واکسن کرونا و مسئولانی که هنوز مردم را سر می‌دوانند/ برای واکسن کرونا به ارمنستان نروید، منتظر واکسن داخل هم نباشید!

    کد خبر :824623

چند روزی است که ماجرای سفر برخی شهروندان ایرانی به کشور همسایه یعنی ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا آن هم به شکل توریستی در شبکه های مجازی مطرح می شود؛ اقدامی که متولیان ستاد ملی مقابله با کرونا آن  را تأیید نمی کنند و صد البته توصیه جایگزینی هم برای متقاضیان دریافت واکسن ندارند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- ماجرا از این قرار است که بسیاری از شهروندان ایرانی پس از نا امیدی از تزریق واکسن در داخل کشور، با امید دریافت واکسن کرونا به کشور ارمنستان سفر می کنند و با تحمل مشقت سفر و عوارض خروج از کشور و نیز دیگر هزینه ها از واکسن های موجود در ارمنستان برای واکسینه کردن خود استفاده می کنند.

آنها برای این سفر باید تقریباً چیزی حدود 3 میلیون تومان هزینه تور و نیز 400 هزار تومان هزینه عوارض خروج از کشور و دیگر هزینه های پیش آمده را متقبل شوند تا در شهرهای مرزی ارمنستان واکسن رایگان اسپوتنیک وی و یا آسترازنکا دریافت کنند.

اهمیت دریافت واکسن آن هم در شرایطی که در بسیاری از کشورهای جهان این روند با شتاب در حال تکمیل است و نیز بلاتکلیفی در داخل در این زمینه حالا بسیاری را مجاب کرده تا این اقدام را انجام بدهند.

وضعیتی که حالا در شبکه های اجتماعی سر و صدای زیادی به راه انداخته و انتقادهای فراوانی را متوجه مسئولان اجرایی کشور به ویژه در حوزه نظام سلامت کرده است.

اگرچه رویه مورد اشاره در جریان است و شهروندان زیادی مشتاق این سفر و سفرهای اینچنینی هستند، اما از آنسو مسئولان و متولیان ستاد ملی مقابله با کرونا توصیه انجام چنین سفرهایی را ندارد.

کیانوش جهانپور– سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره اخیراً گفت: در برخی از کشورهای همسایه ما از جمله ارمنستان از واکسیناسیون علیه کرونا استقبال نشده است.

وی افزود: این کشور واکسن آسترازنکا را وارد کرده است که مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و مردم این کشور واکسن‌ها را مورد استفاده قرار نداده اند و از آنجایی که این واکسن‌ها تاریخ مصرف دارند،  به توریست‌هایی که به آنجا سفر می‌کنند، تزریق می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است واکسن‌هایی که در این کشور به توریست‌ها زده می‌شود، تاریخ مصرف گذشته باشد؟، توضیح داد: خیر، واکسن‌ها تاریخ مصرف گذشته نیستند و برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد آن‌ها را به توریست‌های خارجی با پاسپورت تزریق می‌کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به اینکه در برخی دیگر از کشورهای همسایه ما هم وضع به همین گونه است و در حال حاضر کشوری داریم که سرعت واکسیناسیون در آن یک دهم ایران است، افزود: در این کشورها از واکسیناسیون استقبال عمومی صورت نگرفته است و تاریخ انقضاء واکسن‌ در حال اتمام است و ممکن است در برخی از شهرهای عراق هم شاهد این وضعیت باشیم.

جهانپور در خاتمه عدم استقبال مردم برخی از کشورهای منطقه از واکسیناسیون و تزریق واکسن‌های مازاد به توریست‌ها را از معضلات این کشورها دانست و تاکید کرد که این موضوع را نباید به عنوان نقطه این قوت این کشورها حساب کرد.

همچنین مسعود مردانی- عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با تأکید بر اینکه واکسیناسیون سراسری کرونا در کشور نهایتاً تا پایان تابستان و یا پاییز انجام خواهد شد، از مردم خواست تا آن موقع صبر کنند و در گفت و گوی خود با صدا و سیما توصیه کرد مردم برای تزریق واکسن به کشورهای همسایه سفر نکنند.

مردانی این نگرانی را مطرح کرد که امکان دارد در واکسن هایی که در کشورهای همسایه زده می شود، زنجیره سرد رعایت نشده باشد و آن واکسن عملاً کارایی خود را از دست داده باشد.

ضمن اینکه برای تکمیل دوره واکسن نیاز به تزریق دوز دوم نیز وجود دارد که نیازمند سفر مجدد مردم به کشورهایی چون ارمنستان است.

این واکنش ها و موضع گیری ها از سوی مسئولان داخلی در حالی مطرح می شود که از آنسو همگان می دانیم بارها و بارها وعده مسئولان داخلی برای تزریق واکسن به صورت سراسری در ایران به تعویق افتاده و هیچ تضمینی وجود ندارد که آخر تابستان و یا آخر پاییز هم این اقدام انجام شود.

بازه زمانی طولانی و چندماهه ای که می دانیم انتظار برای پایان یافتنش در دست شهروندان به ویژه گروه های آسیب پذیر نیست و به احتمال زیاد در این بازه ما باز هم عزیزان زیادی را به واسطه این ویروس از دست خواهیم داد.

شرایط دردناک و غم انگیزی که از یک سو مردم را نا امید از اقدام عملی مسئولان داخلی و از سویی نگران کیفیت  واکسن های تزریقی در کشورهای همسایه و قاچاق کرده است.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مظهری گفت:

    حقیقتا من اگه مشکل مالی این سفر رو بتونم حل کنم میرم ارمنستان ، نمیتونم معطل بازی اسم و فامیل واکسن های ایرانی بمونم که فقط شعار هست و لاغیر

دیدگاهتان را بنویسید