویسد؛ به هرحال می‌توان علت افزایش قیمت مسکن را دونکته دانست؛ یکی، تقاضاهای انباشته شده از گذشته و دوم، بورس‌بازی است که قابل نادیده گرفتن نیست. به عبارت ساده‌تر بخشی هم به این دلیل است که مردم به خاطر اینکه ارزش پول نقدشان کم نشود، بعد از سکه و ارز امروز به سراغ بازار مسکن آمده‌اند که طبیعتا می‌تواند منجر به افزایش قیمت مسکن بشود.
اما راهکار خیلی ساده و مشخص است. امروز در تهران شاهد ساخت‌وساز مسکن در کوچه وخیابان‌های مختلف هستیم و مطمئنا تا پایان سال یا نیمه اول سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
این مقام دولتی توضیح نداده که اگر راه‌حل مسکن ساده و آسان است، چرا دولت در 5 سال گذشته کاری برای مسکن مردم نکرده است. عجیب اینکه دولت روحانی با شعار مهار تورم، مسکن مهر را به حاشیه انداخت اما 5 سال بعد هم میزان نقدینگی 3برابر شد، هم قیمت مسکن با افزایش لجام‌گسیخته مواجه است و هم 250 شاخه شغلی که ازطریق مسکن چرخشان می‌گشت، دچار رکود و تعطیلی شده‌اند.
همچنین باید از امثال آقای حق‌شناس پرسید اگر افزایش قیمت مسکن قابل پیش‌بینی بود، چرا برخی مقامات دولتی آن را انکار می‌کردند و تدبیری هم برای این موضوع قابل پیش‌بینی – نظیر سوق هدایت شده و نه سیل‌آسای – نقدینگی به ساخت‌وساز مسکن (و نه دلالی و سوداگری کاذب و تورم‌زا) نکردند؟!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید