معرفی شکارچی ایرانی مرکاوای اسرائیلی / عکس

  • سیاسی
  • جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ ۱۳:۴۳
    کد خبر :889004
معرفی شکارچی ایرانی مرکاوای اسرائیلی

موشک ایرانی الماس یکی از دستاورد‌های صنایع دفاعی ایران در حوزه موشکی است.

یکشنبه ۲۴ بهمن بود که مراسم رونمایی از ۱۰ سامانه دفاعی ارتقاء یافته و موشک در حوزه رزم زمینی ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع برگزار شد.

مهمات ۱۵۵ میلی‌متری بصیر بردبلند، مهمات ۱۳۰ میلی‌متری برد بلند، خمپاره هدایت لیزری ۱۲۰ میلی‌متری با نام میعاد، نسل جدید دهلاویه، راکت‌های آرش، موشک آذرخش، موشک الماس ۲، راکت فجر ۵، راکت فلق ۲ و خودروی تاکتیکی ارس ۳ در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند.

در این میان موشک الماس که یک نمونه بومی‌سازی شده است بیش از همه جلب توجه کرد، علت آن هم نمایش در دو نوع بود. یک نمونه بدون تیوب و نمونه دیگر نیز با تیوب.

موشک های الماس

این موشک‌ها همان هستند که آذر امسال در دومین روز رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران ۱۷ از پهپادهای مهاجر ۶ شلیک شدند. در ادامه بیشتر با ویژگی‌ها و کاربردهای آن آشنا می‌شویم.

این موشک یکی از تولیدات صنایع دفاعی کشورمان است که در دو نوع هواپایه و زمین‌پایه طراحی و ساخته شده است. الماس دارای موتور راکتی سوخت جامد ، بال‌های بازشونده از داخل و جستجوگر تصویری حرارتی است.

نسخه هواپایه موشک الماس نخستین‌بار ۱۹ دی ۱۳۹۹ در دومین روز از رزمایش پهپادی ارتش به نمایش درآمد. در این مرحله موشک الماس که بر روی پهپاد ابابیل ۳ نصب شده بود همه اهداف را منهدم کرد. نسخه زمین‌پایه آن نیز ۱۶ تیرماه امسال در آیین الحاق تجهیزات جدید به نیروی زمینی سپاه پاسداران که با حضور سرلشکر سلامی برگزار شد، رونمایی شد.

موشک الماس یک موشک نسل سوم تاپ‌اتک (حمله از بالا) است. برد این موشک ۱۵ کیلوگرمی حدود ۸ کیلومتر اعلام شد. برد نمونه‌های زمین‌پایه این موشک که به نیروی زمینی سپاه پاسداران تحویل شده در حدود ۴ تا ۵/۵ کیلومتر تخمین زده می‌شود. برد الماس نسبت به نمونه‌های پایه موشک طوفان بیشتر بوده و قابل مقایسه با نمونه‌های جدید طوفان-۵، توسن و دهلاویه است.

ویژگی تاپ‌اتک یا توان حمله از بالا الماس را منحصر به فرد کرده است. این موشک پس از شلیک توسط پهپادها به سوی اهدافی همچون تانک‌ها یا نفربرها می‌تواند از قسمت فوقانی آن را تحت حمله قرار دهد. علت طراحی چنین مکانیزمی برای موشک الماس، وجود حفاظت کمتر در قسمت‌های بالایی تجهیزات زرهی است. این موشک قادر است تا در مقابل تهاجم تانک‌های پیشرفته دشمن همچون مرکاوا و آبرامز نیز به خوبی عمل کرده و آن‌ها را از پای دربیاورد.

کلاهک این موشک نیز جزو انواع نفوذگر با ضربه مستقیم از بالا روی زره آن را شکافته و سپس منفجر می شود. این ویژگی کار را برای سامانه‌های دفاع فعال نیز سخت می‌کند چون اغلب این سامانه های برای روبرو و طرفین بهینه شده‌اند.

ویژگی بعدی موشک الماس، وزن کم آن است. سبک‌وزن‌بودن یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های همه تسلیحات و تجهیزات است که در سطح جهان با اهمیت به شمار می‌رود. قابلیت شلیک‌کن – فراموش‌کن (FIRE & FORGET) را شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی الماس دانست. در این نوع از موشک‌ها دیگر نیازی به دخالت عامل دیگری وجود ندارد و موشک موقعیت را ترک می‌کند.

در ساختار موشک الماس دو نوع تصویرساز فروسرخ نیز تعبیه شده که به عملیاتی‌شدن بهتر آن در هر شرایط آب و هوایی کمک می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید