معافیت کارمندان از مالیات با حقوق ۳ میلیون تومان

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۴۱
    کد خبر :668770

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۹ گفت: براساس مصوبه این کمیسیون حقوق کارکنان دولت تا سه میلیون تومان در ماه و حقوق کارگران تا دو میلیون و ۳۰۰هزار تومان از مالیات معاف می‌شوند.

 

هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1399 کل کشور، ظهر امروز (چهارشنبه) چهارمین نشست این کمیسیون تشریح کرد و از برگزاری جلسه بعدی کمیسیون به تاریخ یکشنبه 15 دی ماه خبر داد.

 

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در توضیح جلسه صبح امروز گفت: جزو 2 و 3 تبصره 12 (درخصوص مولدسازی دارایی‌ها و فروش اموال دارایی‌های منقول و غیرمنقول دولت) صبح امروز در کمیسیون تلفیق مورد بحث بررسی قرار گرفت، براساس بند2، به وزارت اقتصاد و دارایی اجازه داده شد؛ نسبت به “مولدسازی دارایی‌های دولت در سقف 80هزار میلیارد ریال” با استفاده از ابزار صکوک اجاره، اموال غیرمنقول مازاد بر نیاز دستگاه‌های اجرایی اقدام کند البته در لایحه دولت “مولدسازی دارایی‌های دولت بدون تشریفات قانونی” مطرح شده بود که کمیسیون با این بخش موافقت نکرد و مقرر شد؛ حتما در سامانه رود و به صورت شفاف واگذار شود تا ابهامی در بحث واگذاری‌ها نباشد.

 

به گزارش فارس،‌وی ادامه داد: همچنین در بند 3 تبصره 12 لایحه بودجه به وزارت اقتصاد و دارایی اجازه داده شده است تا سقف 400 هزار میلیارد ریال از اموال دارایی‌های خود را به استثنای اموال و موارد مندرج در اصل 83 قانون اساسی “بدون رعایت تشریفات” واگذار کند، که در این بند عبارت “بدون رعایت تشریفات” حذف شد و بنا شد واگذاری‌ها از طریق مزایده و به صورت شفاف به اطلاع برسند، دوراقع مشخص باشد چه ملکی به چه قیمت پایه‌ای و به چه شیوه‌ای مزایده‌ای واگذار شده است، همچنین به پیمانکارهای طلبکار از دولت نیز اجازه داده شد این بخش از دارایی های دولت به مبلغ 40 هزار میلیارد تومان واگذار شود.

 

به گفته قوامی اکنون آخرین تبصره باقی مانده از تبصره‌های درآمدی لایحه بودجه سال 99 -که مراعا مانده بود- در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است این تبصره درخصوص منابع درآمدی تبصره 14 (هدفمندی یارانه ها) است.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 99، بر اهمیت منابع درآمدی تبصره 14 که در 7 بخش مشخص شده تاکید کرد و گفت: 7 بخش مشخص شده در منابع درآمدی تبصره 14 عبارتند از: 1- دریافتی حاصل از فروش فرآورده‌های داخلی نفتی حداقل 77 هزار میلیارد تومان، 2- دریافتی حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی پس از کسر مابه‌التفاوت خوراک تحویلی و فرآورده‌های حدود 88هزار و 800میلیارد تومان، 3- منابع حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی با احتساب عوارض گازرسانی و عوارض و مالیات ارزش افزوده حدود 31هزار میلیارد تومان، 4- دریافتی حاصل از فروش برق مشترکین حدود 24هزار و 300میلیارد تومان، 5- دریافتی حاصل از سوخت نیروگاه‌ها 420 میلیارد تومان، 6- دریافتی حاصل از خوراک میعانات پتروشیمی‌ها حدود 26 هزار میلیارد تومان 7- منابع حاصل از فروش آب که حدود 3 هزار و 100 میلیارد تومان.

 

به گفته وی به منظور شفاف‌تر شدن بخش درآمدی منابع حاصل از تبصره 14بحث‌های مفصلی هم اکنون در کمیسیون در حال طرح و بررسی است تا درباره منابع درآمدی تبصره 14 نیز تصمیم‌گیری شود.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99، همچنین درخصوص معافیت مالیاتی پزشکان توضیح داد: اگرچه بحث‌هایی در این خصوص مطرح شد و در لایحه دولت یک پیشنهاد در این زمینه آمده، اما به دلیل آنکه خلاف برنامه ششم توسعه است رأی لازم برای تصویب را نیاورد و آنچه که در لایحه دولت بود با اصلاحاتی به تصویب رسید.

 

به زعم قوامی تقریبا در این هفته بحث مرتبط با تبصره‌های درآمدی تمام شد و تنها چند بند همچون بند مرتبط با “بودجه صدا و سیما” باقی مانده که درباره آن نیز تصمیم گیری خواهد شد.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 همچنین خبر داد: هفته آینده کمیسیون از روز یکشنبه جلسات خود را به صورت مرتب در خارج از وقت جلسه علنی پیگیری خواهد کرد و امیدواریم با اتمام بحث‌های درآمدی بتوانیم وارد بحث های هزینه لایحه بودجه سال 99 شویم.

 

وی همچنین در توضیح اجمالی بندها و تبصره‌هایی از لایحه بودجه که تاکنون در کمیسیون بودجه بررسی شده‌اند، گفت: در تبصره ۶ لایحه بودجه سقف معافیت مالیاتی برای کارکنان دولتی و غیردولتی تا 3میلیون تومان تعیین شد و مازاد آن تا ۱۵ میلیون تومان به نرخ سالانه ۱۰ درصد و مازاد ۱۵ میلیون تومان در ماه به نرخ سالانه ۲۰ درصد محاسبه خواهد شد.

 

قوامی ادامه داد: همچنین در این تبصره سقف معافیت مالیاتی برای کارگران تا ۲۸ میلیون تومان یعنی ماهیانه حدود دو میلیون و ۳۰۰ تومان تعیین شد.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق گفت: در تبصره ۵ مقرر شد؛ شرایطی را در سال ۱۳۹۹ فراهم کنیم که پروژه‌های عمرانی در بخش‌های غیردولتی و سایر نهادها از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کنند. براین اساس به دولت اجازه داده شد برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده در سال ۱۳۹۹ معادل یکصد هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند.

 

همچنین در بند «الف» تبصره ۵ به شرکت‌های دولتی اجازه داده شد تا سقف ۶۵ هزار میلیارد ریال اوراق منتشر کنند و در بند «ب» تبصره 5 به دولت اجازه داده شد برای تامین مالی تا مبلغ ۵۵ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند که از این محل فعالیت امور عمرانی بودجه را انجام دهد. همچنین در بند «ج» تبصره 5 مصوب شد؛ اوراق فروش نرفته بند «الف» و «ب» تبصره 5 لایحه بودجه سال آینده با تایید رییس دستگاه اجرایی به طلبکاران واگذار شود.

 

قوامی بیان کرد: کمیسیون در بند «د» تبصره 5 لایحه بودجه 99 مصوب شد؛ شهرداری‌ها تا سقف ۸۰ هزار میلیارد ریال اوراق برای قطار شهری و حمل و نقل شهری منتشر کنند. همچنین در بند «ه» تبصره 5 لایحه بودجه سال آینده مقرر شد؛ دولت تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی را با حفظ قدرت خرید در سقف نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به طلبکاران واگذار کند.

 

وی اظهار کرد: در بند «و» تبصره 5 نیز که خبر خوشی برای طلبکاران دولت دارد ظرفیت اوراق برای پرداخت طلب طلبکاران از دولت به ویژه پیمانکاران تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت در سال‌های گذشته یکی از مشکلات طلبکاران دولت این بود که موظف بودند ۲۵ درصد را نقد و مابقی طلب را تهاتر کنند که کمیسیون این شرط را برداشت تا تسویه طلبکاران دولت راحت‌تر انجام شود و اولویت پرداخت هم با کسانی است که مدت زمان بیشتری از دولت طلب دارند.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 یادآور شد: در بند «ز» تبصره 5 به بیمه مرکزی اجازه داده شد؛ ۱۰۰۰میلیارد تومان در بازار سرمایه انواع اوراق بهادار منتشر کند. همچنین مقرر شد وزارتخانه‌ها از طریق شرکت‌های تابعه در صف ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق با تصویب شورای اقتصاد منتشر کنند. در بند «ه» تبصره 5 مقرر شد؛ ۲۰ هزار میلیارد ریال از ظرفیت اوراق برای طرح‌های سازمان تجهیز و نوسازی مدارس استفاده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید