مصرف انرژی در کشور 3 برابر میانگین جهانی است

    کد خبر :1036377
رشد 4 برابری تولید گاز ایران به رغم تحریم ها

حامد مانی‌فر صبح امروز چهارشنبه هشتم آذر در همایش ملی مدیریت انرژی در ساختمان، اظهار کرد: موضوع انرژی و ناترازی آن در کشور حاصل از مصرف بوده و ساختمان نیز یکی از مصرف کننده‌های عمده انرژی و حامل‌های آن است که انتظار می‌رود سهم خود در کاهش مصرف انرژی را ایفا کند. امروز شورای عالی انرژی کشور با جدیت به دنبال کاهش مصرف انرژی در ساختمان و مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است.

وی افزود: شورای اقتصاد نیز از سال ۹۶ به دنبال اجرای مصوبه کاهش ناترازی درباره تعویض بخاری‌های با راندمان بالا با بخاری‌های راندمان پایین موجود بوده است.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به عملیاتی نشدن این مصوبه، بخش‌هایی از مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان باید تغییر می‌کرد؛ در ویرایش جدید این مبحث استفاده از بخاری به ساختمان‌های ویلایی محدود شده است.

مانی‌فر اضافه کرد: اصلاح ویرایش مبحث ۱۷ نیز مجدد در دستور کار قرار گرفت که ضوابط جدیدی برای استفاده از بخاری‌های با محفظه احتراق کاملاً بسته در آن پیش‌ینی شده است، مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان به مبحث انرژی پرداخته است.

وی ادامه داد: در بین بزرگترین مصرف‌کنندگان انرژی جهان در سال ۲۰۱۸ کشور ایران بین ۱۲ کشور اول دنیا رتبه دهم را دارد که با توجه به جمعیت کشور این رتبه بالاست. ایران بیش از چین، عربستان صعودی و هند انرژی مصرف می‌کند؛ ایران سه برابر بیشتر برای مصرف انرژی هزینه می‌کنیم.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده که میزان مصرف انرژی در ساختمان‌ها از حداکثر ۵۸۳ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال در مناطق پرمصرف سردسیر و گرمسیر به ۳۰۰ و در مناطق با مصرف متوسط کشور، از ۳۱۰ به ۱۶۰ کاهش یابد.

مانی‌فر اضافه کرد: سال ۹۶ سهم مصارف نهایی ۵۸.۴ درصد و سهم مصارف بخش انرژی ۴۱.۶ درصد بوده است، همچنین مصرف گاز طبیعی در این سال در مجموع بخش مصارف نهایی و مصارف بخش انرژی ۲۰۷.۵ میلیارد متر مکعب بود که در مقایسه با سال ۹۵ معادل ۴.۷ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بخش خانگی در انتهای سال ۹۶ کاهش مصرف انرژی داشته است. ساختمان‌های بخش خانگی ۸۵ درصد و بخش تجاری و عمومی ۱۵ درصد مصرف انرژی در ساختمان‌ها را در اختیار دارد. با کمی تلاش در حوزه ساختمان‌های تجاری و عمومی می‌توان مصرف انرژی در بخش ساختمان را به سرعت کاهش داد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: تلاش می‌کنیم ویرایش‌های بعدی مقررات ملی ساختمان با هدف‌گذاری برای توجه بیشتر به مباحث انرژی پیش رود. لازم است در رتبه‌بندی مصرف انرژی در ساختمان نکاتی به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان اضافه شود.

مانی‌فر اضافه کرد: اگر بخواهیم ساختمان را به رده‌بندی انرژی نزدیک کنیم، باید پنجره‌های دوجداره نصب و جداره‌ها عایق‌کاری کامل شود؛ نصب سیستم‌های کنترلی، بویلرهای چگالشی و نصب آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی گام‌هایی است که می‌تواند ساختمان‌های کشور را به رده A در مصرف انرژی برساند.

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی مدیریت انرژی در ساختمان اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش این است که نگاهی به مدیریت مصرف انرژی در بخش ساختمان که یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان انرژی در کشور است نگاهی داشته باشد و نسبت به کاهش مصرف انرژی ایفای نقش کند، در حال حاضر ساختمان‌ها در کل جهان بزرگترین مصرف‌کننده در حوزه انرژی هستند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: با تلاش‌هایی که برای ایجاد رفاه هرچه بیشتر مردم در کشور ما صورت گرفته ضریب نفوذ گاز افزایش یافته و الگوی مصرف انرژی ما در ساختمان به‌طور عمده به سمت مصرف گاز است، بنابراین از مجموعه حامل‌های انرژی شامل برق، گاز و فرآورده‌های نفتی، حدود ۸۰ درصد از گاز استفاده می‌کنیم که باید تلاش کنیم این میزان به حداقل برسد.

مانی‌فر با تاکید بر اینکه در ایران از متوسط جهان تا سه برابر بیشتر انرژی مصرف می‌کنیم، اما این موضوع به معنی اتلاف انرژی نیست، اضافه کرد: همه تلاش ما مدیریت مصرف انرژی است، از این‌رو در مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان به دنبال اعمال تغییراتی هستیم تا امکان استفاده از بخاری‌های با راندمان بالا در مبحث هفدهم پیش‌بینی شود، امکان تعویض بخاری و امکان استفاده از بخاری برای ساختمان‌های با واحد بیشتر نیز در دستور کار است. این موضوع به روستاها و شهرهای کوچک‌تر که امکان استفاده از موتورخانه ندارند کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: در حوزه نگهداری ساختمان در مبحث ۱۲ نیز به دنبال کاهش مصرف انرژی هستیم، مصرف انرژی در کشورها با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی متفاوت است. روش استفاده از حامل‌های انرژی الگوی مصرف متفاوتی را ایجاد می‌کند، بنابراین از لحاظ عددی می‌توان کشورها را با یکدیگر مقایسه کرد؛ بر این اساس شدت مصرف انرژی در کشور ما سه برابر متوسط جهان است، اما این به مفهوم تلف شدن این مقدار انرژی نیست این انرژی مصرف می‌شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: بخش ساختمان ۴۵ درصد از انرژی کشور را به خود اختصاص داده است. از این مقدار ۸۰ درصد مربوط به گاز بوده که ۱۵ درصد آن به ساختمان‌های عمومی و تجاری و ۸۵ درصد آن به بخش مسکونی مرتبط است.

وی با تاکید بر لزوم تغییر در مقررات ملی ساختمان، گفت: در قانون پیش‌بینی شده است که مقررات ملی ساختمان باید با شرایط روز کشور هر سه سال یک‌بار به‌روزرسانی شود. مقررات ملی ساختمان باید با سیاست‌های کلان تطبیق داشته باشد و از این جهت نیازمند اصلاح مقررات ملی ساختمان هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید