مسؤولان شهری دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد را بازخوانی کنند

    کد خبر :594939

یک فعال حقوق حیوانات با ارجاع مسؤولان شهری به دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد اظهار داشت:‌ در بسیاری از کشورها حیوانات یوتانایز نمی‌شوند، بلکه درمان، عقیم سازی و واگذار می شوند.

فرزاد علیزاده فعال حقوق حیوانات با ارسال یادداشتی که  ارسال کرده است به واکنش‌های مسؤولان شهری به انتشار سگ‌کشی پرداخته و نوشت: پاسخگویی مسؤولین به افکار عمومی و اعتراضات و مطالبات مردمی یکی از وظایف بدیهی دولت‌ها و نشانه میزان مسؤولیت‌پذیری آنها است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«بازخورد مسؤولین شهرداری تهران، و شهرداری کهریزک به فیلم تکان دهنده اخیر سگ‌کشی و توضیحات آنها به اعتراضات جمعی از طرفداران حقوق حیوانات مصداق این نوع از پاسخگویی است:

1-در نخستین واکنش، به روشی شتابزده (با استناد به اینکه فیلم مربوط به دو سال قبل است) به تکذیب و پاک کردن صورت مسأله پرداختند.

2-سپس به ارائه توضیحات و نقطه نظرات ضد و نقیض روی آوردند.

شهردار کهریزک، اسماعیل نعمت زاده بدون اندکی تامل یا تحقیق در مورد فیلم منتشر شده، صریحا اعلام کرده است که این فیلم از اساس کذب محض است! و از پرویز پرستوئی به‌خاطر انتشار فیلم شکایت می‌کند.

این در حالی است که غلام محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری برخلاف اسماعیل نعمت زاده (شهردار کهریزک) اعلام کرده که این تصاویر مربوط به سال 96 و مربوط به مرکز مدیریت حیوانات شهری در کهریزک است و پیمانکار و مدیر مربوطه عزل شده اند!

اسماعیل‌زاده شهردار محترم کهریزک پا را فراتر گذاشته و ادعا می‌کند که ماموری که پا روی گردن حیوان گذاشته و سرنگ را در قلب حیوان فرو می‌کند مشغول تزریق آمپول ضدهاری یا عقیم سازی است.

از طرف دیگر، حمیدرضا تحصیلی مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل، برای اثبات قدیمی بودن فیلم (که اصولا طرح چنین مساله‌ای نیز در نفس عمل انجام شده تغییری ایجاد نمی کند!) مخاطبان را به رنگ لباس مامورین و رنگ جدول سیمانی محوطه ارجاع می‌دهد!

در همین اثنا، معاون هماهنگی مناطق شرکت ساماندهی مشاغل تهران اظهار نظری ناشیانه از سر ناآگاهی کرده و ادعا می‌کند حتی در امریکا سگ‌ها را در بشکه خفه می‌کنند!

ظاهرا آقایان نه از «دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد» ابلاغیه سال 1387 وزارت کشور سازمان همیاری شهرداری‌ها اطلاع دقیق دارند، و نه از روش‌های رایج در سایر کشورها. درضمن، باید پرسید که از کی تا حالا کشور امریکا به الگوی ما برای رفتار با حیوانات تبدیل شده است؟

لازم به ذکر است که اولا روش خفگی با گاز که سابقا در اتاقک‌های مخصوص انجام می‌شد، مدت‌ها است در امریکا منسوخ شده، ثانیا در آنجا هرگز حیوان را جلوی چشم توله‌ها یا سگ‌های دیگر زجر کش نمی‌کنند. ثالثا اگر قرار است به روش‌های سایر کشورها استناد کنیم، چرا کانادا یا ترکیه را الگو قرار نمی‌دهیم، که هر پناهگاه بیشتر از ظرفیت خود حیوانات را نمی‌پذیرد. در نتیجه به هیچ عنوان حیوانات یوتانایز نمی‌شوند، بلکه درمان، عقیم سازی و واگذار می شوند.

مسؤولان شهری باید بدانند این‌گونه پاسخگویی و توجیهات نه تنها افکار عمومی را متقاعد نمی‌کند بلکه قرار دادن مردم در برابر عمل انجام شده است. خطاب ما به متولیان امر از سر پند و موعظه نیست، بلکه مطالبه‌ای اساسی در جهت اقدامات پیشگیرانه است، چرا که توضیح و توجیه و مغلطه‌گویی را هر کسی بلد است و حتی عذر خواهی نیز دردی را دوا نمی کند. افکار عمومی خواستار علاج واقعه قبل از وقوع است نه نوشداروی پس از مرگ‌….!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید