متا و اپل با مشکل فرار مغزها رو به رو هستند

    کد خبر :875050
متا و اپل با مشکل فرار مغزها رو به رو هستند

یک شرکت در دنیای فناوری به جز وجوه مدیریت و مالی، بر توان فنی و خلاقیت‌‌های پرسنل و نیروی انسانی خود وابسته است. در واقع این مهندسان و طراحان هستند که مشخص می‌کنند شرکت طی دوره‌‌های فعلی و آتی، چه جایگاهی از حیث نوآوری و حرکت در لبه‌‌های فناوری داشته باشد.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_به همین دلیل طبیعی‌است که شرکت‌‌ها برای به دست آوردن و استخدام مهندسان برتر، رقابتی سخت با هم داشته باشند؛ رقابتی که این روز‌ها بین اپل و متا شکل گرفته است. شاید لزومی به طی مدارج بالای علمی یا کسب مدارک تحصیلی از بزرگترین و برترین دانشگاه‌‌های دنیا برای مدیریت یک سازمان مهم نباشد، اما اگر بخواهید شرکتی موفق در ابعاد جهانی شوید باید در بخش‌‌های فنی و تحقیق و توسعه خود، حتماً مهندسان، طراحان و نوآورانی در این سطوح داشته باشید.

این مورد بار‌ها توسط شرکت‌‌های برتر حوزه فناوری مشاهده شده که مهندسان و حتی مدیران تراز بالای شرکت یا سازمان، به دلایل مختلفی مانند دستمزد یا جایگاه بالاتر و حتی اهمیت دادن بیشتر به افراد، وارد تیم رقیب شده‌اند. اما اتفاقی که در حال حاضر بین اپل و متا به عنوان دو غول بزرگ دنیای فناوری در حال وقوع است شاید کمتر در این سطح به وقوع پیوسته و سابقه‌دار باشد.

بنابر گزارش بلومبرگ، شرکت اپل که در بسیاری از وجوه دنیای فناوری‌‌های مرتبط با گوشی هوشمند، تبلت، کامپیوتر‌های رومیزی و ابزار پوشیدنی سرآمد است، طی هفته گذشته به برخی از مهندسان خود در بخش‌‌های طراحی تراشه، سخت‌افزار، نرم‌افزاری و حتی بخش‌‌های عملیاتی پاداش‌‌های خارج از عرف اعطا کرده است. این پاداش‌‌ها که به عنوان واحد‌های سهام محدود صادر و در اختیار آن‌ها قرار گرفته‌اند در مدت چهار سال واگذار شده و ارزش بالقوه بسیار بالایی دارند.

بلومبرگ در گزارش خود می‌نویسد که با توجه به نحوه اعطای پاداش‌‌ها، باید گفت که هدف اصلی از اختصاص آن‌ها به مهندسان اپل، ایجاد انگیزه بالا برای ماندن در شرکت و ادامه روند خلاقیت و نوآوری است.

 

 

بخش جالب دیگر ارزش فعلی این پاداش‌‌هاست که مبالغی بین ۵۰ هزار تا ۱۸۰ هزار دلار را که در قرارداد و توافق‌‌های قبلی اپل و کارمندان، هیچ صحبتی از آن‌ها نشده بود را به حساب ایشان واریز کرده است. به گفته منابع آگاه، بسیاری از مهندسان در این طرح جدید پاداشی در حدود ۸۰ هزار، ۱۰۰ هزار یا ۱۲۰ هزار دلار سهام دریافت کرده‌اند. در پیام تبریک مدیران اپل به کارمندان دریافت‌کننده پاداش‌‌ها آمده که این هدیه به پاس زحمات ایشان و عملکرد سطح بالایی که در جایگاه شغلی خود نشان داده‌اند، اعطا شده است.

اپل یک جنگ استعداد با شرکت‌‌ها در سیلیکون ولی و ورای آن به راه انداخته و در این میان، شرکت مِتا پلتفرمز (فیس بوک سابق) به عنوان یک تهدید آشکار ظاهر شده است. این شرکت در چند ماه گذشته حدود ۱۰۰ مهندس اپل را به استخدام خود درآورده است اما این مسئله یک طرفه نبوده و اپل هم بعضی از کارمندان کلیدی مِتا را جذب کرده است. این دو شرکت که قصد دارند در حوزه هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و اسمارت واچ محصولات جدیدی در دو سال آینده عرضه کنند، احتمالا به رقیبان جدی در این حوزه تبدیل خواهند شد.

این پاداش بخشی از بسته‌های جبرانی معمولی اپل که شامل حقوق پایه، سهام و پاداش نقدی است، نیست. اپل گاهی پاداش‌های نقدی بیشتری به کارمندانش می دهد اما میزان سهامی که اخیرا وعده داده است، غیرمعمول و از نظر زمانی مایه شگفتی شده است.

این برنامه پاداش بعضی از مهندسانی که سهام دریافت نکرده اند و معتقدند فرآیند انتخاب، سلیقه ای بوده است را خشمگین کرده است. ارزش بعضی از پاداش‌های داده شده معادل سهام سالانه ای بوده که به بعضی مدیران بخشی مهندسی داده می شود و اگر ارزش سهام اپل همچنان رشد کند، ارزش آن‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. ارزش سهام اپل امسال ۳۶ درصد رشد کرده و ارزش بازار این شرکت را به نزدیک سه تریلیون دلار رسانده است.

در این بین شرکت مِتا تلاش‌ها برای جذب مهندسان نابغه از واحد‌های واقعیت افزوده، هوش مصنوعی، مهندسی نرم افزار و سخت افزار اپل را مضاعف کرده است. این غول رسانه اجتماعی که فیس بوک، اینستاگرام و واتساپ را اداره می کند و تمرکز خود را به متاورس و سخت افزار مربوط به آن معطوف کرده، افزایش حقوق قابل توجهی را عرضه کرده است.

فرار مغز‌ها به حوزه‌های دیگری شامل تیم خودروی خودران اپل هم ضربه زده است. این شرکت که به دنبال ساخت چندین دستگاه نسل جدید از جمله خودرو، هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و مدل‌های جدید آیفون است، باید قدرت مهندسی خود را حفظ کند.

همزمان برنامه اپل برای بازگشت کارکنان به محل کار باعث نارضایتی بعضی از کارمندان و جذب شدن مهندسان به شرکت‌های دیگر شده است. اگرچه اپل بازگشت به دفاتر را به تاخیر انداخته اما در مقایسه با بعضی از شرکت‌های فناوری، رویکرد سخت گیرانه تری را در قبال فعالیت حضوری بکار بسته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل اعلام کرده است انتظار دارد کارمندان شرکت حداقل سه روز در هفته و مهندسان سخت افزار چهار تا پنج روز در هفته در محل کار حضور پیدا کنند. مِتا و شرکت‌های دیگر قصد دارند سیاست‌هایشان در این خصوص را منعطف تر کنند. اما اپل ماه جاری اعلام کرد کارکنانش احتمالا برای مدتی همچنان به دورکاری ادامه می دهند. این شرکت پس از لغو مهلت بازگشت به محل کار، اعلام کرد پاداش هزار دلاری به همه کارمندان اداری، فروشنده‌ها و کارمندان پشتیبانی فنی خود می دهد تا بتوانند تجهیزات خانگی خریداری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید