متخصص تغذیه:‌ پیشگیری مقدم بر رژیم‌ غذایی است

    کد خبر :650346

متخصص تغذیه و رژیم درمانی معتقد است، اگر می‌خواهیم به رژیم غذایی چه از ابعاد درمانی و زیبایی نیازی نداشته باشیم، بهترین توصیه و روش پیشگیری است.

 

سید ضیاءالدین مظهری گفت: افرادی که از یک تغذیه متناسب و متعادل بهره‌مندند، کمتر دچار بیماری‌های روحی، روانی و جسمی می‌شوند. رژیم به معنای تحت نظم درآوردن برنامه غذایی روزمره است، اما پیش از آن باید برای سوءتغذیه چاره‌ای بیاندیشیم.

 

مظهری ادامه داد: سوءتغذیه گسترده‌ترین بیماری بوده که در ایران و جهان شایع است. این موضوع میلیاردها نفر را دچار عدم تعادل در رشد، مقاومت در مقابل بیماری ها، کاهش امید به زندگی یا برعکس افزایش امید به زندگی می‌کند.

 

وی با بیان اینکه سوءتغذیه یعنی هر گونه عدم تعادل که چه در ابعاد بیش‌خوری و کم‌خوری تجلی پیدا کند، اظهار داشت: گاهی ما فقط به این می‌اندیشیم که از طعم، بو و رنگ غذا لذت ببریم و وقتی که نیاز به گرسنگی ظاهری بر طرف شد، احساس خوشی شده و با نشاط‌تر خواهیم شد.

 

این متخصص تغذیه گفت: تغذیه روزمره شامل پنج وعده و میان وعده و از گروه‌های اصلی غذاها شامل نان و غلات و فراورده‌های غلات، سبزی‌ها و میوه‌ها، شیر و لبنیات کم چرب، گوشت و جایگزین‌های گوشت و گاهی تلفیق از حبوبات و غلات، دانه‌ها و مغزها یا تخم‌مرغ که می‌تواند جایگزین گوشت‌ها شود، است و باید بتوانیم ۵۰ ریز مغذی را نیز به بدن برسانیم.

 

مظهری افزود: ۵۰ ریز مغذی کلیدی شامل ۱۳ ویتامین، ۱۶ مواد معدنی، ۲۰ اسید آمینه و آنتی اکسیدان، بیش از دهها هزار ترکیبات شیمیایی ثانویه دارد و در سبزی‌ها و سایر ترکیبات غذاهای ما وجود دارد، با کم یا زیاد شدن هر کدام از این ریز مغذی‌ها ممکن است سوءتغذیه آغاز شود و چون گرسنگی‌های سلولی و پنهانی، فوری آثار خود را ظاهر نمی کند، در طول زمان تغییراتی در عملکرد سلول‌هایی که از ریزمغذی‌های کلیدی تهی شده‌اند، دیده می‌شود.

 

رژیم موثر، رژیم متعادل

 

وی گفت:‌ اگر انرژی بیشتر از حد نیاز دریافت کرده‌ایم، دچار اضافه وزن و چاقی می‌شویم، اضافه وزن بیماری خزنده‌ای است که باید پیشگیری کرد. بیماریی که خودش بیماری و فراخوان صدها و هزار بیماری دیگر است، اگر کمتر از حد نیاز مواد غذایی دریافت کنیم، دچار لاغری‌های مفرط می‌شویم. لاغری‌ای که می‌تواند روی عملکرد ارگان‌های بدن تأثیر بگذارد. پس ما برای سلامتی به یک رژیم متعادل کننده نیاز داریم.

 

تغذیه‌ای برای سلامتی

 

این عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران افزود: رژیم‌ها برای پیشگیری، یا درمان بیماری‌ها بدون استفاده از دارو و یا همزمان با درمان‌های دارویی بوده و رژیم به کوتاه کردن مدت درمان، با استفاده از تغذیه متعادل کمک می‌کند. رژیمی که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را سرشار از موادی کند که سازنده سیستم دفاعی بدن و تقویت کننده است.

 

مظهری تصریح کرد: بنابراین رژیم غذایی فقط به چاقی و لاغری منحصر نیست، بلکه اگر به پیشگیری نوع اول توجه کنید، ارکان اصلی پیشگیری، تغذیه است و در هر زمینه‌ای پیشگیری آسان‌تر و هم پایدارتر و ماندگارتر است و هر رژیم غذایی ممکن است وزن را کم کند، اما هر کاهش وزنی به مفهوم رهایی از انباشت چربی‌های بلاخیز و بیماری‌زا نیست. رژیم خوب، رژیمی است که در طول یک هفته چند کیلو وزن را کم کند. از آنجا که حدود ۶۰ درصد بدن افراد رشد یافته را آب تشکیل می‌دهد، این رژیم‌ها سبب می شود آن آب‌ها از دست برود.

 

وی ادامه داد: بالاترین ضرر و زیان را رژیم‌های جادویی، تک خوری و کم خوری دارند، تحقیقات ثابت کرده، ضررهایی که بالا و پایین رفتن وزن برای افراد به وجود می‌آورد، بسیار گسترده‌تر از کسی است که در همین اضافه وزن یا چاقی خود را نگه دارد. ناآگاهی مردم و سهل انگاری یا آسان به نتیجه رسیدن و زحمت نکشیدن، چنان فراگیر است که افراد سودجو و تولید کننده‌های بزرگ را ترغیب به تولید محصولاتی برای لاغری فوری می‌کند.

 

با رژیم متعادل به آب حیات برسید، نه سراب

 

وی تاکید کرد: بیشتر رژیم‌ها با تامین نکردن ریزمغذی‌ها، سبب تحریک سیستم ایمنی شده و ضرر و عوارض جانبی بسیاری برای افراد به همراه دارد. اگر افراد بخواهند به جای رسیدن به آب حیات زندگی، به سراب نرسند باید حتماً رژیمی مناسب داشته باشند. رژیمی که در فرایند کاستن از وزن اضافه یا چاقی، به زیبایی پوست و توان جسم، فکر و اندیشه در زمان حال آسیبی نرساند و در بلند مدت هم بتواند آن اثری را که در اجرای رژیم به وجود آورده، حفظ کند و بیشتر از آن چیزی که کم شده، به وزن قبلی اضافه نشود. ۹۵ درصد رژیم‌های چاقی می‌تواند در کوتاه مدت، افراد را راضی نگهدارد، اما در بلندمدت عوارض جانبی یا عدم ماندگاری‌ آن همه را شگفت زده می‌کند.

 

مظهری گفت: نتیجه درمان چاقی حتی با بهترین رژیم‌ها و علمی‌ترین آنها ماندگار نخواهد بود، مگر در افرادی که در طول رژیم گرفتن منش زندگی و روش غذاخوردن آنها به طور بنیادی تغییر کند. اما پس از گذشت زمان و افزایش سن، بدن به انرژی کمتری نیاز پیدا می کند و به خاطر همین است که با همان تغذیه متعادل قبلی، چاقی به وجود می آید. با افزایش سن، نقصان فعالیت آنزیم‌ها، کاهش نیاز به انرژی و کنترل نداشتن آن در کنار زمینه‌های ژنتیکی سبب می‌شود چاق‌تر و چاق‌تر شویم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید