مقام اسرائیلی: آمریکا در حال زمینه‌سازی توافق «کم‌تر در ازای کم‌تر» با ایران است

    کد خبر :865014
آمریکا در حال زمینه‌سازی توافق «کم‌تر در ازای کم‌تر» با ایران است

یک مقام اسرائیلی مدعی شد آمریکا در حال زمینه‌سازی برای توافقی با ایران است که موجب نگرانی تل‌آویو شده است.

مقامات ارشد اسراییلی مدعی شدند آمریکا ممکن است آماده یک توافق هسته‌ای کم‌تر برای کم‌تر با ایران شود که لغو جزئی تحریم‌های ایران را در ازای بازگردانی یا متوقف ساختن فعالیت هسته‌ای آن ارائه می‌کند.

به جز مطرح شده ایده چنین توافقی، هنوز طرح پیشنهادی یا مقدمات آن نهایی نشده است.

یک مقام ناشناس اسراییلی در این باره به روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گفت: اسراییل بسیار نگران است که آمریکا در حال آماده‌سازی برای انجام دادن توافقی است که آن را کم‌تر در ازای کم‌تر می‌نامند. چنین توافقی زیان‌بار،‌ تنها به نفع ایران خواهد بود.

به گزارش ایسنا، اظهارات این مقام رژیم صهیونستی در پی این مطرح می‌شود که روزنامه نیویورک تایمز پیش‌تر گزارش داده بود: طبق گفته بسیاری از مقامات مطلع از مذاکرات پشت پرده، مقامات آمریکایی به همکاران اسراییلی‌شان هشدار داده‌اند حملات مکرر به تاسیسات هسته‌ای ایران ممکن است از لحاظ تاکتیکی رضایت‌بخش باشد اما در نهایت نتیجه عکس خواهند داشت. مقامات اسراییلی گفته‌اند قصد دست کشیدن از این موضوع را ندارند و به هشدارها مبنی بر این که با این اقدامات فقط ممکن است بازسازی دوباره برنامه هسته‌ای را سرعت ببخشند، نادیده می‌گیرند. این یکی از زمینه‌های متعددی است که آمریکا و اسراییل بر سر فواید به کارگیری دیپلماسی به جای اعمال قدرت، اختلاف نظر دارند.

نیویورک تایمز افزون بر این نوشت: ظرف چند روز اخیر در کاخ سفید تلاش شده بررسی شود که آیا توافقی موقتی می‌تواند غنی‌سازی بیشتر اورانیوم توسط ایران و تبدیل این سوخت به شکل آهن را که اقدامی موثر در ساخت یک کلاهک است، متوقف کند یا نه. این راهکار ممکن است مشکل را حل نکند اما برای مذاکرات زمان می‌خرد، در حالی که تهدیدهای اسراییلی برای بمباران تاسیسات ایران را هم فعلا متوقف می‌کند. این که زمان بیشتری برای مذاکرات بخریم، ممکن است واقعا ضرورت داشته باشد. بسیاری از مشاوران بایدن تردید دارند که اعمال تحریم‌های جدید بر حکومت ایران، بخش نظامی آن یا تجارت نفتش،‌ بیش‌تر از ۱۵۰۰ موردی که ترامپ اعمال کرده بود، موفقیت‌آمیزتر از اقدامات پیشین برای تحت فشار قرار دادن ایران در جهت تغییر رویه‌اش نخواهد بود.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که شش دور آن میان ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای و با حضور هیات آمریکا در محل مذاکرات تا ماه ژوئن [خرداد] برگزار شده بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاد.

دولت جدید ایران اخیرا پس از بررسی نتایج شش دور قبلی مذاکرات، اعلام کرده که دور هفتم مذاکرات ۲۹ نوامبر [۸ آذر] از سرگرفته خواهد شد. ایران تاکید کرده است هدف آن از این مذاکرات لغو تحریم‌های آمریکا است.

دولت آمریکا نیز گفته است مسیر دیپلماتیک با ایران را برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای آن ترجیح می‌دهد و آماده است با «حسن نیت» و در راستای بازگشت دوجانبه با ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای، به مذاکرات وین بازگردد.

آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و ضمن بازگرداندن تحریم‌های لغو شده، تحریم‌های جدیدی نیز بر ایران اعمال کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید